Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under mars 2014

Av Helena Laaksonen - 29 mars 2014 17:04

Jag är så glad att jag bor som jag gör...nära naturen så det är bara att gå några hundra meter och man är ute på landet bland underbara djur,lukter (koskit i hagarna..haha) och bara friden....


För mig ät detta guld värt och här laddar jag batterierna. Därför jag surig på min fot som bråkar...då jag försöker jogga. Idag gick det ganska bra på en raska turen


Jag hade hejar klack på vägen och och visst är det underbart


 


Dessa tänkte nog....Vad fasen är detta för dåre som kom och sjöng högt efter vägen svängades med armarna...  

 

 

 

 

 

Jag njuter massor i solen kan jag lova

 

 

 

HÄR kan man andas in och få frisk luft....

 

 

Berget som ni ser på bilden har jag som mål att jogga uppför någongång i sommar...

DET ska gå !!!

 

 

 

De lyser vackert i dikerna och ser ut som små solar som även de njuter

 

 

 

Då var snart promenaden slut och mobilen batterier är snart slut men mina är full laddade för denna vändan. FÖRSÖK att vara ute och promenera flera gånger i veckan...att röra på sig nu på våren är underbart och man bli verkligen glad och allting går lättare...

 

Jag gick 4,17 km på tiden 41:13 min

 

 

Ha en fortsatt skön lördag

Hea

 


Av Helena Laaksonen - 29 mars 2014 10:49

Jag kände att jag ville unna mig något nu när jag INTE unnar mig  såndant som jag kan stoppa i munnen. Jag var in på Stadium för någon vecka sedan och där hade det ett paket med träningsbyxor och en tröja för 499 kr...pang pris enligt mig

 

Saken var att när jag köpte det även om det var i rätt storlek som jag hade INNAN jag gick upp mina jäkla kilon så fick jag knappt på mig kläderna. VAD fasen var tanken och ska jag byta tänkte jag...

 

ALDRIG....JAG ska ju ner dessa kilon och nu är jag på god väg och nu när jag tog bilderna är jag nöj med mina 5 kg neråt och jag fick på mig kläderna igen....LITE kvar har jag ju.

 

     

 

Bilderna blev så dåliga men nu har jag ett riktmärke igen att gå efter. 

 

Så om du känner att du vill träna...börja träna..KÖP kläder som gör att du vill använda dem...DU ska känna dig nöjd och bekäm i dem så det gör att du kommer ut eller till gym eller olika pass...

 

OCH prova dem på affären...gör inte som jag gjorde denna gången om det är dina första kläder och inte har reserver hemma tills du kan ha dem om det är lite för små...BYT då direkt så du använder dem för de ska INTE ligga i en låda

 

 

Jag har nu en mini utmaning på facebook sidan om du är intresserad att komma igång...eller se till att fortsätta tillsammas med andra och få pepping...1 april till 30 april kommer utmaningen vara att träna 2-4 pass i veckan minst....HUR långa eller vad du tränar bestämmer du själv. Skriv grna in i utmaningen sidan om din träning..vad du tränat osv för att få ännu mera pepping och stöd av andra där inne

 

 

Heja Heja säger jag till er där ute..kämpa vidare

 

DU kan och tillsammans är vi STARKA!

 

HEA

 

 

Av Helena Laaksonen - 26 mars 2014 07:22

Jag är absolut ingen frukost människa och får truga i mig lite på morgonen. Lättast tog jag en shake förut i bilen för att äta sedan när jag kom upp till skolan. Nu försöker jag jag hitta andra saker då jag inte äter dessa shaker just nu.

 

Jag har hittat en yoggi på  soya som jag provade. Perfekt då jag inte just nu äter mejerier...( Vissa säger att Soya är dåligt..ja vet)

 

Jag tog lite vaniljpulver (inte vaniljsocker) och 10 gram hasselnötter till och det blev jättegott. Det här kan jag äta flera gånger. Jag är så tacksam att jag hittar nya val i livet och att jag verkligen provar mig fram mellan alla mijoner varor som finns ute i handeln...

 

 

 

 

 

 

Jag kommer hitta många nya favoriet istället för alltid gå på det som jag alldtid gillat eller sådant som inte är så bra val gällande kosten. Detta är ett måste när man ska ändra om i sin kost och hitta nya vägar. 

 

TA inte bort alla dåliga val i ditt liv och ha kvar bara några tråkiga varor som du ska försöka leva på och skapa goda rätter på....UT i djungeln i affärerna och hitta DINA nya smaker och favoriter och VÅGA smaka...

 

DET kommer finnas många saker som jag INTE gillar men tänk om jag INTE provat...jag kunde ju missat en stor ny FAVVO!!

 

Leta bland recept och mixtra om i köket....

 

NU är det Varberg som gäller för mig idag..ha en underbar dag och VÅGA i livet!

 

TA chansen

 

HEA

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 25 mars 2014 18:11

Jag var sugen idag på något mera köttigt...så fram med lite fläskkarré och grytorna.


Frågan var vad jag skulle göra nu när man får tänka till lite...men som vanligt dras jag ju till det asiatiska köket.


5 port


600 gram fläskkarré

250 gram vitkål

3 dl kokosmjölk

2 tsk eller efter smak red curry paste

150 gram sjögräsnudlar

kokosfett till stekning

 

344 kalorier per portion


Strimla köttet och bryn det i en stekpanna. Salta och peppra lite.Hacka vitkålen och koka det i ett par min i saltat vatten medan du bryner köttet.Tillsätt kokosmjölken och curryn tillsammans med vitkålen och nudlarna...Koka upp och låt det sedan sjuda 5-8 min ca.  Vips så är rätten klar..Snabbt och enkelt ska det vara. Vill du ha mera grönsaker som jag normalt tagit om jag inte gått under 20 gram klohydrater så ta med broccoli,blomkål,sockerärtor tex...


Serveras och njut massor

 

 

 

 

 

Ha en skön kväll och ta hand om dig

 

Kramiz Hea

 

 

Av Helena Laaksonen - 24 mars 2014 19:33

Eftersom jag inte kolhydrater..eller ja,endast 20 gram per dag så innebär det ingen form av mjöl. Då jag också tagit bort alla mejerier nu senaste veckan börjar det kännas som jag är glutan och mjölk allergisk...Såhär har de familjerna som ska fixa och trixa i köket med olika sorters mat.

 

Vi är dock sedan länge laktosintoleranta (3 stycken i familjen) men det är ju super lätt i köket om man jämför detta. Då lagar jag ju all mat på dessa produkter men jag kan ju inte nu kräva att de andra ska äta kokosmjölk,soya produkter, mandelmjöl osv.. så just nu står jag  gör gör dubbelt i matväg. Jag har ju också svårt att äta rester..haha...NÄR fasen lär man sig det då...Vissa kan ju äta samma rätt flera dagar för det är ju såååå GOTT...

 

NEJ skriker min mage...men hela jag är ju knäpp och vill att det ska hända nya saker hela tiden...så det ligger väl också i min natur...alla mina AÖBYQ bokstäver jag har...stress människa som jag är...fast jag gillar ju det...att det händer saker hela tiden...1000 bollar i luften...JÄMT!!

 

 

 

 

 

Jävla tur jag gillar att hitta nya väger i köket kan jag säga för detta kan ju göra så vem som helst ger upp....Det är tuff just nu och jag kämpar järnet för att klara ett tag till med denna kickstarten till livsstil. Nu hittade jag naturell soyayoggi och matlagningsgrädde som är ok för mitt kolhydratintag...Ibland....

 

Saknar att kunna ta en filtallrik med bär...ÅÅÅÅÅ mina älskade bär...frukter....MMMM

 

Men jag får göra det bästa av situationen och hitta nya lösningar...

Precis som en vän sa : TÄNK INTE på det du inte får äta..utan på ALLT du faktiskt äta!!

 

Då tar jag vaniljpulver och blandar ner och får vaniljyoggi och lite nötter på det...PEREKT

 

Till middag fick det bli grillad kyckling med grön sparris och en aioli med vitlök

 

   

 

Underbart gott kan jag lova...med lite havssalt på sparrisen....

 

I morgon är det våffeldagen..klart jag ska göra våfflor...på ett annat sätt så jag kan äta det...recept kommer i morgon.

 

Ha en skön kväll där ute

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 24 mars 2014 08:36

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu har jag varit utan kolhydrater i en månad och frågan är om det gett mig resultat. För en månad sedan den 23 februari när jag ställde mig på vågen vägde jag 77,8 kg och jag trodde jag skulle smälla av för jag inte haft koll som jag brukar. Sedan den 17 mars (en vecka) har jag även tagit bort mejerier förutom mjölken i kaffet och lever på under 20 gram kolhydrater per dag. En del säger släng vågen men det funkar nog inte riktigt i mitt liv då jag ofta använder strumpbyxor och klänning eller tunikor....DÅ märks inte en uppgång inte lika snabbt på kläder. Så när jag är i mål där jag vill vara kommer jag nog väga mig alla fall en gång i månaden för att ha kollen.

 

23 Februari var vikten alltså 77,8 kg

 

Midjan: 101 cm

Under byst: 98 cm

Stuss: 103 cm

Lår:63 cm

 

Idag den 24 mars vägde jag: 72,3 kg

 

Midjan: 92 cm

Under byst:93,5 cm

Stuss:101 cm

Lår:61,5 cm

 

TOTALT MINUS: 5,5 kg

 

Midjan: 9 cm

Under byst: 4,5 cm

Stuss: 2 cm

Lår:1,5 cm

 

 

DETTA är ju inte klokt ...men tydligen sant....

 

Så att ta bort kolhydraterna och leva strikt ett tag gör att kroppen tappar vikt..Jag är också piggare,gladare, och självförtroende är på väg tillbaka igen och det är det viktigaste...

 

Nu ska jag kämpa mig ner till min målvikt på ca 67 kg då jag mådde som bäst efter min bukplastikoperation.

 

JAG KAN...JAG FIXAR DETTA...MIN KROPP ÄR VIKTIG!!

 

Ta hand om er där ute..Kramizar och kämpa allt ni kan med era mål i livet...och det behöver inte vara viktmål utan massor av andra mål

 

NI KAN !!!

 

HEA

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 23 mars 2014 20:26

I dag var jag sugen på fisk igen...Var ju några dagar sedan sist och ni som följer mig vet ju att jag bara älskar fisk i alla former.

 

I dag hade jag Hälleflundra som jag doppade i ägg och saltade och tog citronpeppar på. Strödde över lite sesamfröm och rev skalet av en citron för att få den super mumsiga citrussmaken....

 

Stekte i kokosfett på hög värme någon minut på varje sida

 

Till detta kokade jag blomkål som jag sedan mixade med lite kokosmjölk, salt och vitpeppar.

 

Hur gott som helst och middagen tog inte ens 30 minuter att laga

 

 

 

Eftersom jag fortfarende äter under 20 gram kolhydrater så fick jag inga grönsaker mera för idag då jag efter träningen klämde i mig det mesta för att få energin..

 

Tänk på att mat ska vara lätt att tillaga...och GOTT!!

 

 

Av Helena Laaksonen - 23 mars 2014 17:11

Idag stod det gym på programmet och eftersom jag inte kan löpträna eller power walka så har jag bestämt att nu ska jag lägga ner tid för att bli starkare i min elendiga kropp som hela tiden skadar sig.

 

Startade med uppvärmning på crossen för att skona min hälsporre.

 

 

 

Knäböj med vikter ska jag börja med och detta är jag inte alls van med så jag får ta det lugnt från början. Jag provade detta för några veckor sedan och fick så ont i nacken och ryggen.

10 gånger 3 med 10 kg på vikt


 

 

 

 

 

 

NU ska gäddhänget få sig några omgångar kan jag lova..svag som fasen i denna del också av kroppen..


15 gånger 2 med 15 kg vikt

7 gånger 1 med 20 kg vikt

 

 

 

 

 

 

Här blev det 10 gånger 2 med 35 kg vikt

 

 

 

 

 

 

10 gånger 3 med 50 kg

 

 

 

 

 

Men snälla någon..har jag inga bröstmuskler alls..haha...

 

Jag klarade bara 10 gånger 2 med 10 kg vikt

 

 

 

 

 

Använde mig av hantlar i flera olika övningar

utfall med 10 kg gånger 10

knäböj med 10 kg,  10 gånger 2

Biceps och triceps övningar med 4 kg  10 gånger 2

 

 

 

 

 

 

Magen behöver många övningar och denna maskinen är super

 

10 gånger 2 med 35 kg vikt och

10 gånger 1 med 40 kg

 

Plankan 1,30 min och drömmen är ju att fixa 4 min till sommaren

 

 

 

Bjuder på en bild på stopplyset..haha...

 

Som avslutning gick jag 500 meter på bandet och fick sluta där pga den jäkla hälsporren

 

Stretchade 20 min och nu knakar det i hela ryggraden...undrar om jag har något knas där...det gör inte ont alls men låter som jag ska ramla i sär...jag vet ju att mitt bäcken sitter löst än...sa sjykgymnasten sist jag var där och därför knakar det alltid i mina höften. Det är efter min foglossningar jag hade med Alwin och det har tydligen inte fixat till sig...därför belastar jag kroppen helt fel....men nu ska jag stärka upp den till max så kanske dtta slutar och jag får slut på mina skador hela tiden...

 

 

Min ängla mamma sänder mig styrka i denna resa...

 

OCH alla snälla pepp och stöttningar jag får av er där ute...TACK!!

 

Kanske inspirerar jag någon att börja träna...det är ALDRIG för sent att stärka upp kroppen och må bra

Kram på er

 

 


Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards