Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under oktober 2012

Av Helena Laaksonen - 31 oktober 2012 21:58

Min förkylning sitter i..Ena dagen känns det bra medan andra dagen har jag ont i hasen och är super hostig....Jag blir så less på detta och jag vet att många känner igen sig...Kanske inte så konstigt eftersom vi knappt haft sol på 2 år....Förra sommaen var ju inte heller så bra

 

Jag var hem till moster och skulle prov springa lite på hennes band men det fhnkar ju inte när benen är som BLY !!

 

Jag kom 2 km och sedan klev jag bara av helt enkelt...Ingen ide att ens pressa sig när det inte finns något att ge i benen....

 

Är det så här nästa vecka får jag nog bege mig till en läkare och ta lite prover så det inte äventyrar min operation....

 

Kan ni fatta ??

 

Om 22 dagar är det dax..Och nu är jag nervös och faktiskt lite rädd......

 

Jag gjorde min GBP pga att jag ville leva och tog den operations risken....

 

Att köra en ny operation pga skönhet..eller njaaaaa kanske inte riktigt men det känns lite så...Även om det är medecinskt och jag bara vill få bort skiten och slippa svamp och kliandet under magen

 

Men ändå är det en operation och jag vill inte att mina barn ska leva utan sin mamma...JAG vet att det är typ 0,01 % risk bara...men en operation är en operation

 

Är denna livs viktig ??

 

NEJ, men jag vill göra den och därför känner jag mig självisk just nu för mina barn....

 

Jag vill leva...jag vill leva ett bra liv......Ett liv där jag mår så bra jag kan och överföra det till mina älskade barn.

 

De är det viktigaste jag har och även om jag har ett eget liv så lever jag för dem:)!

 

Jag är bara i en fas nu där rädslan kommer...och jag ska bearbeta den och att det kommer gå bra...

 

Klart man är rädd...det är massor som kan hända men det jag är mest rädd för....

 

ATT få för lite syre och jag blir vårdpaket.....Att bara ligga där och inte kunna leva mitt liv

 

Då hoppas jag verkligen att mina nära och kära stänger av allt och låter mig gå iväg....till andra sidan...

 

Men nu tänker vi inte mer på det..utan positiva...sidan ska komma fram...

 

Tänk så härligt att bli av med allt häng och kunna ha ett par normala jeans på sig flera dagar i rad utan få svamp...

 

Att känna sig fin utan en jäkla degklump på magen som bara hänger

 

Och att få brösten fixade så jag slipper svamp även där men också att få känna sig som en kvinna igen...just nu ser jag ut som en afrikansk kvinna som ammat 20 ungar(inget fel på dem) men jag vill inte se ut så mera och det ska bli underbart att få dem fixade...

 

Detta var några tankar från dagen..

 

Ha det bra..Kramiz

 

 

Av Helena Laaksonen - 29 oktober 2012 08:16

Så skönt det är att komma hemifrån ibland och bara vara och andas in lite ny luft och få styrka igen.  På vägen upp i torsdag  hade jag snöstorm bitvis och det var jobbigt att köra,och dessutom med sommardäck då våra nyköpta däck hamnade i Oskarshamn och fick skickas tillbaka och vi hann inte sätta på dem...HMMMM. Vi sov hos min super vän Vicky och hennes familj.

Hennes sköna barn,de yngre...Hon har som jag två äldre också:)

 

 

Cibelle och Alwin


 
Sebastian börjar bli trött

 

Jag är i dalarna och hunnit varit på dop i lördags och igår shoppade vi loss på kupolen och hittade härliga klänningar i olika höstfärger och nya skor

 

 

Hela 50 spänn kostar denna på kappahl just nu..ett tips !!

En mysig klänning som jag köpte på MQ

 

3 klänningar i sköna färger,köpta på Gina Tricot och det finnas ett 10 tal färger ..TIPS !! 

Detta halsbandet gillade jag massor så det fick följa med hem  


Och dessa skor köpte jag i en affär som heter New Yorker...DÄR fanns det massor med snygga kläder

 

 
Alwin köpte en skelleton dräkt och den satte han på sig i affären och han var så besviken för människorna blev ju inte rädd som han sa.....MEN till slut var det en kvinna och en man som blev jätte "rädd" (skoj) och han blev såååååååå lycklig !! 

 

Syns det att han också ätit lite choklad glass...MUMS!!

 

 

Man måste ju ha en stor läskig pumpa i dessa tider och barnen och Pia fixade den så nu lyser den vackert på kvällarna under veckan

 

Det som händer idag är att vi ska hoppa på en buss som tar oss ner till Stockholm och vi ska ut och åka lite båt.....Viking Line och Båten Cindurella till Åland. Det är under höstloven massor av roliga aktiviteter för barn och det ska bli jätte roligt.

 

Så det blir att äta gott,dricka lite och dansa loss i kväll för att busa med barnen i massor imorgon

 

Kramiz så länge.....

Ps.....Jag återkommer med utmaningen...Som ni märker är det fullt upp..hihi..kramiz igen och kämpa vidare

Hea
 

Av Helena Laaksonen - 22 oktober 2012 18:46

Ja,tänk att jag fortfarande säger hem och ändå har jag bott här nere i Halland länst tid i mitt liv... På samma ställe alltså...

 

Jag har flyttat många gånger i mitt liv inser jag och därför kanske jag är så rastlös..eller vad tror ni ?

 

Jag föddes i örebro -71 och vad jag vet har jag haft 3 olika adresser där(Grythyttan en sväng också)

När jag var 10 år så flyttade jag och min mamma upp till all släkt i dalarna för att komma dem nära när mamma var så sjuk. Då bodde jag först på en adress och sedan hemma hos min syster tills jag sedan flyttade till min moster och morbror och kusiner. Där växte jag upp i 6 år då jag sedan flyttade till Falun för att gå i skolan.

Här blev jag kvar i många år men med lika många boenden...Inte klokt vad jag flyttat runt...

 

Min etta hade jag,sedan flyttade jag hem till mina älsta barns pappas mamma ett tag,sedan fick vi eget och sedan rullade det på....med...wow..totalt 9 olika adresser i Falun....

 

Flyttade ner till Halland till en tillfällig lägenhet innna vi hittade vårt nuvarande hus....

Och här har jag nu bott i 9 år.....så det kanke är dax att flytta snart..haha

 

Alltså har jag har bott på 17 olika adresser genom mitt liv....

 

Det är ju fasen inte klokt....

 

Men hem är Säter,den lilla kommunen som jag saknar massor faktiskt

 

Oskarström är ganska likt,liten by men nära till allting inom 15 minuter:)

 

På tordag ska jag och Alwin börja vår färd upp mot dalarna men stannar till först hos min bästa vän Vicky och hennes familj en natt för att umgås

 

Sedan på fredagen åker vi vidare och hoppas vi ska hinna in i Örebro en sväng till Annika (Ankanplankan) för äta hennes goda lunch innan vi åker de sista 17 milen till Säter.

 

Jag längtar efter familjen massor och har inte träffat dem sedan juni då det var Kalles maraton och då var det så snabbt så helgen ska bara pang..SLUT !

 

Jag hoppas även kunna hälsa på en och annan uppe i dalarna och jag ska även på barndop på lördag då är kär vän sa döpa sin lille son

 

Nu är det dax att plugga lite..ligger efter i massor...phuuuuuuuuuu

 

kramizar

 

 

Av Helena Laaksonen - 21 oktober 2012 22:05

Jag körde in till stan på förmiddagen för att handla lite nya blommor

 

Jag hittade underbara orkideér i olika färger som jag inhandlade till fönstren i vardags rummet

         

Köpte även några vita som det var stor rea på

 

Sedan blev det några andra vanliga krukväxter till andra rummen

 

Ute krukan fick en ny blomma och lite höst frukter

 

   

Blommor gör mig glad

 

Vad gör dig glad ??

 

Njut av det lilla som är kvar av söndagen

 

kramiz

Av Helena Laaksonen - 21 oktober 2012 21:12

Idag när jag handlade blommor var jag sugen att göra en fin kruka då jag såg en underbar ängel

Så nu bredvid min mamma bild står denna kruka med min skydds ängel

 

 

 

 

   

Jag vet att hon är i min närhet och vissa dagar kan man nästan ta på det. Det är svårt att beskriva men jag pratar med henne varje dag..blir om styrka, råd och bara att hon ser min underbara familj

 

Det är hennes födelsedag idag och om hon hade levt så hade vi firat hennes 73 års dag men tyvärr hade hon hjärt och kärlkramp och gick bort redan vid 42 års ålder...I år är det 30 år sedan jag förlorade henne och jag var endast 10 år gammal

 

Det sätter sina spår att förlora sin mamma tidigt och det förstår jag nu och jag har ju ingen pappa heller då han valde innan jag föddes att inte finnas i mitt liv

 

Turen är att jag har min moster,mina kusiner med familjer,syster,systerdotter med familj

Alla mina underbara vänner

Och min egna UNDERBARA FAMILJ !!

 

 Jag saknar ändå min mamma och skulle kunna göra nästan vad som helst bara jag fick 5 minuter med henne...Höra hennes röst igen för den har jag tyvärr glömt hur den låter

 Och det finns nästan inga bilder då hon som så många andra helst inte ville vara med på bild

 

Men de jag har håller jag kärt och tittar på varje dag och tänder hennes ljus

 

Jag tror INTE på gud....HON är min GUD !!

 

Ha en skön vecka

 

kramiz

 

Av Helena Laaksonen - 20 oktober 2012 18:28

Jag är helt slut efter min tränings runda och jag vet inte vad jag snart ska göra. Det känns verkligen att jag står på ruta ett igen...Ja,jag vet att jag haft en lång frånvaro med skadan men vad fasen...Någon måtta får det väl vara...jag orkar ju ingenting...

 

Ont gör det i höfthelvetet URSÄKTA men nu börjar jag bli lite less på detta

JAG VILL TRÄNA SOM FÖRR !

 

Mitt mål var ju att kunna springa denna halvmara i augusti men nu känns det som jag kommer aldrig kunna göra det..pga av höften....

 

När jag var ute i dag sprang jag 4.59 km på tiden 32 minuter och det är ok...men jag fick slita massor...och gick imellan för det i vissa lägen gör det för ont i höften och det märks mest när jag bir trött och tappar farten och staplar fram men jag har ju inte konditionen haha

 

Jag måste gå till sjukgymnasten igen och läkaren och säga att aldrig det är musklerna som läkaren trodde det var utan det är i benet det gnider i höften..precis uppe på höftbenet

 

jag skulle behöva hinna konditions träna varannan dag för att få upp kondisen..men hur ska man hinna det med jobb,högskola,familj,barnen,hus osv.....?????

 

När barnen lagt sig efter 22 (ja,Alwin tidigare klart)vill man ju bara sitta vid datorn,små glutta på tv en stund och planera för morgondagen...sedan ska man ju klart lösa lite världsproblem i sängen innan man kan somna....Då kanske man ska träna..haha..vid såär 23 tiden så man bara duschar och sedan ramlar i sängen..??

 

Hur gör ni andra som jobbar heltid,,barn...osv??

 

Hur hinner ni??

 

Jag tycker jag är en jävel på planering men får ändå inte ihop det som jag vill....

 

Jag har ju inte lust att gå upp 5 för att springa då jag är kvälls människa....

 

Nu ska jag fortsätta dricka mitt Per Morbergs röda underbara vin..Har du INTE provat..GÖR DET !!

 

Kramiz så länge

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 20 oktober 2012 18:22

Idag har jag gjort fläsklägg och rotmos och det är helt underbart att äta så här på hösten:)

Och vilken underbar buljong det blir när köttet koat i flera timmar så imorgon blir det en god höst gryta på korv och rotfrukter som är favoriter här hemma. Vi äter massor av kålrötter, vitkål, morötter,rödbetor,olika soters lökar på hösten.


Vad är din favorit på hösten..dela med dig gärna:)


kramiz

 

 

Av Helena Laaksonen - 17 oktober 2012 08:28

För ett tag sedan gick vår frys sönder i köket och vi letar efter en beg så länge tills vi ska göra om hela vårt kök då vi vill byta ut allting. Vi har ju en stor frysbox i garaget så vi klarar oss ändå.....Så igår när jag bakade och och letade varor i skafferiet höll jag på att bli galen....


Jag har så mycket i skafferiet att jag ser ju inte ens hälften...


Då slog mig att jag har ju fasen en tom FRYS......


NYA bak skåpet fick det bli så nu har jag allting till bakning där innne och så enkelt det blev att se vad som behöver köpas över lag nu


Kärringen kan komma smarta lösningar ibland..haha


 

Nu kan jag ju köpa hem ännu mera till bakning..nu finns ju platsen,,haha

Ha en skön dag

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards