Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under maj 2013

Av Helena Laaksonen - 31 maj 2013 07:50

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag förstår inte alls hur de tänker uppe i Borås när de lagt ut denna kursen och upplägget på den eftersom vi ska läsa 15 poäng från 1 april till 4 juni men bara under denna veckan ska vi fixa 6 hp.

 

Hur är det ens möjligt när förläsningarna ligger tamifan inom vecka ??

 

Och vi har inte haft någon "ledig dag" att studera hemma denna vecka förutom idag....

 

Till det har varit så roliga att vi haft 2 seminarium som innebär att man ska ha med sig tankar och frågor utifrån det vi just nu studerar bla utvecklingspsykologi,kognition osv...Efter seminariumen ska det desutom lämnas in  ett varsitt akademiskt rätt skrivet "paper" med referenser osv inom deadline.....

 

EN VECKA före vår jätte tenta ???

 

Förläsningarna till tentan började förra veckan så man har inte kunnat göra mycket mera innan under slapp perioden som vi haft sedan den förra tentan i början av maj och nu blir det sjukligt pluggande och bara TRYCKA in informationen som KNAPPAST kommer stanna kvar så som jag vill då jag faktiskt går utbildningen för att jag ska nytta av den i mitt arbete,,,,

 

INTE bara för en SKETEN teneta !!

 

600 sidor plus 15 timmars föreläsning ska präntas in....Ord som man över huvudtaget aldrig hört talas om och sedan alla dessa teoretiker och deras olika stadier,faser och allt vad det betyder...OCH INTE blanda ihop dem !!!

 

Nu har jag fredag till måndag att läsa,läsa,och åter läsa....Sedan gör jag tenatn och förhoppningsvis kan lägga den bakom mig och klara min förtsa termin på min utbildning....

 

Jobba sedan i sommar känns som semester...slippa sena nätter att plugga och bara vara när man kommer hem...Härligt !!

 

Nu måste jag sätta fart igen....

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 30 maj 2013 22:44

Jag har inte varit här inne på ett bra tag,inte alls haft tiden pga skolan...

 

Min älskade son Kewin har fyllt 18 år....wow vad tiden springer iväg...Känns som något år sedan han kom ut ur magen 3,5 veckor för tidigt och var en liten plutt....2.600 gram och 45 cm lång...

 

Kvällen innan hade vi lite trevlig grillkväll med hans pappa Patrik,farmor Margaretha och Conrad som också är hennes barnbarn. Conrad tog kamerna och jag har fixat till några alla bilderna oh lägger in dem är som ett foto race....Och de är många så jag skriver inte om varje bild...

Älskade Jonna och Andreas kom senare på kvällen

 

Min älskade lilla son Alwin är en lite skitgris på många bilder så det är så roligt att leka gegga mojja....

 

På Kewins födelsedag kom även hans faster Susan och hennes man Urban ner tillsamans med Conrads lillebror Fabian.

Även Farfar och Gun var här men kom tyvärr utanför bild....

 

Innan vi åkte hit gav vi Kewin på säng ett brev där det stod :

 

Godmorgon stora killen ! 

 

Du ska vara duschad och klar kl 11:00 och du ska ta med dig solglasögon för vi ska ut och köra en sväng....

 

Gissa om han blev nyfiken...Vart skulle vi ???

 

Tyvärr blev det inte alls som vi tänkt.....Ett samtal kom och allt blev avbokat....

 

Fasen också vilekn otrur vi skulle ha med väder och vind då....

 

Vi hade köpt en upplevelse för Kewin med segelflyg och tyvärr blåste det för mycket så det blev inget dennna gången men vi kommer boka om naturligtvis....vi körde ändå in till flygklubben för att han skulle få sitta planet och läraren ville ändå visa och berätta på plats varför det blev som det blev och berätta hur det kommer gå till....

 

Kewin var eld och lågor och vi ser fram emot detta snarast igen....

 

SKa sägas att han fyllde på morsdag och jag fick underbara blommor av mina älskade underbara barn !!!

TACK TACK !!

 

 

Här kommer bilderna....några av dem....

 

                                                                     

 

Jag älskar dig Kewin !!

 

 

 

 


 

Jag är så glad att ha dig i mitt liv och jag är stolt över dig min son !!

Din mamma

 

Av Helena Laaksonen - 21 maj 2013 20:08

JAG GJORDE DET..!!

 

Det var tugnt i steget från början och jag vet inte varför..Jag värmde upp som vanligt..klart ryggen gör fortfarande ont och tiger balsam är min bästa vän för tillfället. det kanske gör att jag spänner mig i kroppen och hållningen blir kass och mjölksyran kom på en gång...

 

Jag sprang inte alls så långt som tanken var då det var jätte skönt att det regnade för det öste inte längre ner när jag kom ut.

 

MEN det blev alla fall 3.16 km på tiden 22:01 min

 

Lederna fick komma ut och röra på sig och skenbenen fick sig en match..så jag VANN även idag...och som jag skrev i inlägget innan jag stack ut...så nu är det en njutning..för jag fixade att komma ut..jag gjorde det även om det inte blev så långt och snabbt !!

 

Jag gjorde av med 230 kalorier och här ser ni vad jag kan äta extra om jag vill :


Plockgodis:

 

1 chokladpralin = 44 kcal

 

1 colaflaska = 28 kcal

 

1 lakritskonfekt = 22,7 kcal

 

1 marmeladkonfekt = 101,1 kcal Värsting!

 

1 mini-marshmallow = 3,4 kcal Inte så farligt!

 

1 pastellmint = 8,3 kcal

 

1 polkagris = 11,9 kcal

 

1 punschpralin = 16 kcal

 

1 salmiakbalk = 10,5 kcal

 

1 salt sill = 24,5 kcal

 

1 saltlakrits = 19,7 kcal

 

1 skumbanan = 24 kcal

 

1 skumgodis = 13,4 kcal

 

1 sockerbit = 14,4 kcal

 

1 sockerfri syrlig karamell 20,1 kcal

 

1 syrlig karamell = 19,7 kcal

 

1 vaniljpralin = 13,5 kcal

 

1 vingummi = 16 kcal

 

Källa: Karamellkungen




Choklad, 100 gram

 

Bounty = 480 kcal

 

Brejk = 500 kcal

 

Coco = 535 kcal

 

Daim = 536 kcal

 

Dubbelnougat = 585 kcal Värsting!

 

Fazer blå = 535 kcal

 

Fransk nougat = 450 kcal

 

Guldnougat = 520 kcal

 

Halo kola = 440 kcal

 

Japp = 430 kcal 

 

Kexchoklad = 512 kcal

 

Lion = 477 kcal

 

Mörk choklad 70% = 590 kcal

 

Pigall = 630 kcal Värsting!

 

Plopp = 480 kcal

 

Schweizernöt = 549 kcal

 

Snickers = 484 kcal

 

Twix = 476 kcal

 

Källa: Viktklubb.se

 

MEN  jag får nog träna lite till innan helgen om jag ska få något gottis....ELLER DRA NER PÅ ANNAT UNDER VECKAN

Man förstår inte hur mycket skit allt detta innehåller och hur mycket man FAKTISKT måste förbränna för att tex inte gå upp i vikt....

PHUUUUU  Vad svårt livet ska vara ibland...

 

Men just nu njuter jag min runda och snart av en dusch !!

 

Kramiz

 


 

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 21 maj 2013 18:47

Det är väldigt lätt att idag säga,tänka att idag struntar jag i att springa....DET öser verkligen ner ute och det ser kallt och ruggigt ut....TÄNK att sitta inne och mysa med en kopp kaffe istället....

 

 


 

 


MEN man kan ju njuta på andra sätt..GENOM att fixa det där passet...Kanske slå sitt rekord,både på längden och tiden...Att ha klarat av att ta sig ut och bara göra det kan vara en njutning för många...

När man kommer hem från ett pass som var lite jobbigt att utföra eller komma iväg till känner man ju sig lite extra glad och extra njutbar efteråt......Så är det för mig alla fall....

 

Jag blir stolt över mig själv..MITT självförtroende stiger...Klappar mig på axeln och kan säga:

 

DETTA GJORDE DU FAN BRA HELENA !!

 

SÅ inga ursäker trots ösregn idag...MAN blir INTE sjuk av att springa i regn...!!!!!!

 

Nu kör vi ett lättare pass idag men huvudsaken är att jag kommer iväg och rör på mig !!

 

 

 

HUR gör DU för att sporra dig att komma iväg när det är riktigt motigt en dag ???

 

Kramizar

Hea

 

Av Helena Laaksonen - 19 maj 2013 14:01

Nu börjar det hända saker i kroppen och benen igen...Efter 3 veckors pest träning då kroppen skriker NEJ och min hjärna skriker JO...så vinner JAG !!!

 

När man ska börja träna eller efter ett längre upphåll så är det jobbigt..FINNS INGET roligt alls med att fåp ont i kroppen,,flåsa som en gris osv...MEN det är att tvinga sig ut tyvärr..Finns INGA genvägar här...Sätta upp sina mål och tränings schema för att det ska gå...

 

På sidan här till höger har jag mitt schema som jag satte upp...OJ vad jag skulle träna och osv...Men jag har ändå tvingat ut mig i regel 3 gånger per vecka..Styrkan på gymmet har fått komma i kläm tyvärr pga tidsbristen...men det ska jag få in snart också...

 

Jag ahr också insett genom att göra dessa scheman att jag låter det inte gå för många dagar innan nästa träning även om inte schemat stämmer så bra...

 

Jag har kommit igång och springer lättare nu och idag hade jag inte alls ont i skenbenen och fick en ganska njutbar tur i naturen...Det är bara ryggen som har gått i lås under ena skulderbladet..men det ska jag råda bot på idag genom att åka till min vän Keow och få en thaimassage

 

Så kämpa vidare med eran träning...och ni som är i första stadiet..KÄMPA allt ni kan för ni blir bättre för varje gång även om det är sekunder vi räknar eller hekton i styrkan...

 

Kramizar Hea

 

 

Av Helena Laaksonen - 17 maj 2013 10:35

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag har just kommit hem från ett tufft tempolopp på bara drygt 16 min...sprang så fort jag kunde 2,6 km i motvind och var slut när jag kom hem då det är 23 graders värme ute....jag gjorde av med 190 kalorier

 

Igår sprang jag ett lugnare lopp 31 min på 4,6 km......och jag gjorde av med 341 kalorier..

 

DET är ju ingenting om man tänker vad jag nu kan äta extra av.....om jag vill det istället för att förbränna fett....

 

 

 

Nu sitter jag och äter lite melon,grillade räkor och lax till en tidig lunch och ville se vad jag kan äta extra för jag slet i dessa minuter...

 

 

 

Om vi börjar med godis.....100 gram= VÄG UPP OCH SE HUR LITE DET ÄR !!

 

En kokosboll 411 kalorier....= Det är ju fan inte klokt...

 

Mjölkchoklad 555 kalorier....= Det är en halv liten kaka...Knappt mina båda turer räcker till den..HUUUA

 

Popcorn 393 kalorier....= Börjar man äta så kan man inte sluta !!

 

Kakor och bakverk 100 gram

 

Vetebröd 326 kalorier...= Tur man inte gillar bullar...kan ju bli en och två annars ...

 

Pepparkakor 459 kalorier...=......Långt till jul som tur är...

 

Vi går till nyttiagre alternativ 100 gram

 

Broccoli 27 kalorier...= Lägg de på ett fat och flingsalt,vitlök och några droppar olja och in i ugnen

 

Morötter 31 kalorier..=...gör stavar att alltid ha med

 

Gurka 11 kalorier...= stavar här med...

 

Vattenmelon 38 kalorier..= superbra val i värmen

 

Apelsiner 54 kalorier...= frukt är nyttigt 

 

Vallnötter 700 kalorier...= Men ett super bra fett som kroppen behöver....men inte hela 100 gram varje dag...

 

Enkel kaloritabell

 

 

Det gäller att bli medveten vad man stoppar i magen och varför..Klart man ska äta gottis ibland...men då får man träna extra kanske eller dra in på något annat för att inte vågen ska springa uppåt....Tyvärr vill vi gärna ha mycket gott....

 

MEN vad är gott då ??

 

Utvärdera det..hitta DINA favoriter bland de nyttigare valen !!

 

Se en balans i maten och fråga dig vad DU vill,HUR vill DU må osv...VAD är ditt syfte med att sluta äta massa onyttiga kalorier..DET är INGEN annan än du själv som kan ta tag i det men när du har bestämt dig finns många runt omkring dig som kan stötta,hjälpa och framför allt...

DU ska aldrig hymla över vad du vill...Berätta för nära och kära dina planer och att NU är det slut på att de kommer med tokiga erbjudanden som är väldigt svårt att stå emot,särsklit om man är hungrig och står att vilja ha något just nuuuuuuuu......

 

 

Sedan planera alla dina måltider..ge dig tid....att lära dig om kostlära och dess kalorier så är du en bra bit på väg...Jag lovar att du tänker efter en sista gång innan du stoppar denna där kokosbollen i munnen....

 

TA inga genvägar med galna dieter som inte funkar allafall...jo ett tag....

Funkade aldrig för mig innan min operation utan jag bara bantade sönder mig...jojo funktion blev det...(Jag hade verkligen velat få hjälp med kaloriräkning istället)

 

Jag läser varje dag om detta...känner mig bekvämare nu med min kost...självklart behöver jag lära mig mera..och tänka mera nu när jag vill tappa mina sista 7 kg till augusti....ekvationen blir då..mera träning om jag vill äta som jag gör nu....eller minska på det onödiga och lite till för att tapppa dem...JAG väljer det första valet för att någongång kunna ta mig ett glas vin..Äta lite godis eller något annatMEN bara en dag i veckan !!!..MEN det finns de personer som INTE kan pga olika anledningar träna som jag gör och många med mig...

 

HÄR är det svårt och tvärr måste det matintaget minska för att inte gå upp,för hur man än ser det så är det kosten som gör att vi går ner i vikt..träningen är att vi kan äta mera osv....

 

Man får räkna ut hur många kalorier man ska äta per dag och om man vill miska i vikt,minska kalorierna och tvärtom...vill man gå upp i vikt som kanske är annu svårare för de som har det problemet...behöver äta ännu mera och lite andra val av produkter.

 

ÄT så rena produkter som du kan..INGA halvfabrikat..Laga maten från grunden..frys in om du är ensam...gör storkok tillsammans med familjen....LÅT alla vara med i köket för att lära barn,sambo och även dig själv vad NI STOPPAR i magen !!

 

Det var allt för denna vända :)!!

Kramizar

Hea

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 16 maj 2013 22:58

Nu har jag tvingat mig i 3 veckor med träningen och nu börjar kroppen gillarvad jag gör igen..idag fast det var varmt som fasen när jag sprang på eftermiddagen och svetten lackade så fick jag inte alls lika ont i benen,vader och skenbenen när jag pressade på lite.

 

Jag får ju bygga upp mig igen och eftersom kondisen är tok för dålig så är det jobbigt att få den där änslan att njuta av sin träning...DÅ får man som jag gjort nu dessa veckor släpa ut sig vare sig man vill  eller inte och pressa sig lite extra....Nu är det ca 3 pass i veckan som gäller framöver och jag hoppas även få in mera styrka i kroppen så jag blir mer uthållig.

 

Jag använder mig av runkeeper när jag springer och självklart min pulsklocka..Är det någon som vi träna med mig så leta på mig

 

hea1971

 

Sätt upp några mål,både kortsiktiga och långsiktiga så kör vi !!

 

Jag har som mål nu att klara springa 10 km 1 juli och sedan tappa 7 kg till den 15 augusti

 

DET ska gå och tillsammans med andra runt omkring mig som hela tiden stöttar mig är jag så glad. Vi är några som skriver in våra träningar under utmaning sidan även om den är slut...

 

GÖR det och får lite extra pepp på vägen för man behöver lite press...pepp...för att lyckas :)!!

 

Ha en skön natt//Hea

 

 



Av Helena Laaksonen - 13 maj 2013 21:29

Alwin och hans bästa vän Philp ska bli rockstjärnor säger de. Alwin har berättat att de rockar även loss ofta på förskolan.

 

När de lekte här om dagen och började ta fram gitarren och mikrofonen och även hinkar frågade jag dem vad de skulle göra...Vi ska stå på scenen och spela för er. Hinkarna skulle vara som trummor och sedan spelade de och sjöng copacabanana. Alwin på sång och philip rockade loss på elgitarren !!

 

Här kommer bilderna...KOMIHÅG DEM om några år.....haha

 

           

 

 


(Ni ser ett spöke i fönstret..haha)

 

Visst är de underbara !!

 

Jag bara ler när jag ser dem leka tillsammans för oj så roligt de har !!!

 

Kramizar Hea

 

 

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards