Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under januari 2014

Av Helena Laaksonen - 31 januari 2014 16:42

Jag älskar snön och att vara ute på vinter...så vida det inte blåser hela tiden som det gjrt de senaste veckorna...Idag kom ännu mera snö och när jag hämtade Alwin tidigare på förskolan ville ha ha med en kompis hem. Hampus följde med och vi fick skotta lite snö och killarna började bli hungriga

 

Vad är bättre när man varit ute i snön och sedan njuta av en eld och mysgrilla utomhus...

 

Jag älskar det och detta har jag fått med mig hemifrån då vi alltid var ute i skog och natur grillade vinter som sommar. Fiskade,pimplade och drog upp saxarna på vintern med snöskoteråkning...Oj vad jag saknar det ibland.

 

Jag har nu försökt skapa en lite nedgrävning i snön och nu med eldstaden så vi kan grilla korv men också annat samt koka lite goda grytor med ställningen som hör till.

 

Barnen njöt massor och mumsade allt de kunde

- Mamma,varför är det så gott att äta ute frågade Alwin.....

Jag kan bara hålla med...MMMMMMM

 

 

 

 

   

 

Killarna tittar med stora ögon på elden och diskuterar att man inte får vara för nära för då kan de börja brinna...

 

- Då hinner inte ens min pappa hämta brandbilen och släcka oss....

 

Bra att de har respekt för elden

 

 

 

 

 

 

Vi plockade fram bänken som snälla Patrik fixade till mig och det är ju super att kunna sitta och smaska lite...

 

 

Har det snart blivit lite glöd mamma så vi kan grilla frågar Alwin...VI är såååå hungriga nu

 

 

 

 

Jag hade inga grillkorvar hemma så det fick bli falukorv på längden istället men det funkade jätte bra

 

 

 

 

Min älskade son/Mamma älskar dig

 

 

 

 

 

Vilka buskompisar...Nu är de mätta igen och kan leka vidare i snön

 

 

Idag fick skottningen bli min träning och det tog sin lilla tid..men bra för bålen kan jag lova :)!!

 

Ha en underbar fredagskväll där ute och njut av livet

Glöm inte bort dig själv 

 

Kramiz

Hea

 


Av Helena Laaksonen - 31 januari 2014 08:48

Under de andra två terminerna har jag varit skonad ifrån skrivramp..idé torka osv...MEN nu är det totalt blankt...eller nästan alla fall...

 

 

Ingen medvind alls nu....

 

Jag läser,skriver,gör brainstorming,kastar,börjar om osv..OCH blir INTE nöjd med mitt resultat!

 

Jag vaknade i natt i halv panik för att det inte vill som jag vill....Varför händer detta då ibland..Har jag för stora krav på mig själv ? Kan vara så eftersom det gått så bra innan och jag sätter hög press på mig själv. Idag ska jag gå igenom uppgiften igen(började kl 6 i morse) och bara gå på GODKÄNT kriterierna så jag kommer igång.

 

Det är svårt att ta ut det viktiga i det viktiga...om ni förstår hur jag menar..Vissa saker måste ju med för att mottagaren ska förstå min text och frågan är om inte de har gjort att vi bara får skriva max 3 sidor för att vi ska lära oss den konsten också....

 

 

 

Så nu ska jag sätta fart igen efter en lite paus...som blev längre för att..:

 

Jag skulle göra lite äggmuffins för äggen började bli gamla och jag hade lite grillad kyckling kvar..perfekt tänkte jag och började...Äggen som blev över skulle jag sedan sätta in i kylen...VAD händer..JO jag tappar flaket med ca 7-8 ägg rätt i i kylen..KRASCH och ägg överallt...

Det kan man kalla äggröra...

 

PHUUUUUUU bara att börja städa,tvätta mattan i köket ....OCH jag lovar att det kom en,två,tre svordomar...

 

Men nu är det klart och jag fick även in två tranbärsbröd i ugnen så nu ska jag börja skriva in på datorn det jag kommit fram till gällande lekteorierna..och sedan klura hjärncellerna till max för att få det där flowet i skrivandet..

 

Ha en skön dag där ute...Ta hand om dig och säg något bra till dig själv,det är du värd!

Kramiz Hea 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 30 januari 2014 21:27


Jag följer ju bloggen kryddburken och hon lagar så mycket gott kan jag lova och denna gången fastnade jag på hennes långkok på tjocka revben.

 

Helt underbar kan jag lova och köttet bara faller isär i munnen och den ljuva såsen är underbar till potatis och lite lingon och haricots verts.

 


Titta på receptet här









           


Tänk att kött kan vara sååå gott.....

 

Titta på fler recept som kryddburken har..de är ljuvliga och ofta mycket lätta att tillaga

 

Ha en skön kväll där ute

Kramiz Hea

 

 

Av Helena Laaksonen - 28 januari 2014 15:53

Jag blir så förannat trött på att få ont när jag tränar....INTE ens när jag var som störst hade jag alla dessa jävla problem....

 

NU svär jag...Inte meningen men jag blir så ledsen att inte kunna få träna utan att få ont över hela min kropp...NU är det mina fötter igen som spökar och jag minns för något år sedan när jag hade så ont att jag knappt kunde gå....

 

Nu går jag åter hela tiden med mina träningsskor som har rba dämpning och inlägg för att hoppas att det inte ska bli värre utan dra sig tillbaka snabbt igen

 

Hälkuddeinsufficiens


Symptom

Smärta under hälen vid isättning av hälen i samband med belastning. Smärtan kan vara lokaliserad till såväl hela trampdynan som till fotsulans kanter (randömhet). Vid belastning kan oftast små "bubblor" ses runt hälen och kudden flyter vanligtvis till viss del ut kring hälen istället för att ligga kvar under hälbenet.
 

Orsak

Kommer oftast till följd av överbelastning av hälbenets trampdyna. Belastning i form av löpning, arbete på hårt underlag eller frekvent hoppträning är bidragande orsaker.
 

Behandling

Behandlingen vid hälkuddeinsufficiens eller uttrampade fettkuddar syftar till att minska belastningen på hälens trampdyna. Detta framförallt genom olika varianter av stötdämpande åtgärder.
  • Korrigering av skor. Viktigt med stötdämpningen.
  • Formgjutna stötdämpande inlägg.
  • Stötdämpande hälkilar.
  • Undvik barfota, se till att använda en innesko även hemma.
  • Om  möjligt, anpassa träningen eller arbetssituationen.
 

Förebyggande

Var noga med utprovning av skor, hitta rätt stötdämpning och stabilitet. Om du har ett arbete där du går och står större delen av dagen på hårda underlag så använd gärna ett litet mer stötdämpande inlägg i skorna för att minska på belastningen.
 
 
Jag har bra skor när jag tränar men skorna som jag använder till vardags är nog inte det bästa för mina fötter. Det som är så konstigt är att när jag vägde 120 kg hade jag ALDRIG detta prolemet...Inte haft ont i nacken,höften eller knän när jag var som fetast..KONSTIGT...OCH jag blir ledsen,besviken att få det nu när jag kommit så långt i min resa och vill verkligen träna. Jag går inte för fort fram nu,det vet jag....Jag måste ju kunna ut och röra på mig utan att ramla ihop...
 
Jag får låta träningen  ( Kondition)vara i ett par dagar och se om det försvinner...HÅLL alla tummarna :)
Det får bli bara styrka på gymmet nu ett tag med cykling som uppvärmning
 
Idag får det bli lite piller bara för att få bort värsta smärta så jag kan gå normalt
 
Kramix på er där ute...
 
HEA

 

Av Helena Laaksonen - 27 januari 2014 18:22

Vad en vecka springer iväg....

 

 

 

   


Mina träningsminuter blev hela 185 min denna vecka och det är bra för mig...att jag lyckats komma ifrån allt och kunna lägga den tiden på mig själv. Jag hoppas nu till veckan att det ska bli lika bra. Därimot denna jäkla våg vill inte med mig..och jag hade gått upp flera tusen miljoner ton som Alwin kan säga i siffror ibland...Äggossning så det smäller om det och nu kommer jag lägga fous på träning och mat och väger mig då och då så får vi se i slutet om det blir minus 4 kilo...jag blir ganska stressad över att se mina plus och minus...upp och ner hela tiden...Jag har alla fall tappat 2 cm runt midjan...

 

Nu ska jag kämpa allt jag bara kan med min kondionsträning och magövningar för att tappa centimeter. Jag ahr fått ett problem igen med mina fötter...fast jag har inlägg så får jag ibland ont under mina fötter som håller i sig någon vecka eller två när jag ökar på min träning...eller har dåliga skor...mer noga får jag bli där..

 

 

Kämpa alla där ute med era mål för jag vet hur duktiga ni är..NI inspirerar mig massor och TACK för ni gör utamningen möjlig...Jag behöver detta för att pressa mig lite extra

 

Kramizar i blåsten

Hea

 





Av Helena Laaksonen - 25 januari 2014 22:39

I morgon är det redan Söndag...och jag har inte hunnit träna så som jag ville denna veckan...Jo,jag ahr klarat mina minuter men jag hade velat komma längre i jogging spåret...

 

Jag har kiosken nere vid isen morgon hela dagen..från ca 10-17 men efteråt måste jag komma ut och jogga en sväng på kvällen...Nöta kilometer...

 

Jag var ner på gymmet idag och gjorde mina snabb intervaller och jag var glad att jag orkade sringa på 11,5 i hastighet 200 meter gånger 7....Nu har jag ett riktmärke som jag ska förbättre där nere..

 

Snart är första vecka över med utmaningen och vi ska väga oss på måndag och skriva in resulat som vi sedan ska bära med oss i ytterligare 7 veckor...VI kämpar allihopa super,,det vet jag :)

 

Jag ska i morgon göra upp mitt träningsschema för nästa vecka och då ska det funka bättre och sedan är det vattet som ska bli bättre....

 

Jag släpper inte ifrån mig några kilon heler och jag förstår inte vad jag gör för fel...mer än jag nu kan tänka mig att kroppen går på ständig svält och jag får i mig för lite...Jag funderar på att försöka öka mina 1200 kalorier till 1500 kalorier per dag och se om kroppen börjar släppa ifrån sig lite..

 

Jag vet att jag redan tappat cm i midjan de tre veckor jag kämpat lite extra med träning så det är jag nöjd med. Målet är ju att gå från nu 97 cm till 85 cm i midjan genom att trna mycket mage och bålträning.

 

Ha en fortsatt skön kväll och  ge järnet och glöm inte att vecka 2 brukar vara tuff att tappa vikt då kroppen åter binder vätska som man tappade vecka ett....Kämpa vidare allt ni kan så kommer nya resultat...jag hoppas mina också rasar snart :)

 

HEA

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 23 januari 2014 20:34

En god fiskrätt är nog det bästa jag vet...och min mage älskar allt som lever i havet eller i en sjö. 

 

Idag kom min fiskbil till dörren så jag fick handla upp lite så vi har ett par månader framöver och det var tur för idag tog jag sista laxen,torken och räkorna till fisksoppan jag gjorde...

 

Den var super god kan jag lova...

 

Här kommer receptet som jag redan lagt ut men lägger ut igen

 


 



Det här behöver du :
400 gram lax

400 gram torsk

1 klick smör + olja till stekning
2  schalottenlök  (finhackad)
3 dl fiskbuljong (egen, tärning, fond el dyl)
3 msk skaldjursfond (touch of taste)
2 dl vitt vin
½ pressad citron
1 burk hela tomater

4 potatisar
3 morötter
2 palsternackor
1 liten purjolök

1 röd sweet snack paprika  (finhackad)
1 gul paprika (finhackad)
1 liten fänkål (strimlor)
1 stor näve sugar snaps (hela)
2 spansk peppar chilifrukt  (finhackad)

2 dl grädde
Trocomare örtsalt
Gorvmalen sartpeppar
Flingsalt
ev. maizenamjöl + vatten till redning


GÖR SÅHÄR :

Om du använder fryst fisk så ta fram den i god tid och låt den tina i kylskåpet. Skär den sedan i kuber och förvara kallt så den är helt klar att lägga i grytan precis på slutet.

Förbered grönsaker och rotsaker. Skala och skär, potatis, morötter, palsternacka och purjolök i mindre bitar. (som lagom får plats på en matsked) Finhacka schalottenlök, paprika, fänkål och chili.



Börja sen med att smälta smör och lite olja i en traktörpanna med lite högre kanter. Fräs på schalottenlöken så den mjuknar och får lite färg. Slå på fiskbuljongen, skaldjursfonden och vinet. Pressa i en halv citron och slå i burken med hela tomater. Låt allt få ett uppkok, sänk sedan värmen. Tillsätt potatis, morötter, palsternacka och purjolök. Låt småputtra 10 minuter sen lägger du i även paprika, fänkål, sugarsnaps och chili. Låt puttra 5 min till.


Tillsätt nu grädden, krydda med trocomare, svartpeppar och smaka av med flingsalt. Vill du ha en tjockare konsistens på såsen i grytan kan du reda av den med maizenamjöl utrört i lite vatten. Vill du hellre ha en mer sopp-lik konsistens så kan du slå på mer buljong eller vin. Smaka av noga!

Nu ska fisken i de sista minutrarna strax före servering.


Fisken blir klar på nolltid när den är skuren i kuber så 5-7 minuter före du ställer fram grytan på bordet lägger du i fisken och på med lock och låter allt få puttra ihop en sista gång! Mycket puttrande blir de, men de är mest för att alla grönsaker och rotsaker har olika tillagningstid och för att få allt att smaka fräscht och al dente så blir det några omgångar puttrande!

Garnera med färsk dill, citron och lite extra chili. Servera med ett gott bröd!

 

Fiskgrytan är klar att servera! Här behövs lite djupare tallrikar, kanske en sked, eller gaffel + ett gott bröd som kan doppas i såsen! 
 




Ha en skön kväll

 

Hea





 

 

 

Av Helena Laaksonen - 22 januari 2014 19:15

Jag har hittat en blogg eller ja,flera bloggar men denna kommer jag äta efter många gånger. Hon är personlig tränare och tävlar i fitness och är noga med sin kost och vad hon stoppar i sig.

 

LUGN..jag ska inte bli fitness(HAHA) och tänker inte äta rent LCHF som hon verkar göra,men tips hit och dit och blanda lite och hon har många smarta matval och massor av gott på sin sida. Ta och titta igenom hennes grejor...

 

SANNA

 

 

 

Provade också hennes muggcake här om dagen med frosting...ÅÅÅÅÅÅ så mums..PROVA!!

 

 

Jag har länge tänk köpa proteinpulver för att få i mig lite extra och sedan använda i kost och efter träning och idag kom burken hem

 

 

Jag har gjort en av hennes energibar som perfekt mellanmål och efter träning

 

 

 

Idag tog jag mig ut på en lång skön power walk( 8,2 km  på tiden 1 timme och 10 min) efter att jag läst massor..Huvudet bara snurrade och då gillar jag att komma ut i naturen. Kallt som fasen till en början och vinden kändes kan jag lova så jag fick små jogga de första 400 meterna för att få upp värmen i kroppen. Sedan var det så skönt att bara gå ut på landet,titta på hästarna och känna den friska luften...DET är något som jag gillar.

 

Hur går det för er på utmaningen?

 

DU som inte är med och vill börja..släng in i en kommentar dina mål och börja..det är aldrig för sent att börja! Läs hur du ska göra på höger sida här under Utmaningen

 

Ha en skön kväll...Glöm inte mästerkocken på TV..Det programmet som jag följer just nu på tv

 

Kramizar och kämpa mot dina mål..DU kan !!

 

HEA

 

 

 

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards