Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under maj 2015

Av Helena Laaksonen - 25 maj 2015 22:35

I söndags ( igår då ) gav jag mig ut i naturen för att gå och gå samt att prova springa mina 3 minuter för att sedan öka sakta men säkert 

...Underbart väder och hälsade på kossrna på vägen...de är ljuviga.....

 

Sedan på eftermiddagen åkte vi ner till havet och här kan man verkligen njuta...bara höra vågornas sus och känna doften av tång och sommar.....Det gör underverk med mina själ....

 

 

 

 

                    

Det är då fasen att man ska behöva ha vantar på sig på morgonen....den 25 maj...

Det ska ju vara sommar snart mamma säger Alwin....mammas coola kille...





Idag har det varit skola och Varberg igen...kändes i magen direkt när jag vaknade och huvudet har dunkat på bra hela dagen...Just nu i sittande stund när jag tar en paus för att skriva detta håller jag på med vår svenska uppgift som ska vara klart nästa måndag....Jag ska filma mig där jag ska låtsas ha ett föräldrarmöte och jag ska prestentera hur vi arbetar med flerspråkighet och kommunikativ utveckling på en förskola.  Jag ska även skriva om detta med stöd ur littertur samt några andra rubriker.....exempel analytisk metod, AKK mfl

 

På fredag har jag en tenta som jag kommer ev prova att skriva beroende på hur jag mår i dagsformen....Kanske kan jag med min erfarenhet skrapa ihop ett godkänt då vi ska skriva om ett tema och hitta på 10 aktiviteter som jag sedan didaktiskt analysera samt kritiskt granska utifrån matematiken. 

 

Jag ska fixa detta för att sedan ta ett låååååång sommarlov och bara jobba, njuta och slappa.....

 

 

 

Nu säger jag godnatt till er....och hoppas jag får sova några timmar

 

Kramiz Hea

Av Helena Laaksonen - 24 maj 2015 11:27

Andas....andas.....Bästa medicinen då är naturen

 

Sovit bra i natt och haft en lugn morgon i tystnad....Underbart kan jag säga...

 

Ätit min älskade äggröra med grönsaker....Ljuvligt med lite chili.

 

Tanken är att jag idag ska ut i naturen och prova jogga mina 3 minuter som sjukgymnasten rådde mig att börja med nu efter mina skador...inte mycket med sedan går jag resten av rundan.....Andas är tanken....och få frisk luft...

 

Jag känner nu pressen av skolan igen....tankarna om tentan på fredag...den stora språkuppgiften sitter i bakhuvudet som ska vara färdig om en vecka.....jag har inte kommit till hälften...

SKIT i detta nu och bara ut i skogen....på med lurarna och lyssna på ljuvlig musik....MÅSTE vara läkande för själen väl...

 

NJUT av er dag där ute...HEA

 

 

Av Helena Laaksonen - 23 maj 2015 20:50

Inte tänkt på sängen en gång idag....

 

Tröttheten har hållt sig borta idag och vaknade faktiskt utan huvudvärk....Känns stort....Tänk att man kan bli så glad...för ingenting :)

 

Jorma och Gun, Siv samt Patrik kom hit idag och vi firade Kewin lite då han fyller 20 år på tisdag.  Härligt dag med tacos....och köpt tårta...

 

När fasen köpte jag en tårta sist??

Men det funkade ju det med....

 

Jag väljer just nu bara det jag orkar....och då är inte prio att baka kan jag säga...haha

 

Men roligt att vi kunde ses en sväng för det är det viktigaste...

 

Alla barnen  åkte sedan iväg...Kewin skulle fiska...Jonna följde med sin pappa Patrik och Alwin bestämde sig för att sova hos farmor...

 

HÄRLIGT.......UNDERBART

 

VILA OCH NJUTA KALLAS DET...

 

Ja man får faktiskt säga så säger jag till mig själv....

 

Ladda batterier i soffan blir det i kväll

 

Ha en skön kväll ...kramiz

HEA

 

 

Av Helena Laaksonen - 22 maj 2015 22:44

Hur gör man är ju frågan ??


Jag är ju en person som alltid gillat ha minst 12 bollar i luften men frågan är om inte det börjar bli för mycket av det goda....


Jag har svårt att ens sitta still och titta på ett tv program och njuta av det...hela tiden flyger tankarna framåt och vad jag måste göra här näst...Studerierna....familjen och deras måsten och även mina egna....JAG vet att jag är för snäll och säkert en curling morsa som gör allt för mina barn....Jag har svårt att säga nej och allting ska vara så där bra...en snäll morsa...en duktig student...allt ska vara sådär perfekt...


Så är ju för fasen inte livet...eller har jag fel??!!!


Jag har haft nästan alla rätt på varje tenta...är jag nöjd...KNAPPST...Jag sätter en för stor press på mig själv och det har jag alltid gjort...VARFÖR DÅ???


Varför är jag så jävla rädd att inte duga??


Just nu snurrar mina hjärna runt som en burk bollar på lottodragingen på ondagar och lördagar och jag kan liksom inte stänga av den dragningen...INTE fasen vinner jag miljonerna heller....

 

Vad vill jag med mitt liv då??

 

När är jag nöjd??

 

Ja, den frågan måste jag fundera på för jag vet tydligen inte alls vad jag vill....

 

  • Jo, jag vill ju klara mina studier...men måste det vara högsta betyg på allt...Jag vet inte?? Duger man ändå??

 

  • Jag vill vara en bra mamma till mina barn...betyder det att jag måste fixa allt för dem??? Det är tufft att ha barn med särskilda behov ...JAG vill att de ska lyckas i livet för de är mitt allt...Jag gör ju alltid det där lilla extra.....

 

  • Jag vill vara en bra fru...betyder det att jag måste serva min man med allt?? Jag älskar ju min man och vill ju bara att vi ska ha det bra...men jag är ibland för snäll...jag VET!!

 

 

  • Jag vill ha en stark kropp som håller till jag blir gammal...betyder det att jag måste ha ångest för allt jag äter och inte tränar?? Missbruket sätter käppar i hjulet??

 

  • NÄR ska jag tänka på mig själv??  Får man göra det??  Jag vet inte??? Jag uppmuntrar andra att göra det....men jag??

 

  • Jag vill arbeta med barn och se deras kreativa sidor....deras nyfikna blickar och att de vårar prova nya saker...få vara med att utmana deras olika sidor samt att jag får vara medforskaren i deras liv och se de växa till självständiga individer som är stolta över dem själva. Att de får utvecklas efter sina förmågor och viljor.

 

Jag har massor att fundera på nu...Jag älskar min familj men fasen så svårt att jag nästan tappar kontrollen...svårt att misslyckas...OCH det blir svårt även för min familj...ALLT kan inte vara bra jämt...DAX att ta ett steg tillbaka....

 

Just nu vill jag bara att terminen på högskolan ska vara slut och att jag får arbeta på mitt älskade arbete och när jag kommer hem på kvällen var ledig...ANDAS....se mina familj och skratta igen...DET var länge sedan jag gjorde det faktiskt...

 

Bara komma till jobbet och höra barnens skratt, tjo och tjim är värt allt....se deras ansikte och få vara bland mina kollgegor igen...DET behöver jag efter de tuffa studier som varit hösten och våren.  

 

Läkaren säger att jag kan vara på väg mot en utmattningsdepression...DET får inte vara sant....Jag har själv tänkt tanken istället för vitaminbrist som vi alla trodde på...även jag.....JAG har inte tid med detta...HUR får jag detta att stanna upp...jag måste klara skolan fram till 5 juni för att sedan varva ner lite grann....

 

Jag måste fixa detta...men frågan är hur....min familj stöttar mig massor...frågan är om de förstår hur jag mår när jag inte förstår det själv...

 

Jag är rädd.....trött....men tar en dag i taget för det ska fungera...KLART det går....

I morgon är en ny dag och jag är alltid positiv...glad....och ser det bästa med dagen trots det är tufft.....Idag var en dålig dag men jag gjorde den bättre med att mysa ner mig med massor av program av junior masterchef USA som gav mig många leenden då barnen är fantastiska att laga mat.....

I morgon ska vi fira min äldsta son lite extra som fyller 20 år på tisdag ( då går vi ut och firar också) och sedan tar han studenten den 12 juni så firar vi honom igen extra då flera kan vara med från familjen och vänner.....

 

Innan på morgon har jag tänkt om jag har en bra dag att prova börja jogga som min sjukgymnast Carl sa jag fick....om än bara 3 min för att sedan öka 2 minuter varannan dag....Så naturen kallar mig i morgon.....då ska jag ta vara på dessa minuter och ANDAS igen.....som jag har längtat efter att få jogga igen....

 

Andas Helena igen.....det är vad jag har för mål ......Korta mål för att må bättre igen och INTE hamna i denna jävla VÄGG som många tyvärr kommer till......

 

Kramizar Hea

 

 

 


Av Helena Laaksonen - 16 maj 2015 20:33

Cykeln står och dammar

 

 

Visst är den fin .....

 

   

 

Jag vill ut i naturen...Känna vinden mot mig och låta tankarna bara flyga iväg...

 

MEN.....nu går ju inte det...MEN drömma kan jag göra...OCH jag är snart tillbaka igen och ska ta ut min "panter" som jag kallar min cykel...

 

Snart ska jag drömma på riktigt och kanske tar jag även i den drömmen en tur på cykeln.....

 

Vad drömmer ni om??

Skriv gärna och berätta....är det en dröm som ska bli sann eller en dröm som får kvara kvar som en dröm....

 

 

Jag har många drömmar och just nu med kort mål är ju att bli bra igen i kroppen så jag klarar av vardagen...familjen och kunna träna igen så jag blir starkare i rygg och kroppen. Sedan är min andra dröm att bli klar med mina högskolestudier och få börja arbeta igen.  Jag har inga stora drömmar....tror jag....Hmmmmm

 

Allt jag vill är att min familj får vara frisk...glada och njuta av livet...

 

Sedan kunde det ju trilla ner lite pengar på kontot...hade ju varit härligt...men men..

 

Nu säger kroppen godnatt och den behöver vila igen. 

 

Kramiz Hea

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 16 maj 2015 11:40

Tröttare än tröttast....

 

 

 

 

Känns som jag inte kan styra min kropp och just nu är det verkligen varannan dag som jag är topp och sedan att vara helt under skorna igen....VARFÖR???

 

I går när jag vaknade var jag i bra skick tyckte jag och åkte in och tränade med David ( jag märkte tidigt i passet att det fanns inget att ge).....men sedan var jag totalt död hava eftermiddagen...orkade inte städa eller något...Studierna fick vänta och jag sov någon timma....Sedan grillade vi och maten kanske gjorde att jag fick mera energi och jag tog ett par glas vin och kände mig bättre på kvällen....MEN....

 

Idag är jag helt under skorna igen.....I en bubbla och är trött...extremt trött igen....

Dammsugade för en stund sedan och bara detta gör att jag är helt färdig...FATTAR ingenting vad som händer i kroppen....

 

JAG blir arg...för jag har inte tid med detta....massor att göra i skolarbetet...sista rycket nu med en stor tenta kvar och ett par större inlämningar...sedan fyller äldsta sonen 20 år...en student väntar.....PHUUUUUU.......

 

Är det för mycket just nu.....eller är det dessa jäkla piller som inte hjälper än..???!!

 

Tur jag ska till doktorn på måndag och se vad de säger...jag får ta upp allt detta hur jag känner mig...se vad proverna visar osv....

 

Jag får lägga mig och vila lite och se om det är bättre i eftermiddag igen....

 

Kramiz Hea

 

 

Av Helena Laaksonen - 15 maj 2015 12:19

Snabbmat efter träning

 

Idag när jag kom hem efter min träning med David var kroppen totalt tomt på energi och jag kollade snabbt i kylen....VAD ska man äta??

 

Tanken var först ägg...igen....igen....hahahaha....Äter jag ju jämt...Nej, jag ville ha något riktigt.....

 

Fram med helgskinkan som finns där och sedan zuccinin,gul löl,vitlök,små tomtater ( lägg i på slutet) och färsk broccoli. Allt detta fräste jag på i ekologisk kokosfett tillsammans med salt och chiliflingor. Jag tog ca 100 gram skinka och lite av det andra....

 

Allting färdigt på mindre än 10 min...MAT ska vara gott...och enkelt och nyttigt. Det behövs inte alltid vara detta planerande utan bara man har basvaror hemma så kan man svänga ihop något bra....

 

 

 

Ljuvliga färger och smaker....Använd dina favorit kryddor

 

 

 

 

Nu är jag mätt och dax för en dusch efter ett hårt pass

 

Njut av er dag där ute...Kramiz Hea

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 8 maj 2015 20:17

Jag kom till skolan alla fall....men var jag närvarande....haha..Knappast...Jag som pratar jämt...hela tiden sa knappt ett ord...Hjärnan är sirap och jag kan inte tänka

 

I går sov jag nästan hela dygnet pga av vitaminbristen...eller som jag tror beror på det...

 

Hoppas det inte är något annat bara??!!!

 

I dag ringde jag till VC....som jag skulle och när de ringde upp mig var alla tiderna nästa fredag slut...Jaha, vad ska jag göra då frågade jag. Jag ser att du ringde igår och ville ha en tid och det är ju synd att vi inte kan ge tider med mer än vecka framåt. Nu får du ringa på måndag så du får måndagen efter???!!!

 

ÄR ni inte kloka blev svaret....Jag behöver pillerna för några sorter är slut och jag frågade om ni kunde skriva ut dem men ni ville jag skulle till en doktor. Jag berättar hur illa jag mår men att jag kan verkligen inte komma måndag eller tisdag då jag har oblikatorisk nävaro på högskolan då.  Nu när jag ringer idag finns det inga tider kvar på fredagen....TÄNK om jag sluppit stå i denna kö idag och fått tiden igår. 

Ja, men vi vet ju inte hur läkarna arbetar från vecka till vecka blev svaret och är det flera doktorer kan vi ta in flera patienter.

 

SKÄMTAR de eller??

 

Nej, det är ju klart sa jag.....nu börjar ju snart golfsäsongen och klart att de inte är på sina arbeten 8-17 som de ska förutom på sin semester....

 

Har de flextid eller vad händer???

 

Jag ska ringa nu till privat för att se hur de gör ...detta går ju bara inte...jag har fasen inte tid att ringa...dag ut och in för att få en tid för lite prover och vitaminpiller....

 

 

ARG som ett bi...japp det är jag för jag är fasen aldrig sjuk annars...och jag vet!!??? 

Hade jag tagit mina piller så hade detta inte hänt...tror jag....

Men jag ahde ändå behövt komma till läkaren då jag inte varit där på 2 1/2 år och jag ska dit varje år.....

 

Nu ska jag sova lite till....lite kaffe först och pillerna har jag tagit för idag

 

Nu fick jag gnälla lite...tack för mig

 

Hea .....kramiz till er 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards