Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under oktober 2010

Av Helena Laaksonen - 31 oktober 2010 18:00

Idag är jag glad,min käre svärson Andreas skall vara snäll att köra mig till Kristianstad när jag ska operaras,han hälsar på släkt medans jag ligger under kniven och eftersom jag åker hem dagen efter blir vi bara borta tis,ons,torsdag kommer vi hem. Detta kändes skönt att slippa åka tåg med byten dagen efter man operarat sig eftersom de på resam tyckte att jag inte behövde taxi hem,fast de på Aleris sa att de kör en hem till dörren

--För lätt operation,du kommer inte må dåligt så det är bara att ta tåget hem...TACKAR säger jag!!

 

idag på vågen var det mina 2,7 kg ner,,nu gäller det att hålla dem bara.

 

Tänker på alla runt omkring mig som är så snälla att stötta mig idetta. Familjen,vänner,bekanta,arbetskompisar,ja alla..ni är guld värda...kramizar i massor till er

 

Återkommer i veckan då jag har semester,härligt,

 

Glöm inte att ta vara på varandra...ge någon en tanke  

Av Helena Laaksonen - 29 oktober 2010 21:01

Fy så dåligt jag mår idag,trött,hängig och finns ingen ork alls. Kroppen känns som 500 kg.

Jag fick stanna hemma från jobbet idag,känns inte så bra eftersom jag är på fredagar på ett annan förskola och nu kommer jag inte se dem på ett tag. Jag har haft massor av skoj där.

 

Denna dagen har bara varit att vila och jag har ätit son jag ska. Till kvällen gjorde vi potatis i ugn och karré med färsk annans blandad med vitkål. Hur gott som helst,särskillt när man bara äter 1 gång om dagen

Det fungerar fortfarnade tydligen och vågen går ner,så jag tänker försöka äta 1 mål en vecka till,sen är det väl dax att ta bort all mat och bara leva på detta pulver.

 

 

Jag är nervös....kanske därför jag mår dåligt...massa tankar,,,allt jag måste hinna med innan jag åker. Inte har jag beställt tåget heller,får kolla det imorgon.

 

bara 11 dagar kvar tills jag åker..phuuuuuu,men oj så spännande  

 

Nu måste jag titta på det gamla robinson avsnittet ...natti så länge

Av Helena Laaksonen - 28 oktober 2010 12:33

Sitter framför datan en sväng på rasten och kopplar av innan det är dax igen för buss och andra aktiviteter på eftermiddagen med barnen.

Vi ska gå ut en sväng,det behövs känner jag i huvudet.

Jag trött nu på modifast,pulver oh skit ska jag säga och det har bara gått 1 vecka. Hoppas fortfarande på minus men hann inte väga mig i morse innan jobbe dax.

 

Men nu är det mindre än 2 veckor till stora dagen D och det är bara att bita ihop.

 

Ikväll ska vi ut md jobbet också för at äta en bit god mat så innan dess bara pulver..Bläääääää

 

Känner att jag dricker dåligt och måste få bukt med det också,men hur??

 

Tänker  på hur livet kanske kommer bli...ska jag kunna köpa kläder i kanske stl 40???..Det som kallas normalt redan nästa sommar??

Wow,vore häftigt,men ännu bättre: Kan kunna få känna sig normal som det går,och inte avstå massa saker pga av min vikt.

 

Lite tanker under en rast..

Av Helena Laaksonen - 26 oktober 2010 21:54

Ledig,ledig,vad härligt.

Jag har ett super schema eftersom jag bara jobbar 50 % (skulle gärna gå upp i tid,men tyvärr verkar inte kommunen gå med på det.)

Men men,,nuet: Jag som arbetar med det mest fantastiska vi har på jorden: Barn kan vara lycklig. Se framsteg varje dag och utvecklas tillsammans med dem och se deras lycka måste vara bara bäst. Visst finnsdet nackdelar att arbeta inom barnomsorgen,stora baarngrupper,lite personal.....ja, den biten känner alla till. Och det är jobbigt att känna att man inte kan klona sig och finns till för alla hela tiden.

 

Att göra min operation kommer göra att jag kan utvecklas ännu mera inom mitt arbete..jag vill vara rörligare och vara en förebild för barnen.

 

Angående oeration och kilon som måste ner...1,4 kilo kvar verkar det som..Heja på mig.

 

Modifasten går bra,byter ut alla mål utom 1 en så länge.

Nästa vecka är det lov,jag jobbar måndagen sedan har jag semester som tur är och då blir det stenhårt körning ute i spåret och dieten.

 

Min lilla son motiverar mig till max nu för jag tänker på att vi ska åka till badet sen,han som älskar vatten:)

 

   Lite gammal bild på sötnosen:)  

 

Alla i familjen stöttar mig till max i detta och jag saknar familjen i dalarna grymt just nu,hoppas jag träffar dem snart

 

Annars en bra tisdag,körde killarna(sonen och andra barn) till isbandy träningen och nu ska även dottern börja igen,,,cool tjej att spela med killarna..roligt att hon tar upp sin träning igen...go girl:)

 

hemma fick de pannkakor som de tjatat till sig,skulle vart för nån dag sen,,haha...bättre sent än aldrig...

nu blir det sängen,,natti världen

 

 

Av Helena Laaksonen - 25 oktober 2010 16:12

 Måndag...medarbetarsamtal med chefen stod på programmet...tänk,vad är det som gör att det där lilla extra blir svårt?..att sova tex...och så hade jag en liten kille som bara hostade hela natten bredvid örat så det dånade.... 

Inte konstig att man känner sig trött kanske,lite kocko kanske  

 

Men vadå,det kommer flera nätter,bara sova då..hihi

 

Snart blir det att börja med maten till familjen,själv åt jag min middag på jobbet....får hålla mig till pulver i kväll. Men det går bra.

De ska få pannkaka,det gillar jag ju ändå inte....och de blir super glada...fast som sambon säger: Skulle vart grädde till (får han tyvärr inte idag)

 

  tänk på varandra

 

kram

 

Av Helena Laaksonen - 24 oktober 2010 18:24

Regn och åter regn....så känner man igen hösten nere på kusten,och en sak till....Blåsten!!

 

Men jag ska inte klaga nu...

 

Idag ställde jag mig på våga..0,7 kg ner..det är bra!

 

Måste nog köpa modifast med smak av potatis och purjo,en soppa att värma för jag är redan trött på choklad.

De som gillar oboy skulle gilla denna,men jag gillar inte oboy.

 

18 dar kvar till operation..nedräkningen går framåt.

Och nervös är det imassor.

 

 

kram

Av Helena Laaksonen - 23 oktober 2010 11:42

I torsdags var jag till Lund,till Aleris där jag hoppades att jag skulle få göra min operation.

Jag fick den!!

Helt otroligt,för jag som hört att väntetiden är så lång. Jag sökte till vådcentralen i sommras och nu är jag redan där.

Eftersom jag fick ta vårdgarantin så blev det inte Varberg för min del utan Skåne gick in och där gick jag före för hallänningarna hade inte fyllt sin kvot på operationer för i år. Tur?...Det kan man säga.

 

Vad händer nu?

- Jo,jag måste gå ner 2,7 kilo på 20 dagar,men som sagt har man bantat i nästan 20 år så ska väl klara en sista gång.

 

Nu är det modifast alla mål utom 1 som gäller ett tag får vi se vad som händer på vågen.

 

Nu till någonting annat: Ullared står på programmet i dag i skitväfret,då behöver man lite shopping. HJälp: tänk den dagen jag slipper gå på stora avdelningen...wow..vore underbart!!!!

 

Ha en skön dag..tänd en brasa och ta en bok i rusket:)

Kram

Av Helena Laaksonen - 20 oktober 2010 21:58

Nu är det ångest för imorgon.

Phuuuuu...Magen säger NEJ men hjärnan säger du måste.

1 dag kvar att få reda på om min operation kommer bli av.

Alla på jobbet önskade lycka till,tog min semester och i morgon bär det av.

Men hallåååååå..Imorgon skulle min kära mamma fyllt år,hon finns ju alltid vid min sida och det måste väl ändå vara ett tecken att jag fick min tid på hennes födelsedag,eller så är jag bara nojig.

 Hon har inte funnits här och hjälp mej och jag tror det är hennes önskan nu med. När jag tänker efter så är det 28 år sedan hon gick bort,väldigt länge sedan,men det känns som igår när jag som bara var 10 år gammal fick beskedet hemma hos en moster.Jag minns hur jag skriker rakt ut och minns att ingen fattar någonting för så är det...hur ska andra kunna veta hur det känns för mig,det kan kännas annolunda för dig!

Jag saknar henne varje dag och som sagt jag vet att hon är min ängel eftersom jag känner hennes närhet.

 

Varför har jag matmissbruk kan man undra,och jag tror den började redan som liten. Sedan när mamma gick bort och jag flyttade hem till moster så gick jag ner,började träna imassor och spelade vollyboll,badminton,innebandy många år.

Jag hade en jobbig tonårstid,och ibland tror jag ingen förstod hur illa jag mådde.Jag höll på att hamna väldigt snett i livet men träffade en kille som sedan blev far till 2 av mina underbara barn. Jag blev en ung mamma, bara 18 år och hela mitt liv fick stanna upp ett tag.Min älskade lilla flicka hade ett ryggmärgsbråck. Och då är det lätt att trösta sig med sitt missbruk igen.

Några år senare kom min son och jag tog tag i mitt liv igen och började plugga på komvux för att at igen studier.

Sedan kom krisen,jag och pappan hade helt glidit undan fråna varandra. Inte helt ovanligt när man har barn med funktionshinder. Man tar sig inte tid för varandra och jag kände mig mycket misslyckad för att inte orkat hålla ihop familjen.

Träffade en ny man.............långt borta....halååååå..dit åker man på semester var det i mitt huvud...västkusten...långt...långt

 

Hur gör man nu???

Jag gick fädigt min gymnasieutbildning för att sedan flyta neröver,men bara för att abrnens pappa ville flytta ner på kusten.

Skulle väl aldrig ta barnen från sin pappa,de behöver honom eftersom familjen är viktig för mig. Jag som inte haft mamma efter 10 år och aldrig haft en pappa( ja,han fanns på kort)

 

Efter ett par år fick även min son den hjälp han behövde då han fick sin diagnos:ADHD

 

2 barn på habiliteringen och många scheman har vi haft,och pendlat mellan skola,sjukhus och habilitering under åren ,och sedan 2 år tillbaka fick vi familjen tillökning med en liten son.

 

Många säger att jag haft det tufft...jo det kan man säga,och därav kanske mitt missbruk som jag nu äntligen kanske kan få hjälp med.

Men tänk vad människan är häftigt skapt,vi klarar det mesta och äevn om jag hatar min kropp över allt och den ställer till med det mesta så varje morgon ler jag för min familj.

 

kram på er//Helena

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<<
Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards