Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under december 2013

Av Helena Laaksonen - 31 december 2013 17:03

Som alltid springer ett år framåt...Nu är snart 2013 borta och vi ser fram emot 2014

 

 

 

Jag sitter här och väntar på att förbereda förrätten till mig Alwin och Kalle

 

  • Till förrätten blir det grillade pilgrimsmusslor med räkor. Det ska stekas i vitlök och persilja med flingsalt och serveras med grönsparris.
  • Till varmrätt blir det  Entrecote som jag grillar i pannan med salt och peppar bara. En potatisgratäng och en smör med vitlök. Sallad med fetaost och en vinegrette.
  • Efterrätten är en klassiska kladdkaka med färska bär och grädde (MUMS säger killarna)

 

Jag tänker på hur mitt år varit och bara tanen på att jag strax gått ett år på högskolan är ju knäppt...VAR tog den tiden vägen då....???

 

Jag är jätte stolt över mig själv när det gäller studierna och högre betyg på tentor och inlämningar kan man inte få. LITE sur att jag inte hann färdigt mattetentan och missade 2 poäng,men jag fick ju alla rätt på det jag skrev =STOLT!!

 

Andra saker som hänt är att jag försöker hålla igång träning och kosten....den har inte fungerat på slutet..sedan i somras men är på väg igen. Bara det att jag inser igen hur man måste sköta sig är helt okej för min del....DÄR har jag lärt mig massor och nu ska de kilorna ner som jag gick upp sedan i somras då jag blev så trött plötsligt....

 

Ja,vad hände där då??   KORKAD måste jag säga att jag är....JAG vet att som gastric bypass opererad SKA man äta extra vitaminer....GJORDE jag det då...KNAPPAST.....och det slutade med att jag hade grava vitaminbrister och järnbrist så jag knappt orkade stå upp.....NU har jag lärt mig den LÄXAN!!

 

Annars älskar jag mitt kök och ska fortätta stark att inspirera andra till en bättre kost och träning. Man mår mycket bättre både fysiskt och psykiskt kan jag lova...ÄVEN om det är drygt att komma igång.

 

Mina barn har haft ett bra år och jag är stolt över min äldre son Kewin som har sin ADHD som han kämpar med. Vi sliter med hans skola och det fattas nu matte och historia som vi ska ta itu med, men annars går livet bra där om vi jämför hans depressions år då han mådde jätte dåligt. HÄR ser man att regler för ungdomar är viktigt....och det finns i detta hus :)

 

Lille sonen har ju fyllt 5 år...wow..Var tog den tiden vägen...han som var nyss en lite plutt...Han har börjat och slutat fotboll....provat på gymnastik och slutat och nu säger han: JAG ska bli världsmästare i maraton...haha...Skulle inte förvåna mig..HAN springer ju jämt..kan inte sitta stilla så här gäller det att stötta till det han vill......

 

Gubben och jag har haft ett bra år och nu ser vi fram emot nästa då han fyller 50 år..Oj,var tog den tiden vägen.....Då inser jag att jag bott här nere i oskarström i 12,5 år...wow....Inte klokt...Hans planer för nästa år annars är att springa maraton i Stockholm...

 

Så nya planer för nästa år är ju att gå/jogga/löpa 300 km fram till sista maj...gå ner 10 kg till 65 kilo till den sista april. Jag ska springa några lopp och ska anmäla mig snart....Funderar på tjejmilen också i Stockholm och hoppas några utmanare hänger med mig. Jag ska fortätta i mitt kök och lära mig mera om kost. Jag vill prova lite nya aktiviteter inom träning men det är svårt då gubben ofta har jouren...men kanske kommer jag detta år ut på inlines som var mitt mål förra våren...hoppas alla fall :) Annars är målet att FIXA skolan precis som detta året....jobba i sommar men även ha lite semester..och vi funderar starkt på att åka till VÅRT KÄRA GOTLAND en sväng

 

 

Till er alla...från mig och min familj....

 

GOTT NYTT ÅR

 

HEA

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 31 december 2013 10:06

 

 

 

   

 

 

 

 

 

Nu är planen att starta upp en ny utmaning igen. Jag och många fler behöver komma i form. Träna det där lilla extra när man blir lite pressad. Vad vill DU ha för mål...tappa vikt? Eller bara öka på dina träningsminuter?


Jag kommer försöka köra 180 minuter träning per vecka och jag ska tappa 4 kg under dessa fyra veckorna...DET ska funka denna vändan för att orka springa några lopp i sommar/höst!

 

Att röra på sig är väldigt viktigt för att få må bra. Om man dessutom har ett stillasittande arbete är det ännu viktigare att komma ut efter jobbet och röra på sig lite extra. Har du någon där hemma som vill hänga på utmaningen...dra med dem..DET är alltid lättare att vara flera tillsammans som kämpar. GLÖM inte också att prova på olika aktiviteter..DU kanske hittar nya favoriter som gör att det blir extra roligt att träna sig i form. 

 

DU kanske har form men vill kunna klara ett lopp senare i sommar eller höst som gör att du måste pressa dig lite extra...Häng på och öka dina träningsminuter...kör hårdare pass eller hur du nu lägger upp träningen.

 

Klicka in här under kommentar och lägg in dina mål så skriver jag in dem efterhand i ett inlägg där du kommer kunna följa dina veckor tillsammans med de andras.

 

HEJA HEJA...NU kör vi!!

 

DU KAN....Glöm aldrig det....Du ska inte tävla med andra..DU ska tävla med dig själv!

 

Ha en skön dag..Kramiz

Hea

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 29 december 2013 09:08

Att alla är intresserade av motor i denna familjen är nog inget nytt. Och den här julen i dalarna skulle vi fira på min kusins gokarthall med att leka massor och äta gott samt ha lite spa....KUNDE det bli bättre..KNAPPAST!!


INGEN saknade Kalle Anka kan jag lova utan vi hade så roligt och mysigt tillsammans...TACK PER!!


Alwin gick i två veckor innan och frågade: Tror du jag kan köra? Är jag för liten?


Jag höll alla mina tummar att han skulle nå fram till pedalerna och det GICK.....Detta var nog den bästa julklapp han fått i hela sitt liv. Till och med när tomten kom och åkte något varv med gokarten och julsäcken frågade han om vi inte skulle åka mera och darrade med läppen. Per frågade om han ville öppna julklappar eller köra mer kart...Gissa vad han valde....Alwin väntade med sina klappar ett tag till.....

 


 

 

Barnen men även vi vuxna hade en underbar jul....vi bubblade och bastade och barnen hade super kul. Kewin sköt både pilbåge och luftpistol.

 

TÄNK vad lite lek kan göra med själen...GLÖM aldrig att ha skoj och njut av stunderna med familjen.



Kram kram

Hea


Av Helena Laaksonen - 28 december 2013 22:42

På nyår brukar man ofta sätta olika löften som man vill ska hålla...


Jag minns när jag rökte att jag ofta hade det som löfte...sluta röka..men hur lätt var det dagen efter fest och man bara ville ligga på soffan och röka och äta skräpmat...


JAG slutade röka men inte efter ett nyårs löfte......


MEN i år ska jag ha ett LÖFTE som jag ocks ska fixa då jag behöver komma i form igen för jag vet att jag mår bättre då jag tränar och äter bra mat.


Jag ska fortsätta mina mål som jag startat....300 km ( PW eller jogging)  fram till sista maj och jag SKA tappa 10 kg fram till sista april.

 

Jag kommer från imorgon starta och väga in mig...(vet att det är över 75 kg.phuuuu)

 

Jag ska börja sakta men säkert träna in nya året och leta på några roliga lopp att springa...Vårruset ska jag göra...Men jag funderar på att kanske ta tjejmilen i sepember...Något som vi ska ha som mål i utmaningen för de som vill ???

 

Nu under vintern ska jag börja gå ner på gymmet och träna hårt med maskinerna för att tappa centemeter i midjan...HOPPAS det ska funka....Även detta ska jag mäta imorgon och hoppas tappa också där minst 10 cm....Jag har ju fasen ingen midjan..BYGGD som en karl..rak som en planka tyvärr...

 

Har DU några löften som du ska fixa ?

 

Det kommer snart en utmaning..ÄR du sugen att börja igen att forma om kroppen??

 

Börja dra ihop familjen,vännerna och värm upp kläderna nu efter jul och allt gott man stoppat i sig.  Utmaningen kommer starta 20 januari...mer info kommer snart!!

 

Ha en underbar kväll..kramiz

 

 



Av Helena Laaksonen - 18 december 2013 09:21

Jag är glad att jag kommit igång med promenader/jogging igen...

Har idag träningsvärk från HELL kan jag lova...men det är struntsamma..då har det tagit bra på benen..haha


Jag gick upp massor nu när jag varit i dvala..Känns fatiskt som jag bara suttit och sovit samtidigt så har jag ätit som när jag tränade som mest...och för mycket gottis.....Därför stannade vågen i söndags på hela 75,6 kg....

FY säger jag bara och nu ska dessa bort igen....


Jag har i runkeepern satt två nya långa mål...



  • Jag ska gå/jogga 300 km fram till sista maj.....30 hela mil...och nu ska jag fixa detta !!!
  • Jag ska gå ner 10 kg fram till 30 april..så det gäller att sätta fart nu ...

Många tror att bara för man gjort en gastric bypass kan man aldrig gå upp i vikt igen.....DET kan man visst...jag har utökat min magsäck gaska mycket mot i början så nu är det dax att dra åt snaran igen och börja träna på...



NU kör vi på och sedan äter vi gott under julen för att sedan pressa oss lite extra igen...


KROPPEN mår bra av att röra på sig och äta bra och regelbundet 

 

Ha en skön onsdag...glöm inte att njuta lite i jultiderna och stressa inte...

 

Kramiz

 



Av Helena Laaksonen - 14 december 2013 20:10

Efter många veckor av trötthet eller kanske rent sagt månader som jag varit i en dvala pga alla brister i kroppen börjar jag bli mitt gamla jag igen. Orkar vara vaken utan att sova på dagarna och kvällarna börjar bli som vanligt igen.

 

Jag börjar tralla på i köket igen med mina kokböcker och det är roligt igen...

 

NU ska jag bara börja ta hand om kroppen igen och försöka börja om från start med träningen...

 

4 kg har jag gått upp sedan i juli pga av detta...så jag ser att om jag inte tar till träning så måste jag verkligen titta på varje lite extra bit jag stoppar in i munnen....

 

Nu kommer julen och det gäller att röra på sig lite extra men jag sa äta gott för att sedan ta tag i livet på allvar igen...UTMANINGEN KOMMER I JANUARI.......

 

 

Så målet denna vecka som kommer är att PW 30 min per dag för att börja.....

 

Hur går det för där ute....

 

Kramziar

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 7 december 2013 09:17

Evigheter sedan jag ens var in här..TYVÄR....Jag gillar att skriva av mig..kanske någon gillar vad jag skriver av mig..Kanske kan jag inspirera andra till att börja peppa sig och börja röra på sig,förändra sin ost eller bara att vara för att må bättre....

 

MEN under några månader har jag själv mått kasst..riktigt dåligt och bara fortsatt i ett ursnabbt tempo...som jag alltid gör...Duracell kaninen...= Helena.....

 

Jag har levt i en bubbla och liksom inte vaknat till...och på kvällarna har jag varit trött...mycket trött...

 

Trodde till och med ett tag att jag är gravid...NEJ...som tur var :)

 

Men jag var upp till VC och tog lite prover till slut...och svaret blev: Blodbrist, kalkbrist, B12 brist, D vitamin brist och något mer..kommer inte ihåg....

 

För att jag INTE tagit mina vitaminer som MAN ska göra när man gjort en gastric bypass....

 

KORKAD...JAPP.....

 

Jag har tänkt att jag äter så varierat, nyttigt som man bara kan....OCH gör verkligen det eftersom jag varit noga med att ändra om mitt liv....MEN nu ser jag att det räcker inte .....

 

 

 

Så nu ska här ätas piller...i alla former..haha...

 

Jag hoppas bli piggare snart och det känns lite bättre nu (tror jag) efter 1 veckas piller knapprande...

 

JAG vill börja träna igen..komma ut i naturen och bara vara..lyssna på ljuden från bra musik..svettas och då laddar jag batterierna till max....

 

Lite gymträning ska det bli också i vinter för att bygga upp musklerna....och en sak till...

 

Minska på vågen.....Nu har jag 4 kilo till att brottas med....men men...DET blir ju en utmaning efter jul....de ska jag klippa då....

 

Ha en skön lördag

Kramiz

 

 

 

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards