Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under februari 2011

Av Helena Laaksonen - 28 februari 2011 22:50

Så startade träningen idag och de stod 2-3 km på crossen på programmet,men jag insåg genast att jag var bättre form än så. Det var bara att lägga på flera km så idag blev det 6 km på programmet downhill.....Då pratar vi upp och ner,upp och ner..Tugnt men skönt som sjutton. Så nu har jag gått in och ändrat om i mitt träningschema för det ska ju vara en utmaning och man ska kämpa på vaje pass så svetten dryper var det tänkt !

efter crossen tog jag gummibandet och körde mina 10 övningar ,allt från ben till mage och de hemska musklerna som SKA finnas i gäddhänget,,hahaha

Jag har en bok för dessa och ska försöka scanna in dem ifall någon vill prova dem.


Så stolt början idag och imorgon blir det stavgång 5 km,tror till och med den rundan jag tar är 6 km.

Tar den på morgonen när mannen är hemma då min lille son blivit sjuk.


Ni hänger väl på???

Kram på er...Hea

Av Helena Laaksonen - 28 februari 2011 14:04

Hemkommen från jobbet och det känns att man sovit minuter i natt. Får väl ta mig till sängen en sväng nu medans lille gossen sover.

Sedan blir det mysa för hela slanten i soffan kan jag tänka mig,kanske med Nicke Nyfiken på DVD.

Något gott mellanmål får vi väl ta fram...blåbärskräm kanske vi kan göra till honom,själv blir det en knäckebröd skiva med lite kalkon på och paprika.

 Sees senare fter min träning..jag får nog ladda upp lite,haha

kram så länge

Av Helena Laaksonen - 28 februari 2011 07:58

Trött i massor ska jag säga....vill gå till sängen och bara krypa ner igen,men nu är det snart dax för lite arbete.

Min lille son blev sjuk i går kväll med feber och i natt kom en bedrövlig hosta stackarn. Det blev inte många minuters sömn för någon i vårt sovrum.


Men idag blir det full fart på jobbet,chefen ska titta in på planeringen. Sedan skulle jag ha haft pedforum,där vi tillsammans med andra förskolor arbetar tillsammans och delger varandra vårt arbte.

Men som sagt,det blir inget av det för mig idag då jag får köra snabbt hem till Alwin då Kalle måste till sitt jobb kl 14 idag.


Sedan i kväll så kommer träningen starta,hoppas bara inte jag blir sjuk igen så det blir fel av allting nu!!!

C-vitamin bomber av apelsin,citron ,ingfära och vitlök står på kylning till senare. Allt för inte bli sjuk.

Vi ses senare..ni hänger väl på i träningen..idag 3 km crosstrainers..har du ingen,gå 3 km med stavar sedan gummiband,har du inget gör några andra magövningar och ta några petflaskor med vatten till styrka!!

Kram på er!

Av Helena Laaksonen - 27 februari 2011 18:56

Jag har under en längre tid gjort matsedel tillsammans med familjen då planering är viktig för att inte äta fel och få sug till annat. Dels får alla vara med att tycka till och inte gnälla på maten och sedan är det lättare för alla att hjälpa till då man vet vad som skall serveras.

Vi har också i flera år haft tiden kl 18 middag då det är lättare för barnen att komma ihåg tiden,än ändra dag för dag.

 Jag tänkte att ni kunde få ta del av vår matsedel under veckorna och kanske ni kommer göra en egen eller så får ni kanske något tips till eran middag:)

  

VECKA 9.

Måndag: Fläskfilé gryta med korriander och ris och en grön sallad,cocktailtomater i ugn med smulad fetaost (220 grader i ca 20 min)

 

Tisdag: Stekt fisk med kall romsås,potatis,ärtor och rårivna morötter

 

Onsdag: Pannkaka, vitkålsallad med  lingon

 

Tordag: Gulaschsoppa ,bröd med oststänger och en fruktsallad (melon,annans,päron,och blåbär)

 

Fredag: Fylld kyckling filé med mozzarella,klyftpotatis och tsatsiki,en sallad med ruccula,soltorkade tomater,gurka,babyspenat,majs,och salladslök.

 

Lördag: Lasange med en vitlökssallad

 

Söndag: Vildsvinsgryta med kokt potatis,kokta grönsaker(morötter,blomkål,brookoli)

 

Det ska vara roligt att laga mat,ta hjälp av barnen så blir det roligare för alla. Min 2 åring älskar att stå i köket och röra i grytorna. Och det är gott att smaka av tycker han:)


Av Helena Laaksonen - 26 februari 2011 18:01

NU startar vi med början måndag 28 feb 2011:) Häng på!!

Vecka 1 och 2. (viss träning med alwin pga sambon jobbar,tex promenad)

Måndag: Crosstrainers 6 km km downhill /gummiband 10 övningar ca 30 min

Tisdag: stavgång eller rask promenad med barnvagnen 6 km

Onsdag: L

Torsdag:crosstrainers 6-7 km downhill/gummiband 30 min

Fredag: Stavgång 3 km raskt tempo

Lördag:crosstrainers 8 km platt/gummiband 30 min

Söndag: L


Vecka 3 och 4.

Måndag: crosstrainers 6 km downhill/gummiband 30 min

Tisag:stavgång eller promenad rask takt med barnvagnen 6 km

Onsdag: L

Torsdag:crosstrainers 5-6 km intervall/gummiband 30 min

Fredag: stavgång 5 km raskt tempo

Lördag:crosstrainers 5 km hårt tempo/gummiband 30 min

Söndag: Lång promenad med stavar 8 km

 

Vecka 5-6

Måndag:crosstrainers 8 km downhill,öka motstånd/gummiband öka svårighets grad till 2:an,30 min.

Tisdag: stavgång eller rask promenad med barnvagn 8 km

Onsdag: L

Torsdag:crosstrainers 7 km intervall/gummiband  30 min

Fredag: Stavgång/springa 2 km i terräng.

Lördag: L

Söndag: promenad 8 km eller crosstrainers 12 km downhill 

Vecka 7

Måndag: crosstainers 10-12 km downhill/gummiband 30 min

Tisdag: Stavgång/springa 2 km i terräng

Onsdag:L

Torsdag: Crosstrainers 8 km hård intervall träning

Fredag: Åker på semester !!

Lördag: L

Söndag: L

 

Vecka 8

Måndag: Är i dalarna...promenad raskt tempo 1 timme

Tisdag: L

Onsdag: promenad 1 timme

Torsdag: L

Fredag:Promenad 1 timme

Lördag: Promenad 1 timme

Söndag: Kör nog hem till halland.Ledig från träning

 

Nu är vi snart inne i maj och jag ska springa/jogga/lunka vårruset i min stad den 3 Maj tror jag det var. Hoppas jag fixar det efter detta tränings schema. Fuskar jag så får jag skämmas och det kommer bli tuffa 5 km på vårruset. Så nu gäller det att fixa detta..häng med mig alla..kram till er !

Av Helena Laaksonen - 23 februari 2011 21:21

Lat,bekväm....Stress eller bara massor att göra jämt?


Jag måste från imorgon ta mig i kragen att börja träna igen,men varför skall det vara så himla svårt för??

Kanske är det därför man är överviktig...att man inte har det tänket ..Å jag måste röra på mig..utan det är så jäkla skönt efter man jobbat,kommit hem och lagat mat till familjen,städat undan,lekt med sonen..pratat med de andra barnen..eller vad nu som skall göras..Men då är det så skönt att bara sätta sig ner med ett glag jucie,kolla nåt bra på datan,eller varför inte halv åtta hos mig..eller nåt annat skit programm som inte alls är viktig så där skulle man ju hinna träna,,men varför GÖR jag inte det då????????


Vad krävs för att jag ska komma på denna crosstrainer för att när man väl står det är det så jäkla skönt och efteråt får man ju detta rus att man varit duktig !


I tonåren hade jag detta,innan jag blev överviktig,,,Då tränade jag i massor..vollyboll flera gånger i vecka,badminton,simmade och gick på gymmet.


Vad hände??


Det undrar jag också...jag hade inte bra matvanor när jag bodde med min mamma som tyvärr gick bort när jag var bara 10 år,flyttade hem till min moster och hennes familj..Och där fick jag lära mig bra vanor och gick ner i tonåren och som sagt tränade bra,men så flyttade jag 17 år gammal till annan stad för studier och de dåliga vanorna började igen. Först slutade jag träna då det inte var roligt att träna utan man kände någon. Sedan matvanorna blev ju kaos igen..Laga mat ,äta själv..Nej tror inte det,utan det blev ofta snabb mat.

Gick upp snabbt 10 kilo...Sedan blev jag gravid och där fastnade massor av kilon,hela 30 till och när min dotter kom som då var funktionshindrad var det inte lätt att sluta tröstäta och då fanns man inte alls som människa. 19 år gammal,med ett barn som har ryggmärgsbråck fanns ingen tanke på att träna,tänka på sig själv mera..Och kilorna satte sig kvar..Tyvärr


Nu är hon en glad,tjej med skin på näsan och snart 21 år gammal! Klarat sig jättebra med en envishet som sällan skådat och hon kämpar på i skolan.

Jätte intresserad av fotografera och spelar isbandy med sin bror och de andra killarna. Alltså en tuff brud som aldrig ger upp!


Jag är så glad för min barn och i min familj finns 2 habiliterings barn och en liten busunge på 2...haha...Tänk så olika familjer kan se ut.

Jag försöker alltid se positivt på livet och det finns inget som man kan göra bara man vill...

Så nu är det dax att starta upp MIN träning igen,igen ,igen...som det heter,,hihi


Men nu måste jag.. Jag får nog ha någon form av avstämming här kanske..Så alla ser om jag inte tränar..Då får ni banna mig,,haha...

Ljuga skulle jag inte göra genom att skriva att jag tränat för det gynnar ju inte mig,det är ju för min egen skull så det kanske skulle funka...

Ska bara fixa ett träning schema..Har ett som jag ska följa i en tidning som heter I FORM som jag haft länge. Jag skriver in det i träningmappen senare,senast imorgon

3-4 gånger i veckan ska det bli crosstrainen med gummibanden som styrka,sedan måste jag promenera mera.


Jag ska ju för attan den 3 maj tror jag det var springa,lunka jogga (absolut INTE gå) vårruset,, 5 km,,och hur fasen ska jag fixa det om jag inte börjar nån gång..!!!


Så nu är det DAX Helena,,kämpa på..finns det någon som vill kämpa med mig vore det ju perfekt!!

Kram på er alla där ute






Av Helena Laaksonen - 21 februari 2011 21:50

Adhd...vad är det? Bokstavsbarn !

Uppmärksamhetsstörning,impulivitet,hyperaktiv och koncentrations svårigheter...Finns mycket att benämna i dessa bokstäver.


Men som min sons nya psykolog tolkade adhd och berättade så man förstår på riktigt:

Har DU varit riktigt övertrött,vaken ca i 2 dygn. Hur fungerar en hjärna då?

Jo,ljudkänslig,ljuskänslig,lättretlig och hjärnan är totalt slut. + på allt detta så har en person med ADHD ett ständigt snurr i hjärnan,som att du sitter på en kontorstol som snurrar runt,runt,runt.....Det kryper i hela kroppen och man kan inte vara stilla.


Hur ska man då orka koncenrera sig,vara aktiv i olika sammanhang, Vara aktiv i kompis relationer och få dessa att fungera,stoppa sina impulsiva handlingar innan de förstör mera än hjälper?


Så här har min son slitit under sina år som bokstavs barn,men nu i tonåren blivit mera kaos i hjärnan och kan inte alls styra sina impulser och råkar ut för massa dåliga beslut.

Nu har vi kommit till en jätte bra psyklog och idag kom vi till en läkare som verkligen kunde prata med sonen: Mamma..han pratade så jag förstod vad han menade,den bästa läkaren jag haft!

Och det var inte den första,och jag som mamma blir glad att sonen vill ha hjälp och hoppas han förtår att det är inte hans fel att hans hjärna inte vill som han vill,tar på sig skulden och känner sig missanpassad som han gjort.

Läkar besöket kändes jätte bra och nu skall han få komma till en sköterska där de ska börja med en dos concerta för att sedan öka en gång i vecka i 4 veckor till rätt dos.


Enligt läkaren skall medicinen kunna göra att han kan koncentrera sig längre tid ,inte bli lika lättretlig,och ska kunna fatta bättre beslut och inte bli lika impulsiv.

Biverkningar finns ju alltid: Dålig aptit och sömnen kan bli lidande. Jag hoppas inte för mycket då han svårt att komma till ro redan nu.


Jag skall börja en massage grupp inom habiliteringen i mars där jag ska lära mig avkopplings massage som skall provas på honom i 7 veckor.

Det + att han lånat dotterns bolltäcke som väger 7 kg som skall tynga ner honom i sängen så han kommer till ro på kvällen.

Alla tips,råd är välkomna....


Det är inte lätt att leva med ADHD,hela familjen blir drabbad av detta och det märks på alla familjemedlemmar här hemma nu,men den som har det svårast är min älskade son som känner sig kass i skolan,saknar förstående vänner,vill vara lika bra som andra på mycket som han säger......han känner sig förtillfället sämre än andra


Men då säger hans mamma: Min son är igentligenen glad,sprallig  kille som aldrig skulle starta ett bråk,älskar små barn(sin lillebror är han så stolt över).han är mycket nyfiken på att lära sig massor men tyvärr koncetrationen spökar ibland. Kewin gillar allting inom det militära och skulle gärna vilja jobba inom det om det går. Han är mycket duktig i isbandy,och musik är hans stora intresse då han spelar elbas, dansar shuffeldans,där han är jätte duktig. Hans dröm är att skapa musik och jag hoppas verkligen han hittar sin inriktning i livet vad han vill göra. Jag kommer stötta honom i allt.


Det gäller att inte ge upp,och jag hoppas medicinen kommer hjälpa honom att nå sina drömmar!!

Och låta honom få lite ro i kroppen!!


Kram på er där ute//Hea






Av Helena Laaksonen - 19 februari 2011 22:47

Hemma igen efter en underbar god midag på resturang peking. 4 små rätter blev det men jag som äter så lite så trodde de nog jag inte gillade maten alls. fick förklara lite fint,,haha...Jag fick massa fina presenter..presentkort på kläder för massa pengar,(härligt till våren) en juciepress(jag som älskar färsk jucie),fotvårdset(härligt till min psoriasis),massa härliga ljus i olika färger (så nu kan hemma lysa upp igen),smink,och dagcream,och lotion och en ansiktsbehandling...Kan ni tänka er så härligt jag ska ha framöver..Total helrenovering för hela min kropp...Helt underbart!!

Tack ALLA för mina fina presenter jag fått av både av arbtskamrater,vänner och familj !

Och Tack alla för era fina ord och gratulationer!!


Love you all //Hea

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards