Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg den 7 november 2011

Av Helena Laaksonen - 7 november 2011 22:54

Nu sover mina pojkar,både den lilla och den stora och ljusen är tända överallt och jag bara njuter av lugnet.



Jonna tittar på sina favorit  program...VIT HAJEN !!


Det är otroliga djur och själv är jag enormt fascinerade av dem och hur de lever och detta intresse har spridit sig till dottern som bänkar sig nu vid tvn.


De kanske inte är söta, gossiga men annorlunda allt annat och jag gillar ju sådant som inte är vanligt..haha


Dröm sött och tänk på var ni sätter fötterna i mörkret..hihi


Ser ni ljusen-lugnet kontra hajen-farligheten...


Jag = knäpp..haha






 


Kramizar

Hea




Av Helena Laaksonen - 7 november 2011 18:21


 


Jag gillar att läsa Blossoms tidning om hälsa och träning och denna månad stod det massa bra tips hur man klarar höst mörkret utan att bli deppig


Jag hatar ju hösten och blir lätt ledsen, tycker allting är tråkigt, jobbigt med mig själv, vill krypa ner i sängen bara och dra täcket över huvudet...man blir trött på hösten !!


Men det går ju inte i vardagen utan livet måste fortsätta med alla bestyr som ska göras så här kommer 25 tips från tidningen




1.Ta vara på dags ljuset och den friska höstluften. Ljuset hjälper oss att veta var på dygnt vi befinner os genom att ögats ljusreceptorer signalerar till hjärnan att det är dag. det är vitigt för att vi ska hålla oss pigga eftersom ljuset också minskar mängden sömnhormon, melatonin i blodet. Melatonin utsöndras bara när det är mörkt och gör att kroppen ställer in sig på att sova.



2.TRÄNA ute !! Många flyttar automatiskt in på hösten till gym eftersom rusket kommer. Rusta dig istället med bra kläder för utomhusträning. Spring en runda och gör dina styreövningar eller promenera i naturen året om.



3.Förläng lunchen med en promenad. Föutom att du tar vara på ljuset så visar en ny svensk forning på att personer som tränar på arbetstid kan uppnå samma eller till och med högre produktions nivåer än de som hoppar över träningen. Det betyder alltså ökad produktivitet eftersom de sammanlagda arbetstimmarna är färre...Kanske något att förmedla till er CHEF !!!


4.Träning är en energiboost. När du ger dig ut på motions rundan kickar du samtidigt igång produktionen av lyckohormonet ENDORFIN. Det är kroppens egen drivkraft för att hj'älpa oss att må bättre.



5. LE !! När du drar på smilebanden skickas signaler till hjärnan som säger att du är lycklig. Det ökar precis som träning produktionen av ENDORFINER. Forskning visar att leenden smittar av sig. Le mot en person och den personen ler tillbaka.


6. Go wild !! Zink och selen är viktiga mineraler för immunförsvaret och sköldköteln. Två symtom för underproduktion  i sköldköteln är trötthet och depression. Kött från vilt,nöt,lamm och gris är goda zinkkällor och enklaste sättet att öka selenintaget ät att äta fisk och magert kött,speciellt vilt.


7. SE TILL ATT FÅ I DIG D-VITAMIN. Allt mer forsking tyder på att D-vitamin minskar risen för en mängd sjukdomar som depression,hjärt och kärlkramp,benskörhet, och infektioner. D-vitamin produceras när solens strålar möter huden. Så fortsätt att vara ute under årets mörka delar då huden producerar vitaminet även när det är molnigt. Ät också massor av fisk,ägg och megeriprodukter.


8. C-VITAMINLADDA !! C-vitamin behöver kroppen för att bygga brosk-och envävnad och det underlättar också upptaget av järn i maten. det finns inga bevis att viaminet förebygger eller skyddar mot förskylningar med brist kan göra dig trött,svag och irreterad.


9. LYSSA på glad musik. Musik har ett starkt inflytande på våra känslor och vår sinnesstämmning. En låt som du starkt förknippar med en rolig händelse kommer frambringa den känslan varje gång du lyssnar på den. Hitta dina pepplåtar och höj volymen !!


10. TÄND vackra ljus. Det är ett bra sätt att förvandla en mörk kväll till en varm och härligt stund. Låt dem sedan stå framme och tänd några till frukosten. Mysig start på dagen !!


11 GÖR NÅGONTING kul !! Ta upp ett gammalt intresse eller hitta ett nytt . En dans-eller matlagnings kurs ger nya kunnskaper som sprider lite nya uppfriskande glädje i vardagen.


12. SE TILL ATT ÄTA FET  FISK...Omega 3 fettsyrornas goda hälsoefekter med EPA och DHA i spetsen är väldokumerade. De hämmar bland annat inflammationer i kroppen och skyddar kärl och hjärta. men det finns även rön som e´menar att Omega 3 skyddar mot depessioner. Ännu en anledning att bunkra upp med fet fisk. Man bör äta fisk minst 2-3 gånger i veckan


13.Unna dig saker. Lite vardags lyx sätter guld kant på vilken gråtrist vardag som helst. ordna ett hemma spa med sköna produkter eller köp nya tränins kläder som piggar upp och ger träningsmotivationer en skjuts.


14. PLANERA IN ROLIGA UPPLEVELSER. Att fram emot en resa...bjud hem vänner, eller boka ett biobesök


15. DRA NER PÅ TV TITTANDET och slösurfandet vis datorn sent på kvällen. Användandet av ljusstarka skärmar före sänggående gör att  det tar längre tid att komma till ro på kvällen och det påverar också sömnen kvalite negativt.


16.SPARA LITE SEMESTER till hösten och unna dig sovmornar när du behöver det som mest.


17. SOV ORDENTLIGT OCH REGELBUNDET. Sömnbrist ligger ofta till grund för depression då det både försämrar vår motståndskraft och ökar de negativa effekterna av stress. För att vi ska må som bäst bör sömnen helst stämma överrens med vår biologiska klocka. Den ser till att kroppen är inställd på vila eller aktivitet. Hormonproduktion,kroppstemratur och nersystem följer detta mönster. När vi stiger upp samma tid varje morgon nollställs den bioloskiga klockan och vi fungerar optimalt. Om vi iställer sover längre eller om sömnen är dålig blir det oreda i systemet.


18. DRA NER PÅ ALKOHOLHALTIGA DRYCKER. Alkohol försämrar sömnen och stör därmed vår återhämtning och kroppens reparationsförmåga. Med alkohol i kroppen somnar du tungt men när alkoholen brutits ner blir sömnen sämre än vad den annars varit. Du kommer aldrig ner i djupsömnen utan sover hela tiden lätt.


19. UNVIK energitjuvar. Häng inte med personer som stjäl din ork och sprider negativ stämmning. Samma sak gäller situationer och platser som får dig att må dåligt. Fundera vilka de är och rensa bort dem ur ditt liv i möjligaste mån.


20. FYLL HEMMET MED KRUKVÄXTER och vackra blommor. det håller sommarkänslan vid liv.


21. YOGA är ett effektivt sätt att göra sig av med dålig energi.


22. LÅT DINA KLÄDER OCH MAKEUP LYSA upp i mörkret. Vem säger att du alltid måste klä dig i svart och mörkgrått för att det är mörkt.En solgul topp eller knalligt nagerlack piggar upp både dig och människor omkring dig.


23. RING EN GAMMAL VÄN som du länge funderat på att ta upp kontakten med.


24. LÄS  en bra BOK


25. Drick en HÄRLIG smoothie som denna: green and clean


2 stora glas

2 dl fryst annanas

2 st äpplen i bitar

2 dl grönt te, avsvalnat

1 näve spenat/ruccola

2 tsk agave

2 tsk spirulina


Mixa allting och servera på morgonen och du piggnar till


Nu har ni lite tips i vinter mörkret


Jag ska prova massor av dessa tips så jag blir piggare:)


Kramizar 

Hea



 

Av Helena Laaksonen - 7 november 2011 12:20

Till Lunchen idag blev det fisk igen


Spenat fyllda tortellini med kall rökt lax och broccoli


Till Kalle och mig


250 gram färsk tortellini

 200 gram kall rökt lax

1 paprika

1 bukett broccoli

2 schalotten lökar

1 msk hummer fond

2 dl grädde/matgrädde

1 dl vatten

halv citron

lite dill

salt oh peppar


Koka upp en katrull vatten


Hacka löken,paprikan,dill och fräs tillsammans i lite olja


Tillsätt vatten och grädde tillsammans med fonden.

Smaksätt med kryddor och citronen

Skär broccolin i mindre bitar och lägg i


Koka pastan


Koka ihop ca 7 min och tillsätt sedan fisken och låt det bara bli varmt


(jag fick rester till imorgon då jag inte äter en hel portion)



 


Smaklig måltid

Av Helena Laaksonen - 7 november 2011 10:45

Nu vankas 1 år kontroll efter min Gastric ByPass operation men vad jag har förstått på många så får de flesta en telefon tid


Inte jag..Jag fick komma ner till Lund på besök ch det är jag mycket glad för.

Jag kommer även ha tillgång till diestisten och henne ska jag dra nytta av denna gången så jag vet att jag äter rätt osv...


Men en sak som var mycket konstig....


Jag fick med remisser på blodtagningar som ska göra men det står på lappen med stora bostäver


OBS !!   EJ PÅ VÅRDCENTRAL


Vad menas här..Duger inte som labb eller vad??


Ska ringa idag och höra om varför jag måste in på stora sjuhuset i Halmstad för lite prover..


Jag ska vara där nere den 18 nov på eftermiddagen


Jag ska då även prata om remiss till bukplastik


Vad krävs??

Vilken av alla sorter får man göra i Halland?


Behöver jag till slut fixa pengarna själv


Jag har massor av häng och skulle jag få bort det skulle jag bli mycket glad


Det bli tätt och det bli svamp..usch....


Det är inte konstigt att massor av skin hänger då jag tappat över 40 kg


Vi får se vad de säger när jag kommer ner men jag är spänd till max:)

Ha en skön dag


HEA


 

Av Helena Laaksonen - 7 november 2011 10:34

Nu börjar nog jag också bli sjuk..blääääää


Huvudet spränger och värker i kroppen

Alwin har feber och mår inte bra


Idag blir det inte många knop ska jag säga


Kramen

Hea











 

Fler besökare till din blogg?


  Klicka och registrera dig,och det är inte svårt !!


  Panelen


SUPERBLOGGEN


  Träningsbloggar


  Viktbloggarna


  Hälsa


  Hälsa


 SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg


  Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />


Vardagsbetraktelser bloggar



 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards