Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under juni 2012

Av Helena Laaksonen - 26 juni 2012 20:42

Var till sjukgymnasten idag och hon var nöjd med min höft men sa att jags ka ringa till doktorn imorgon och skaffa en tid då jag behöver starkare tabletter så inflammationen går över,det lilla som är kvar....

 

Jag får inte börja springa och det kunde ta tid sa hon men jag sa att jag klättrar på väggarna så hon gav mig råd att prova crossen eller simning

 

Så jag ska få prova träna ca 10 min åt gången...det är ju skillnad om man jämför dessa timmar jag kört förut..MEN 

JAG FÅR TRÄNA !!!

 

Och jag ska gå ner till gymmet nu också och börja styrketräna och  sedan fortsätta göra mina övningar jag har som jag är beprdrad att göra flera gånger om dagen...

 

Och massor av STRESCHA i massor

 

Nu ska jag bära mig framåt mot hälsa igen

 

Njuta av livet igen ....OCH snart är det semester....

 

Vad säger man

 

 

LJUVLIGT...

 

Kram på er

Kämpa i livet....Kämpa i vardagen

Kämpa med dig själv

 

Och framför allt...

 

DU betyder så mycket..Glöm aldrig det !!

 

Kramizar

Hea

 

 

Av Helena Laaksonen - 26 juni 2012 20:31

Nu när jag ska ta bort mer och mer av kolhydrater och över gå mer till livsstilen LCHF behöver jag lära mig om frukost och mellis och vad jag lätt kan ta med mig om man ska iväg..eller till jobbet osv

 

Här kommer recepten på dessa goda muffins som är jätte lätta att göra

 

Ägg muffins LCHF

 

 

 

 

 

12 stycken

10 ägg
2 dl västerbottensost
1 dl grädde
2 paket bacon
peppar

salt

 

Strimla baconet och stek. Vispa ihop grädde, ost och ägg och peppar och häll i muffinsformar. Tillsätt baconet. Grädda i 175-200 grader i 20 minuter. Jag höjde den sista stunden till 225 g.


 

 
 

 

 

 


 

Jag gjorde en sats till med köttfärs,där jag fräste köttfärs och lök. Kryddade med chili,salt och peppar och hällde i smeten

 

 

 

 

Smaklig måltid


Av Helena Laaksonen - 26 juni 2012 20:20

Fisk är väl det mest ljuvliga man kan äta...enligt mig förstås

 

Idag blev det stekt torsk ryggsfilé med färsk potatis och kokta morötter och gräddstuvad spenat

Till mig stekte jag på morötterna i vitlök som är så gott

 

 

Tina fisken över natten i kylen och sedan salta och peppra och jag tog några varv med chili kvarnen också

 

 
Färsk potatis med dill smakar ljuvligt med lite skirat smör på

 

Till detta gräddsvuvade jag spenaten med lite vitlök i

 

Servera med  de kokta morötterna eller stek på dem som jag älskar i några vitlöks klyftor och flingsalt.

 

 

Njut i massor !

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 25 juni 2012 20:58

Nu är snart kl 21 och jag är helt slut i huvudet men jag har hunnit med mycket...

 

Först jobbade jag till kl 16 och körde snabbt hem för att hämta Alwin på förskolan

 

Kaffe är ett bra medel att ta till när tröttheten kommer

 

Sedan körde vi de 2 milen in till stan igen för att handla på torget...ett måste när man vill ha frukt och grönsaker. Killarna där är helt underbara och de har följt min viktminskning och tycker jag är så duktig. Men som sagt när ingen frukt kostar över 11 kr/kg så går det bra att äta gott

 

Alwin får alltid välja en frukt att gotta på medans mamma handlar och idag blev det meloner och gurkor,tomater,äpplen,bananer, apelsiner,kiwi,jordgubbar,potatis,lök i olika former,sallad,paprika,championjoner,chili, och allting kostar 220 kr...

 

Sedan åkte vi till maxi för att handla hem resten och de tror väl att vi ratar grönsaker och frukt i min familj..haha..Men när Royal gala äpplen koster nästan 22 kr/kg kan man inte handla så...

 

Jag vill att mina barn ska äta så mycket grönt de vill istället för godis och annat skit...

 

Till och med läsk (ok,den billiga) är billigare idag än mjölk

 

Godis kan du ofta få billigare kg än frukt...

 

Hur ser det ut ??

 

Vi körde hem jag och Alwin och packade in allting och började att göra våra egna goda hamburgare och så mumsiga de blev

 

Alwin och Kalle åt med vanliga bröd och jag som vanligt i isbergssallad som jag älskar

 

Ost för hamburgare är ett måste enligt Alwin och sedan västkustsallad

Lök,tomater och stark senap är det i min

 

Och i hamburgaren är det några varv med chili kvarnen så det blir lite hetta

 

MUMS!!

 

       

Nu kan vi laga god mat igen:)!!

 

Njuta av läckerheter

 

kramiz

 

 

Av Helena Laaksonen - 24 juni 2012 21:19

Här kommer lite bilder från en fet Helena som inte alls mådde bra..Det finns inte många bilder på mig då jag alltid lyckades komma undan kameran.

Det är med glädje och sorg jag ser bilderna så här nu i efterhand...


Sorg för jag minns hur dåligt jag mått under många många år och många runt omkring mig blev lidande som tex mina äldsta barn mfl


Glädje för att nu lyckats komma ifrån det livet och idag är en social person som älskar livet och jag kommer aldrig sätta mig i denna sitsen igen med dålig mat och ingen träning

 

Jag kan med lätthet idag säga till mig själv att DU ÄR JU FAKTISKT BRA HEA !!

 

DU HAR KOMMIT LÅNGT

 

DU KAN OCH VILL UTVECKLAS HÄR I LIVET

 

DU ÄR VÄRD ATT ÄLSKAS AV MÅNGA

 

OCH DU SER INTE SÅ JÄVLIG UT...HAHA

 

           

Var tvungen att visa Alwin som liten
 
Är han inte söööööööt !!

 

Det är det bästa jag gjort i hela mitt liv....

 

SKAPAT MINA TRE UNDERBARA BARN !!

 

DET KOMMER INGEN KUNNA TA IFRÅN MIG

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 24 juni 2012 20:42

Här kommer vecka 26 matsedel i min familj

 

Nu får jag göra lite olika mat till mig och resten av familjen då jag ska mera gå efter LCHF

Men det är ju mest kolhydratrerna som ris,pasta,potatis osv som jag plockar bort.Resten kan jag äta tillsammans med de andra.

 

Måndag: Hamburgare med bröd eller isbergsallad (till mig) potatismos/blomkålsmos

 

Tisdag: Stekt vit fisk med ägg och spenat och citron ,färskpotatis och kokt broccoli

 

Onsdag: Lasange med vitkålssallad (jag ska prova göra en liten form till mig med miricle noodles istället)

 

Torsdag: Sommarsallad med färsk potatis,räkor,tonfisk,ägg och feta ost (naturligtvis även andra grönsaker) En dressing på lime och mynta

 

Fredag: Krispiga kyckling bitar och klyftpotatis/(blomkål och squash till mig) En kall sås och sallad med vitlök

 

Lördag: Grillning ev ytterfilé

 

Söndag: En nötstek med potatismos och en gräddig sås (grönsaker till mig) 

 

 

Under veckan ska här även bakas ägg muffins

något LCHF bröd

 

Nu kör vi mot en ny vecka och god mat som man ska njuta av

 

Och håll tummarna för jag kan börja träna igen

 

kramiz

 

 

Av Helena Laaksonen - 24 juni 2012 16:02

Och semestern börjar för mig....Jag ska vara ledig i hela 5 veckor


Jag längtar massor för att få lite ro i kroppen och stressa av lite och faktiskt bara tänka på mig själv och familjen,min träning och bli bra i kroppen som just nu är viktigaste för mig


 


Jag behöver börja på gymmet igen och träna upp styrkan och smidigheten i kroppen och jag måste lära om mig att gå och springa som kommer bli en stor utmaning


Jag har ju sagt att jag ska springa en halvmara den 18 Aug men det tror jag inte kommer fungera tyvärr


MEN skam den som ger sig...10 km kommer det då blir för springa vill jag gärna göra detta året


Jag kommer också börja planera om mitt liv i kosten på semestern till LCHF för att ta bort det mesta av kolhydrater som gör mig så orolig och trött på dagarna....Jag är helt överrens med dessa personer som säger att bröd,pasta,potatis,ris osv är socker för min kropp mår inte alls bra av det utan nu efter min gastric bypass operation är man mer känslig mot detta och nu ska jag verkligen börja lyssna på min kropp helt


Jag provade för några veckor sedan men tyvärr behöver jag mera planering när man ska ändra om saker i livet..Det går inte bara säga att nu på måndag ska jag fixa detta osv...Jag måste läsa om detta och det har jag börjat med och ställa in kroppen hur den ska leva och sedan lära mig vad jag måste ha hemma i kylen,skafferiet så man inte står där och mackan blir tillgänglig


Jag måste ju lära om till att ha frukost och mellanmål med mig till jobbet då det är smörgås morgon,middag ,kväll känns det som på en förskola...INTE klokt och inte alls konstigt att barnen spinner upp på eftermiddagarna kanske


Man kan baka bröd enligt denna metod och det ska jag lära mig..

Man får/kan äta bakverk...


Jag har kommit så långt att vi tagit bort allt med nyckelhål


Vi använder bara 3% mejeriprodukter i huset och all light är borta sedan flera månader tillbaka


Jag inser nu att jag bantat sönder min kropp på light produkter i 20 år...USCH !!


Men det är slut med det och jag kommer aldrig banta mera i hela mitt liv....Inget mera piller och pulver eller skit och skräp mat


Jag ska äta god,nyttig och mat som MIN kropp vill ha och mår bra av



Och då använder jag grädde,smör i allt


Det är kanske inte konstigt att jag inte drar på mig extra kg då jag är gastric bypass opererad och inte äter större mängder men ingen annan i huset heller drar på sig + kg då vi tränar regelbundet hela tiden....


Det måste ju vara såhär man ska leva....Så naturligt som möjligt utan alla jävla tillsatser i maten och halvfabrikat och röra på sig


Eller vad tror ni ???

 

 


Kramiz

 





Av Helena Laaksonen - 24 juni 2012 12:36

Jag trotsade lite mitt förbud och behövde komma ut och gå...

 

Alwin och Kalle tog sina cyklar och jag gick bredvid...

 

Snabbt tempo men ändå så jag kände och tänkte efter hur jag höll ryggen och nacken

 

Höften kändes perfekt även om jag var stel...MEN ingen smärta

 

Jag små joggade vissa partier för att känna efter....Ingen smärta !!

 

Jag hoppade och hoppade i sidledd ...ingen smärta !!

 

Gick med stora rörelser och svingade armarna....

 

Det kändes jätte bra och vi gick ca 3 km

 

Sedan fastande vi vid en lekplats och vi busade massor

 

Här kommer lite bilder och en video 

 

Detta är min vardag..massor av bus och lek

 

Underbart !!

 

Jag är så glad att jag kan gå igen...Hoppas inte min sjukgymnast blir alltför arg nu....

Kanske jag kan börja med crosstrainern nu som hon trodde efter dessa 10 dagar med piller och massage och vila !!

 

         

 


  Mina älsklingar busar

 

 

Sedan gick vi hem och åt lite lunch

 

 

Kramizar

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards