Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under augusti 2011

Av Helena Laaksonen - 31 augusti 2011 19:30

Grapefrukt  

 

Grapefrukt 

***** 

 Energi-

  nivå

ÄmnePer 100 gram (30 kcal) 
Grapefrukt

 

energimatare_lag

Låg

Kolhydrater

Fibrer

 

C-vitamin

Antioxidant

6 gram

2 gram

  

39 milligram (52 % av RDI)

ORAC-värde: 460

 

Grapefrukt är bra mot immunförsvaret, kan

vara bra vid influensa, olika typer av

inflammationer och irritationer i hals och

mun, samt är även bra vid öroninflammation

och urinvägsinfektion.

Grapefrukt är svamp- och bakteriedödande, bra mot candida(svampinfektion), Krossade

grapefruktkärnor används för detta syfte.

Grapefrukt motverkar hjärt- och

kärlsjukdomarsjukdomar. Sänker det onda

 LDL-kolesterolet samt sänker blodtrycket.

Motverkar även cancer.



Grapefrukt har visat sig öka

insulinkänsligheten och öka fettförbränningen,

möjligen ökar den också energiförbrukningen! Den

bittra, beska smaken hos grapefrukt gör även

att aptiten sänks.

Grapefrukt är ett mycket basiskt livsmedel, därför

bra försyra/basbalansen. Grapefrukt är bra för huden

och renar även kroppen från toxiner.


Obs!

Intag av grapefrukt kan påverka

olika läkemedel som intas samtidigt,

särskilt hjärt- och blodtrycksmediciner!

 

Detta är en frukt som är bra mot massor och nu i förskylnings tider så passa på att äta den lite extra.


Ha en underbar kväll alla min läsare !!




Vill DU ha flera läsare??


Klicka dig vidare


Panelen


Bloggtrafik


Kramen

Av Helena Laaksonen - 31 augusti 2011 19:22

Jag måste lida av stess symtom eller något för nu är jag glömsk och idag när jag skulle sätta mig vid datorn och fixa till ett viktigt dokument som vi suttit och jobbat med i 4 TIMMAR..Så är det borta från datorn..
PANIK har jag lite lätt kan man säga....


Imorgon blir alltså ingen rolig dag..jag får leta igenom hela datorn ,annars måste vi jobba igenom detta igen...Ok,vi kommer väl ihåg det mesta men fasen så besviken jag är på mig själv nu !!



Jag har just suttit och skrivet igenom alla era kommentarer ni skrivit om ni vet vem,,tack alla som stöttar mig i vått och torrt..Och självklart vet jag att jag gjort rätt beslut...TITTA PÅ MIG,,,det räcker för mig...


Jag är lycklig !!


Jag orkar inte mycket mer idag pga dålig sömn på lsutet men jag ska lägga in dagens frukt eller bär alla fall i ett inlägg...


Glöm inte bort att skämma bort er med dessa läckerheter som finns runt omkring oss....


Kram Hea







Av Helena Laaksonen - 31 augusti 2011 08:37

God morgon på er alla där ute !!


tror ni att jag kom isäng tidigt igår??

Som vanligt så blev ju klockan nästan ett....


Men en god kopp kaffe nu på morgonen och sitter och tittar igenom alla ni som kommenterat denna ANNA !!


Hoppas hon sovit gott inatt,,haha


Nu släpper vi henne för idag och går mot nya mål och tider !


Jag ska snart styra mot förskolan som jag jobbar på och träffa alla barnen igen och bara ha massa bus hela dagen fram till 17:00.


jag har världen bästa jobb och nu när det är 37 kg borta på denna kropp kan jag lova vilken skillnad att komma upp och ner från golv,springa ute på gården i tävlingar och har orken en hel dag utan ryggvärk !

UNDERBART !!


Ha en underbar dag


TACK för ni läser min blogg !!

KRAM
HEA


   



Av Helena Laaksonen - 30 augusti 2011 23:12

Denna personen är ute bara efter att vara elak !!

Har läst om hennes påhopp förr och jag gjorde en kommentar och nu var det min tur att få en salva av henne !!!

Hennes egen mamma har gjort denna operation och hon är då FAN inte lycklig över alla jävla hud som hänger skrev hon...BLA BLA

Sedan är alla feta människor lata som gör denna operationen för med motion och rätt kost kan ALLA gå ner i vikt..Observera ALLA !!!


Hon har minsann gått ner i vikt på så sätt och då kan ju alla göra desamma...

Oj,oj,världen är liten..Tänk att alla människor är lika va??!!


Alla heter väl Anna också ??


Jag blir arg,besviken och ledsen för alla tjockisar som vi som behöver stöd !1

Vilket verktyg som man använder sig av spelar det någon roll..Jag KAN INTE ligga i soffa och käka godis hela dagarna om hon tror det....


Här kommer kommentaren till mig....Men hon var feg att inte visa sin blogg...Men jag kan den så jag kan hänga ut den nästa gång....


ANNA:


Jag förstår inte varför folk tar till den operationen?
Man går ner i vikt av att äta mindre, det är enkel matte ta in mindre energi än vad du gör av med. Så ändrade och minskade kostvanor samt träning är det som behövs för att gå ner i vikt, inte en onödig gastric bypass operation! Och det är definitivt INGET att skryta med, eftersom att det är en onödig och inte särskilt smart utväg för överviktiga och lata människor!
Jag själv har gått ner 25kg utan någon operation så nog allt går det!

 



Jag säger bara TACK FÖR DEN !!!


Kram på er andra...JAG SLITER VARJE DAG !!




Av Helena Laaksonen - 30 augusti 2011 22:10

Tänkte nästan svära..Men det ska man inte så jag gör det TYST !!


Jag har så mycket för mig hela tiden att jag hinner inte..Vad är det som händer runt omkring mig??


Vi har massor av möten som ska vara på kvällstid,och första var idag men jag hade ingen barnvakt för jag kan inte tvinga min dotter hela tiden att ta hand om lilleman !!


Sedan är det socialen med Kewins MST teamet som kommer hem ca 1-3 gånger i veckan för att jonna med oss för att kewin ska kunna bo kvar här hemma...(det går jätte bra just nu och Kewin har en bra period,jag är så glad)


Jag har en sambo som jobbar skift,ena veckan 06-14,andra veckan 14-23. På detta har han jouren på brandkåren 1 vecka i månaden och det på en förmiddags vecka,så det innebär för mig att jag kan lämna huset 1 vecka i månaden på kvällstid eller så måste jag ta med mig Alwin eller fjäska för Jonna att hon ska hjälpa mig. (Hon är underbar)


Jag jobbar 50 % och nu ska jag försöka ta mig an denna Eng B på 50% och läsa tis och fredagar då jag är ledig från mitt jobb.


Sedan ska jag försöka träna,helst 3 gånger i veckan,laga mat, (planera nyttig mat)städa ett hus på 190 kvm,diska,tvätta,vara en mamma,köra barn på träningar osv...sambo och hinna andas i mellanåt...(Har en bra sambo som natrurligtvis hjälper till i hemmet men ändå)


Hur ska man få timmarna att räcka till???


Hur gör ni?


Jag tror vi får kolla igenom våra scheman lite på vem ska göra vad igen för att vi ska hinna alla njuta av ledighet och ha roligt i livet !!


Stress är inte bra känner jag..jag kan inte klona mig...Eller man kanske ska försöka,,haha


Nu ska jag försöka lägga mig och bara andas,för jag behöver nog mer än 5 timmar sömn



Såhär såg min sömn ut i natt,,sover ju knappt !!

 

Nu skiter jag i resten som behövs göras för idag

Finns en dag imorgon med !!


Ta hand om er alla

Kram

Hea




Av Helena Laaksonen - 30 augusti 2011 18:44

Tänk att det finns människor med gott hjärta:)!!


Såhär blir det med tatueraren

Jag ringde honom idag först för att kolla om vi kunde komma in och om var ledig så han kunde kolla vad som kunde göras med Jonnas tatuering.


Jag förklarade att lose inte stavades med 2 st o som han hade gjort på skissen och när Jonna godkände den så tyckte hon inte det såg konstigt ut osv..

Att hon själv var inne på att det stavades så..


Han blev alldesls bedrövad han med och tyckte detta var jätte tråkigt, och började redan i telefonen och grubbla vad man kan göra osv...


Han sa ju även att felet är ju bådas naturligtvis eftersom hon godkänt skissen och då har han ryggen fri,men kan inte lämna detta som han sa.


han ville att Jonna skulle komma in imorgon efter skolan så han fick se vad som kude göras ,om man kunde bygga på något osv...

Gratis självklart !!


Mycket trevlig var han.


Sedan gick det några timmar och min mobil ringer och det är en Magnus som ringer...Hmmmmm vem är du??

Jo,vi pratade tidigare idag och jag tatuerade din Jonna i lördags.


Heeeej säger jag,ringer du...


Jag kan inte släppa detta utan jag har pratat med massor av olika vänner om vad vi kan göra åt denna tatuering.


(Jag blev så glad)

Han berättade att en mycket nära vän som också är en tatuerare har en flickvän som precis köpt en lacermaskin och ska gå kurs i att ta bort tatueringar.

Denna kille skulle få reda på mera om denna kurs imorgon och han skulle höra av sig.

Han sa att Jonna kan få lacerbahandling ,och det helt gratis för att ta bort den. De ska bara kolla hur,var ,när


Går inte det så är de 3 st som sitter nu och skissar och grubblar över hur de kan lösa Jonnas problem... Och Jonna kommer inte betala någontig alls för något !!


Vilken underbar kille säger jag bara. Han kunde sagt lätt att det är inte mitt problem,ni godlände skissen osv...


Nu håller vi tummarna för lacern:)


Kramen

Av Helena Laaksonen - 30 augusti 2011 08:59

Jag lusläser många tidningar om träning då jag faktiskt börjat gilla detta i massor. Jag vill ha en träning som är rolig och inte lika hela tiden. Då tröttnar jag snabbt.


Många där ute tror att det inte kan springa men kunde jag som vägt nästan 120 kg för snart 10 månader sedan kan även NI !!!


Här kommer ett program som BLOSSOM TAINTON-LINDQVIST gjort för totalt nybörjare som vill träna upp sig att klara springa 3 km efter 12 veckor.



  • Varför ska man ta så lång tid på sig??

Jo,för att om musklerna inte alls van att träna så får man börja sakta att träna upp sig för inte få en överträning som gör att du kan bli skadad i stället eller utvecklar benhinneinflamtion.


  • Man ska alltid tänka på att ska man öka sin träning ska det bara ske med 10 % i veckan för att musklerna ska hinna med.

  • Först ska du se till att du har bra skor...Gå in till en sport affär och få hjälp att få dn sko som passar din gång/löpning.
För att du ska kunna springa 3 km efter 3månader utan större ansträngning ska du genomför 3 powerwalks eller löppass i veckan och dessutom 1-2 pass alternativ träning tex. yoga, core,eller gympa,simning ......
Vecka 1-6  Powerwalks
Vecka 1-2
Börja med powerwalks i kuperad terräng. Det ger ett bättre frånskjut som resulterar i starkare vader. Gör 5-6 powerwalks under 2 veckor. Börja med 30 minuter för att sedan öka till 60 minuter.
Vecka 3-4
Höj intensiteten och pulsen genom att lägga till stavar och öka farten i dina powerwalks.
Vecka 5-6
Fortsätt med powerwalks. Börja lägga in korta joggingintervaller i promenaderna ca 30-60 sekunder långa,ungefär en gång var tionde minut.
 
Vecka 7-10   JOGGINGSTART
 
 
 
Vecka 7-8
Värm upp med en kort promenad. Jogga lugnt ca 1 km och avsluta me datt gå 5 minuter. Öka distansen upp till 2 km under en 2 veckorsperiod.
Vecka 9-10
Lägg till teknikträning. Värm upp med promenad eller jogging i 10 minuter. Mät upp en sträcka på ca 70-80 meter som du springer fram och tillbaka med olika tekniker.
 
 
Här kommer teknikträning:
1. FOKUSERA på fotisättningen.
Häl-utsida-fot-inöver-tårna....Ta inte för stora steg. Foten ska vara på väg tillbaka när du sätter i den i marken igen.
2. FOKUS på armarna
Slappna av i axlerna,håll armarna 90 grader vinkel med mjuka nävar och låt armarna pendla naturligt och avslappnat framåt och bakåt. INTE åt sidorna.
3.FOKUSERA på höfterna läge
Se till att du inte svankar eller lutar framåt. Du kan tänk att du ska tänka med könet före (som Persbrant i Beck-filmerna)
Vanliga teknikfel är spänd nacke,och uppdragna axlar. Kanske springer du för mycket på tå får då problem med stumma vader eller hälsenan.
Vecka 11-12   DU ÄR EN LÖPARE !!
Varva nu distans,intervall och fartlek. En bra uppdelning är 2 distanspass och 1 intervall pass i veckan.
Enklare intervall pass: Värm upp genom att gå eller jogga lätt i 8-10 minuter. Börja sedan intervallerna. Spring något fortare än vad du brukar i 2 minuter. Markera hur långt du kom. Vila 1 minut.Spring sedan samma ströca tillbaka.Gör totalt 4 intervaller. Jogga eller gå lätt i 5 minuter för nervarvning.
Tuffare intervall pass: Värm upp genom att gå eller jogga lätt i 8-10 minuter. Kör sedan samma intervaller som ovan, men med 30 sekunders vila emellan i stället.
Vecka 12
Tänl på att ju mer rutinerad löpare du blir desto flera intervaller kan du göra !
Under vecka 12 kan du köra pyramidmodellen som går ut på att springa på tid istället för en särskillt sträcka. Spring fullt ös i 30-45-60-45-30 sekunder. Vila 30 sekunder mellan varje intervall.
""" Även omdet känns som du inte orkar springa längre,så ta ett steg till """
Nu är du startklar och klarar utan problem löpa 3 km
GRATTIS !!
Kom igen att börja träna nu i höst för en bättre hälsa !!
Kram HEA
 






Av Helena Laaksonen - 30 augusti 2011 08:41

Här kommer bäret som är super nyttigt...


Tyvärr här nere på kusten fanns det inte mycket av dem i skogen så jag är glad att vi har kvar i frysen sedan förra året.


Perfekt att använda i smoothies, äta dem som de är, eller som hela bär i yoggi,fil osv...



Blåbär


Blåbär 

*****

 Energi-

  nivå

ÄmnePer 100 gram (46 kcal) 
Blåbär

energimatare_lag

Låg

Kolhydrater

Fibrer

 

C-vitamin



Antioxidant

gram

gram

  

milligram (7 % av RDI)

ORAC-värde: 4460

De blå bären (blåbär) på blåbär innehåller

organiska syror, garvämnen och antocyanosider

som är en antioxidant, denna finns också

i svarta vinbär. 

 

Blåbär är bra för ögonen och synen,

mörkerseendet, även bra mot grön starr.

 Blåbär är bra mot blodcirkulationen i benen,

åderbrock och inflammationer, och motverka blodproppar,

högt blodtryck och sänker det onda

 LDL-kolesterolet. Även bra vid diabetes,

reglerar blodsockret. se insulin. Blåbär är

bra mot urinvägsinfektion samt utvärtes

för läkning av sår. Är bra mot diarée.

Blåbär innehåller ämnet polyfenoler som bl.a

motverkar inflammationer i tarmen om blåbär

 tas tillsammans med probiotika(särskilt mjölksyrebakterier)

och fibrer, till exempel ulcerös kolit.

Bär som blåbär och havtorn har också

visat sig ha effekt mot colon-cancerceller.

Obs!

Björbär har ett ORAC-värde på 2306 och är också en bra antioxidant.



Njut av bären i massor !!

Kram

Hea


Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards