Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under december 2011

Av Helena Laaksonen - 31 december 2011 10:50




Hoppas ni alla där ute får en underbar dag och kväll på detta sista året och jag ser fram emot det nya året och allting som kommer hända.


Jag har ju fått tillbaka mitt liv och lever i massor och det ska bli underbart med alla nya resor och mål jag har för framtiden. !! 



Utmaningen startar nu på måndag och jag hoppas flera anmäler sig för att komma närmare en bättre hälsa.


Tillsammans är vi alla starka och peppar varandra i massor !!


HÄNG MED !!


Klicka in nedan för att läsa hur det går till och är det någonting så fråga bara


PEPP och massor av HEJA HEJA !!


UTMANINGEN 



Kramen

Hea



 






Av Helena Laaksonen - 30 december 2011 10:10

Fortsätter att läsa Aktiv träning, en bra tidning med olika tips.....


Här kommer lite till utmaningen !!


1. Rör på dig lite mera.


Om du gillar att styrketräna,springa eller träna spinning så är alla effektiva metoder för att öka kaloriförbrukningen. Dock finns det flera andra minst lika viktiga sätt. Försök att klämma in 30-45 minuters aktiviteter de dagar du inte tränar som promenader,cykla till jobbet, bollspel med barnen.


2. Ät ALLTID så grovt som möjligt.


Välj alltid de grövsta grönsakerna- det gäller såväl grönsaker som spannmålprodukter. Välj tex vitkål istället för isbergssallad, fullkornspasta istället för risnudlar. Grova matvanor får dig att tugga maten mera och då äter du långsammare. Du känner då när du bli mätt och mättar mera då fibrer drar åt sig vätska i magen när det sväller.


3. Släck törsten med vatten !


Flytande kalorier är en viktig orsak till övervikt. problemet med läsk, vin,jucie,mjölk och alla andra kaloridrycker är att du inte tuggar dem och kroppen lägger minimalt med energi på att ta upp kalorierna ur dem. DRICK vatten i stället !!


4. Ät godis och kakor på helgen !


De flesta kan vara utan godis,kakor , vin och många andra kaloririka saker som man sätter i sig främst för njutnings skull.

BESTÄM en regel tex Du får bara synda lite på helgen på lördagen tex. på så sätt får du bort massor av onödiga kalorier.


5. Ät mindre men oftare.

Alla går ofta upp för att vi överäter. Försök att minska på portionerna så du alltid nöjer dig med en portion. Om du äter mindre varje gång blir du snabbre hungrig och du får in ett par sunda  mellanmål istället som sätter fart på ämnesomsättningen. DU klarar dig bättre på mindre mål om du vet att de bara ska klara 3 timmar till det är dax att äta igen. Du får desutom ett bättre blodsocker om du äter regelbundet och blir inte småsugen imellan målen som gr att du kan få LUST att stoppa i dej amssor av dåliga val.


6. Dra ner på stärkelse.


Skär ner på bröd, ris, pasta och potatis som alla inehåller mycket stärkelse. ÄT mera grönsaker istället. På så sätt får du din vanliga mängd mat men färre kalorier.


7. Stärk dina muskler.


Styrketräning sätter fart på viktminskningen genom att den förbränningen ökar - inte bara när du tränar, utan i högsta grad också under dagarna därefter. Viktminskningen kommer därför uteslutet bestå av fett.



Detta var lite nya tips som jag själv kommer följa under dessa veckor för att få in i min vardag. Det gäller att ändra om i sin kost och titta över sina vanor över träning.


GLÖM inte inkomsterna och utgifterna i kosten och motion....


När de stämmer så fungerar roppen som bäst..Gäller bara att kunna hitta dem och följa dem för att må bra...


Det är svårheten !!


Tillsammans nu kör vi hårt på nya utmaningen


HÄNG med nu !!!




Av Helena Laaksonen - 30 december 2011 00:06

Nu när utmaningen kommer så kanske du funderar på vilken tränings metod du vill använda dig av och kanske du funderar på att börja löpträna.


Här kommer några bra tips som jag hittade i nyaste tidningen Aktiv träning som min sambo köper.


  1. Köp ett par bra löpskor så du slipper överbelasting som är mycket vanligt för en nybörjare. TÄNK på att varje steg belastar 150-300 kg som fortplanas upp genom hälen,knät,höften och ryggen..
  2. Löpträna på mjukt underlag som gräs,stigar eller grusvägar som är mycket mera skonsamma för kroppen än asfalt.
  3. Träna efter ett program för nybörjare eller för dig som kommit lite länge väljer ett annat program ( Finns ett nybörjarprogram här : Nybörjare  och här är ett för dig som kommit en bit på vägen :mot 10 km. Bara att köra igång !!
  4. Börja i ett lugnt tempo. risken är annars att du stumnar och det blir bara jobbigt både mentalt och fyskiskt.
  5. Hellre ta en kort runda än ingen runda alls. Varje tränings pass ger effekt- även om det är bara 10 minuter runt kvateret. På med tränings kläderna och du kommer märka att du blir mer och mer motiverad och kommer vilja utöka dina rundor.
  6. Skaffa en löparklocka. Här är det lättare att hålla koll på distansen och pulsen och du ser hur du blir bättre och bättre.
  7. Undvik kuperad terräng i början. Det är svårare att löpa lätt och avslapnat om vägen lutar brant uppför. Vid större beckar i början ,gå uppför och ta det försiktigt även utför då det även ökar belastningen.
  8. Löpträna snabbt en gång i veckan. Ett pass i veckan där löptempot ökas gör att du får en bättre kondis och du blir en bättre löpare. mn vänta med dessa rundor till du kan löpa minst 20 minuter avslappnat för att då löpa snabbt i 10 minuter per pass för att sedan öka på dina rundor.
  9. Vila minst en dag efter ett hårt pass. Det är vilan som gör att du blir starkare. Träningen bryter nämligen ner kroppen. Om du vilar 1-2 dagar efter ett hårt pass ,sover och äter bra så bygger kroppen upp sig igen och blir starare. Har du kört en lugn löprunda räcker det oftast med en dags vila.
  10. Träna även på vintern. För att hålla igång konditionen och slippa börja om på våren. Konditionen försämmras nämligen snabbt och  redan efter 4-6 veckor utan träning är den borta. Så träna minst 2-4 pass i veckan.
  11. Håll ditt tempo även om du blir omsprungen. Det är inte roligt att bli omsprungen men håll ditt egna tempo och ha is i magen. Du kan försöka följa en löpare som har lite högre tempo än du själv men spring inte in i väggen.
  12. Försöka att löpa avslappnat. Totta rakt fram när du springer utan att böja nacken. unvik långa, tunga steg utan försök att löpa med korta snabba steg och på så sätt unviker du att få värk i necke och belastningen miskar på knän och höfter (Här har Hea ett problem..Kanske därför jag blir osams med löpbandet på gymmet,haha)
  13. Komplettera med styrketräning. Styrketräning minskar skaderisken och gör dig snabbare. Du behöver inte lägga ner massor av tid på styrketräning utan efter ett löppass kanske 10-15  minuter med några övningar för mage och rygg några gånger i veckan räcker.
  14. Variera dina löprundor ibland. Då blir tränings passen mera stimmulerande och effektivare och roligare att utföra. Vänd på dina rundor då och då och utmana dig som gör dig bättre.
Glöm inte att kroppen är till för att belasta och den gillar att träna och få röra på sig. är det länge sedan du tränade så behöver kroppen vänja sig sakta men säkert. !!
Tänk att jag för 1 år sedan aldrig trodde jag skulle kunna löpträna 8 -10 km som jag kan idag. Men jag började med nybörjar programmet och i våras sprang jag vårruset 5 km på ca 45 minuter.
Sätt upp mål..Hitta kanske ett lopp som du kans springa om några månader...Finns det inget lopp som passar så skapa ett eget som tex: Den 28 Maj ska jag klara av att springa 5 km
Eller 15 mars ska jag fixa att simma 3000 meter
Eller 1 Juni ska jag orka cykla 2 mil
Det finns inga begränsningar och sätter DU upp ett mål så jobbar du efter detta och har lättare att kunna fixa det och självförtroendet springer i höjden, jag lovar..!!
Mitt stora mål kommer vara i år att springa en halva mara i augusti 2012...21 km är låååångt så då måste jag ju träna i massor för att annars kommer jag får det ganska jobbigt..hihi
Innan detta målet ska jag springa vårruset för oss tjejer på 5 km och jag SKA klara det under 35 minuter är tanken. Det blir en fart på 7 min per km.
Jag ska även försöka ha en utmaning där jag ska prova träna på inlines och stavar när våren kommer för att kompletera min löpträning med något annat. 
Så sätt hälsan i fokus men med små mål till er nybörjare som jag var i början av detta året och lite större till er andra som är mer vana och vill öka lite !!
Nu närmare vi oss starten på utmaningen...HÄNG på nu !!!
På era nära och kära för att börja träna och kanske tappa lite vikt eller varför inte båda två..
Ha en underbar kväll..Natt säger jag
Hea
     

Av Helena Laaksonen - 29 december 2011 16:39

Idag kl 19 är det bandy match..och vi som är en bandy familj ska naturligtvis ner och kolla....


Det blåser i massor och det är massor av plusgrader-...inte alls bra för denna sporten så vi hoppas de kan genomföra matchen och att isen kommer hålla...


Jag som hade en utmaning i år..ATT åka skridsor.....Är totalt kass på det men jag har ju sagt att jag ska prova massor av nya saker...så detta var en av dem..Hoppas det bli vinter snart då..!!!


Ha en skön kväll


Kramen

Hea




Fler besökare till din blogg?

  Klicka och registrera dig,och det är inte svårt !!

  Panelen

 SUPERBLOGGEN

  Bloggtrafik

  Träningsbloggar

  Viktbloggarna

  Hälsa

 Hälsa

  SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

  Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />

 Vardagsbetraktelser bloggar

   

 

Av Helena Laaksonen - 29 december 2011 13:03

Utagen komp..Finns det någonting bättre...


Att vara ledig och bara vara är bra för min själ ska jag säja


Jag laddar batterier till nästa termin som snart ska börja på jobbet...


Jag laddar batterierna till träningen som ska verkligen börja nästa termin


Jag laddar batterier för nya utmaningar både inom jobb, skola och vardagen


Jo,jag ska läsa lite fast jag inte kom in på programmet jag ville....


Men ska läsa några kurser som är bra att ha inom jobbet hade jag tänk så student blir jag alla fall....


Jag har sökt till 4 kurser och kommit in på dem och det blir 75% student och jobba 50 % är tanken


Hur ser ert nya år ut..Har ni planer??


Ska du göra någonting nytt som är lite jobbigt?


Eller spännande att prova på ?


Jag hoppas du tar vara på din energi och provar någonting så inte bara livet springer ifrån dig


FÅNGA DAGEN och Ta Vara På Den..!!


Kramizar


GLÖM INTE

UTMANINGEN
!! 


Av Helena Laaksonen - 29 december 2011 01:06

Läs här om den nya utmaningen som börjar..Häng med !


Utmaningen


Av Helena Laaksonen - 28 december 2011 15:36

Jag ser nu att jag har ju inte redovisat sista utmaningen...det kommer jag göra senare ikväll..LOVAR !!


Nu är listan klar för den gamla utmaningen:)


Vi tappade totalt tillsammans : 90,1 kg


wow säger jag bara..det blir i snitt minus 2,4 kg på 37 deltagare..Och vissa hoppade då av i början...


Ni ska alla vara stolta över era bedrifter..Vissa klarade sina mål..Jag med flera kom inte riktigt imål..Gör ingenting..Vi har kommit en bit på vägen och det är viktigaste och nu kommer ju nya utmaningen som början den

2 Jan och tillsammans igen skapar vi under !!


Alltid roligare att träna och utmana sig tillsammans med andra,,så häng med nu !


Utmaningen 2 Jan- 26 Mars


Läs hur den kommer gå till


kramizar

Av Helena Laaksonen - 28 december 2011 15:21

Nu har vi kommit hem från dalarna och inte än har vi andra fått magsjuka som tur är:)


Tyvärr hittar jag inte min sladd till kameran..Vad jag nu gjort av den...phuuuu


När jag var i Säter var jag säker på att jag glömt den hemma men inser nu att den ligger inte i lådan jag alltid har den..Så den måste vara kvar där uppe...


Innebär ju att jag kan inte lägga ut bilderna än....


Resan gick jätte bra hem och vi hade en paus hemma hos Anneli.

roligt att träffa henne igen,tack för fika:)


Nu ska vi snart åka in till City gross och handla upp lite till kylen


Och jag behöver en micro innan jag bli knasig..hihi


Tänk på att på måndag sätter utmaningen igång....perfekt för mig som ätit för mycket godis ska jag säga..haha


Det kommer bli ett sockerstopp för mig..


Ha en skön kväll,kramizar

Hea


 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards