Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under maj 2012

Av Helena Laaksonen - 31 maj 2012 07:06

God morgon där ute....


Jag har inte varit inne här på länge och tiden är knapp känner jag denna vecka...


Det är mycket nu när jag ska till Stockholm i dag och nästa vecka har jag en student


Träning finns inte ens på kartan efter man jobbat heltid och man har små barn och sedan ska det göras allt för Jonna ska få en underbar student


Nu ska jag min gubbe springa maraton på lördag och jag ska shoppa i massor..haha


Min träning ska komma när vi kommer hem


Men idag ska jag jobba 8-16:30 och vi har stängningsdag på förskolan så vi ska jobba med vår kvalitets redovisning och utverdera hur året varit på förskolan


Sedan när jag kommit hem ska bilen gå senast halv 6 för att komma helst upp före midnatt


Det är ju 50 mil så det kommer nog kännas i kroppen när vi är framme....


Jag kommer fixa utmaningen kanske fredagkväll eller i helgen..MEN det kommer

NI har varit super duktiga;)


kramizar så länge

Hea


Av Helena Laaksonen - 29 maj 2012 22:23

Jag har massor att göra..jobba,packa inför Stockholm och planerar just nu även en student nästa vecka.


Jag har inte hunnit titta på alla era resultat men det kommer,jag lovar:)


Kämpa vidare i massor

pepp

kramizar

Av Helena Laaksonen - 26 maj 2012 22:05

Idag har det varit en stor dag då min älskade Kewin fyller år.


HIPP HIPP HURRA


Jag är så glad att han äntligen är tillbaka till oss och mår bra efter detta jobba år vi hade förra året.....Jag är så tacksam och vet och ser att han är lycklig just nu


Vi ville alla att hans 17 åriga födelsedag skulle blir speciell och denna killen ber aldrig om något extra


NU skulle vi överraska honom till max


Jag var in förra veckan och beställde en NY BAS till honom


Vill att han ska komma tillbaka till sin känsla och sitt spelande som varit jobbigt under sin dåliga tid


Farmor och Moster Viran var med på denna dyrare present


Kewins pappa ville också ge sin son en speciell present och det fick bli en ny platt TV


NI skulle se denna killes ögon när han får dessa prylar....


Han skulle inte ens komma på tanken att önska sig dessa för han vet vad det kostar


Sedan har han fått pengar och halsband som han alltid älskar med dödskallar osv....


Till mat har han som vanligt valt mammas smörgåstårta och finns inte på världkartan att jag får beställa fast jag även provade iår pga tidsbrist men Kewin hjälpte till själv....Kanske han ska bli konditor:)??


Jag tror att dagen för honom varit underbar och just nu är hans vän Evelina här och ska sova över och de kollar film på nya Tv:n


Jag sitter och skriver detta och lyssnar till alla bidragen i eurovision song contest 2012


och nu ska Sverigen sjunga..MAGISKT !!


Här kommer bilder från dagen





     


Tårtan och dukningen



       



 
                         

 


Huvud personen som vägrar att titta in i kameran


 


Häftiga saker !!


     


Alwin har busat i massor så till slut orkar man inte mera utan måste ta en tupplur

Vi hittade honom i Jonnas säng



 


Kewin fick nya strängar också och måste prova elgitarren också



Detta var innan gästerna kom



På kvällen ville Alwin ta en cykeltur och jag tog med kameran och fotade lite till



           


Tänk vad våren/sommaren är underbar:) !!



Se till att njuta av varje minut



Detta var lite för denna gången...



GRATTIS IGEN MIN ÄLSKADE SON

MAMMA ÄLSKAR DIG


     


      


Av Helena Laaksonen - 25 maj 2012 21:43

Tänk att i maj så är det oftast massor av göra och veckorna bara springer iväg...Det var ju inte länge sedan det var fredag känns det som och jag öppnade förskolan.


Men idag jobbade jag mina vanliga tider 7:30-15:30 som jag gör på fredagar och vi har haft fullt upp och u´busat i massor och det är ju strålande väder och tänk då att få betalt för det jag gör..UNDERBART !!


Sedan var det full fart in mot staden för att hitta lite kläder..Jag hittade ett fint linne på Brother and sisters..Hallåå....jag har aldrig ens varit in på den affären förr


Jag köpte en snygg kjol på indiska i vitt och på Gino Tricot blev det en vit tunika nu till sommaren


Jag var super nöjd att kunna handla i dessa butiker och jag kan idag ha M el stl 40..wow säger jag bara !!


Sedan körde vi till city gross och handlande till imorgon då det är en STOR DAG i vår familj


Min stora son Kewin,min älskade son fyller 17 år


Jag har inhandlat hans present och jag tror han kommer bli lyrisk


Han vill absolut ha mammas smörgås tårta,något som jag förr innnan min Gatric by pass operation var en stor last om vi hade det på bordet men nu kan jag inte knappt äta det alls...Och det är SORG faktiskt...Jag älskar smörgås tårta men kan kanske äta en bit som är 1 cm bred,sedan får det vara bra för min del.....


Men jag ska vara nöjd att jag ens kan äta det klart !!


Sedan blir det en jordgubbs tårta till kaffet


Nu sitter jag med en god cider med grapesmak och njuter i massor


WOW..Tänk att det är snart 17 år sedan han kom till oss.....Ofattbart säger jag..Minns dagen som igår....

Minns till och med att just nu denna tiden 21:53 står jag och diskar för 17 år sedan...


23:50 ikväll för 17 år sedan gick vattnet och vår lille gosse ville komma ut drygt 3 veckor för tidigt....


Mamma äslkar dig Kewin !


Kramizar

Hea


 



Av Helena Laaksonen - 24 maj 2012 08:12

Det är sonen...den lille...som idag ska få följa med mig till min förskola..


Han är lyrisk och har nu väntat länge länge som han säger.


Jag ska leka med dina barn mamma !!

 Och vi ska fika va ?


Min förskola ska ha en vårkonsert för alla föräldrar idag eftersom det är


FÖRSKOLANSDAG ATT FIRA IDAG


och då ska här fikas och även på morgonen ska vi gå till en äng och träffa andra förskolor och sjunga tillsammans.


Det kommer bli en härlig dag och vilket väder..Strålande sol som på beställning


En lång dag med spännande saker som ska hända och inneär att vi kommer nog inte hem förrän efter 20 tiden ikväll


Tur vi inte behövde börja förrän 9:30 då jag ska stänga kl 18 idag 


Har DU någonting att fira idag ??


ta hand om er..kramizar

Hea




Länge sedan jag bjöd på mig själv....haha  

Av Helena Laaksonen - 23 maj 2012 21:21



   

Jag är stolt över er alla


Ni ska vara stolta över er 


Nu har jag räknat ut resultatet för denna vecka,trots att det saknas massor av siffror


Snälla..Ni som inte har något att rapportera som ni säger.....Skriv då 0 kg och 0 min.....


Och sedan får man tänka varför det blir så.....


MEN vi har tappat hela 113 kg på 5 veckor.....wow säger jag !!


VI har tränat över 35.000 min på 5 veckor...sjuka siffror...och DU är med på detta..DU betyder massor ska DU veta !


Nu är vi inne på vecka 6 och kämpar och det är snart 1 månad kvar av detta...


Nu KÖR VI i massor....cm ska ryka och svetten ska rinna.....


Ta bort ett par program ur tv tablån....


Träna med barnen


Ta hjälp av din partner


Be alla dina vänner och familj att peppa dig i massor


Var ärlig mot dig själv och gör allt du kan...Ingen begär mera....DU kan göra det lilla extra !


Lämna gärna in tränings pass på facebook som andra kan ta del av


Lämna gärna massor av nyttiga recept till oss andra


Heja Heja i massor !!

Kämpa

PEPP

Hea


Gå in här på 


DELTAGARNA




Av Helena Laaksonen - 23 maj 2012 07:17

Igår hade vi mingelkväll i utmaningen med hela vår organisation BUF,barn och ungdomsförvaltningen. Här har 1300 kämpat mot en bättre hälsa tillsammans och samlat poäng när vi har tränat i sex veckor....Många har kommit igång med träning som de aldrig gjort och andra har provat nya saker eller bara ökat på sin träning. 


Alla har vi VUNNIT i detta eftersom träningen gör att kroppen mår bättre.


lagen bestod av 6-10 personer och man valde lagnamn och sedan kunde man vinna priser varje vecka och sedan stora fina priser som tex en spa dag på tylöhus (Per Gessles hotell)


VI VANN och kom trea av 161 lag på valet av vårt namn


GÄDDHÄNGEN !!


Vi vann 2000 kr på en restaurang och det är ju helt underbart att nu gå ut och fira lite extra och som lagkapten är jag stolt över mitt lag som har kämpat i massor under dessa veckor med träning

(Tjejen som kom på namnet är inte med i laget,men ska klart få följa med ut)


Jag har uppmanat många efter denna utmaningen att fortsätta med träning eftersom det är så viktigt och jag ska ju springa ett lopp som heter Prinsens Minne den 18 Aug som finns i olika km....4 km...10 km...och 21 km och här kan man gå-lunka-eller springa


Har ni några lopp i närheten som gör att DU kan träna vidare mot bättre hälsa?


Nu kör vi vidare i min utmaningen och jag ska lägga alll fokus på den nu och tillsammmans blir vi STARKA !!


VI peppar varandra till max och TITTA så långt DU har kommit !!


Nu kör vi mot en ny underbar dag

Heja Heja i massor


PEPP
Kramizar

Hea

   



Av Helena Laaksonen - 22 maj 2012 06:30

MIN SON..Den lille.......


GGGGGRRRRRRRRRRRR säger jag...Igår kväll var en riktig pest kväll med honom..Ursäkta men om han somnar till när jag lagar maten blir det verklgen PEST !!


och försöka väcka honom är jätte roligt och jag var ju tvungen...Somna kl 17:05 är inte bra för då vaknar han ca 23 och ska vara vaken...Och sedan behövde han verkligen efter dagens bus och lek BADA !!


Han fick sova kanske 20 min och sedan tog man tjuren vid hornen...Arg som ett bi blir han...Kvällen helt förstörd och han skriker,gråter för allt...DÅ menar jag allt


Till slut har vi allafall kämpat igenom ett bad,,,middag och nu var det läsdax....Vilken prossedur innan vi kom isäng...TÅLAMOD Helena....


ANDAS !!!!


Men eftersom han somnat så sover han inte alls kl 20 som han brukar utan...Mamma...Mamma..Mamma låter det till ca 21:40


Jag måste kissa..dricka...är spöken......saknar pappa....ja,ni vet alla dessa saker som gör att en mamma måste komma....


TILL SLUT sover han.......Men då vill man ju ha en stund för sig själv....det är viktigt för mig...


Och klockan tickar..och tickar......Och så är det midnatt....


Och sedan kommer busen in före halv sex......


Mamma...Vi ska snart till försolan va...???


PHUUUUUUUU


Godmorgon till er


Nu dricker jag en kaffe...behövs ska jag säga...och sedan ska vi fara iväg mot en ny dag


kramizar till er

HEA


 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards