Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under oktober 2013

Av Helena Laaksonen - 21 oktober 2013 20:56

Jag måste ha lite utmaningar för att fortsätta driva mig själv det där lilla extra...

Eftersom jag sitter massor hela tiden och pluggar och pluggar så behöver jag röra på mig..

 

NU idag körde jag igång på facebook sidan för de som hänga med att powerwalka, jogga, cykla eller simma 70 km på 30 dagar....

 

21 oktober till 18 november...ÄR DU MED !!??

 

 

 

 

 

Nu kommer höstrusket och det gäller att mysa, njuta men även att hitta den där balansen och även UT och röra på sig...eller gå ner på gymmet och använda sig av bandet, cyklen eller badhuset och simma....

 

Jag började min vecka super bra då jag gick först ner på gymmet och skulle se hur långt jag skulle komma på 1 timme....7,72 km och det är jag nöjd med....

 

Ikväll fick hjärnan nog av allt plugg så jag fjäskade lite för Kewin och han tog Alwin så jag fick gå ut och promenera och då gick jag igenom alla min anteckningar och testade mig själv till provet...Det blev nästan 5 km till...

 

SUPER SKÖNT !!

 

Så jag har tillsammans under dagen fixat ihop 12,7 km....wow...härligt !!

 

Nu ska jag äta lite kvällsmat som får bli en banan smoothie och lite rågfras och sedan är det sängen för mig så hjärnan kan få inte lite till om matematik imorgon

 

Kramizar vänner

Hea

 

 

Av Helena Laaksonen - 17 oktober 2013 19:49

Jag har en stor matte tenta nästa onsdag och det är just nu svårt att sålla ut vad som är viktigt..VAD ska jag kunna osv....


Vi kommer BARA få tre frågor och de kommer vara ganska stora eftersom man då ska kunna koppla ihop det med litteraturen med olika teoretiker och hur de tänker och så vidare samtidigt föreslå en aktivitet till barnen och vad ska vi göra,hur ska vi göra den och varför ska vi göra den...Även koppla ihop frågan med läroplanen...


 


Jag kan lova att man glömt en hel del matematik genom åren och det tar lite tid att friska upp minnet...eftersom vi inte ska räkna måste man desutom tänka hela tiden varför det är bra att ha...hur kan vi lära ut begreppen till barnen....Vad vill vi att de ska få undersöka inom matematiken....VAD är matematik i vardagen.....

 

Det är spännande då jag gillar detta med matematik och barn...att få ge dem grunderna till det matematiska samhälle som vi lever i idag...och det krävs ganska stora kunskaper för att klara sig idag fast man kanske inte tänker på det...

 

Kunskap ska man få genom lust,nyfikenhet och stöttning tillsammans med dialoger och reflektioner så ny kunskaper skapas

 

Ha en skön kväll

Hea



Av Helena Laaksonen - 17 oktober 2013 07:03

Den diet som heter 5:2 dieten är jätte populär just nu..Dieter kommer och går..Jag har nog provat de flesta som ens finns och jag är så trött på ordet diet så jag kräks...för att inte ens tala om ordet BANTA.....USCH...det förstörde hela mitt vuxna liv innan min gastric by pass....men det blir i ett annat inlägg.....

 

Jag sitter ju alltid och googlar...letar nya recept för jag älskar att laga mat...god,nyttig och ibland onyttig mat för man är ju en livsnjutare också....

 

NU slår ju tanken till ER som hatar att laga mat..räkna dessa jävla kalorier som man måste ha lite koll på för att livsnjutningen inte ska gå överstyr.....Ni vet de där inkomsterna och utgifterna som i en ekonomi....

 

Jag satt och läste i tidningen MÅ BRA på nätet och den kan jag rekomendera att kika i när det gäller det mesta. Här ser jag då en sida där de skriver om just denna dieten 5:2 och man ska räkna en hel del kalorier i denna dieten och man måste  vara medveten också vad sin mat innehåller och inte bara chansa ......Men överallt kan DU hitta recept...klara och färdiga och de är redan uträknat kalorier och min TANKE här är ju att ALLA bör använda sig av dessa recept även om man inte går efter 5:2...

 

MAN slipper räkna och vill man ha större portioner så räknar man om dem lite. Gyllene tillfälle att även om man inte ORKAR räkna kalorier men vill kanske äta efter tex 1500 kaloier per dag....LETA 5:2 recept där allt står vad det innehåller och vips har du olika läckra maträtter!

 

5:2 recept från MÅBRA

 

 


De har även andra bra verktyg att använda i vardagen

 

Kaloritabell

 

Motionstabell


Räkna ut ditt kaloribehov

 

Det finns lite fler verktyg på sidan också..KIKA IN DÄR och ta hjälp

 

SÅ alltså..leta färdiga recept och njut massor av god nyttig mat

 

Ha en skön dag där ute..kramizar

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 15 oktober 2013 20:54

Många vill fortsätta med sina mål och när man utmanas är det lättare att träna...och kanske äta sundare osv...NU fortsätter vi utmaningen 4 veckor till fram till den 18 nov för de som vill...

 

Är det någon där ute som vill haka på så är alla välkomna...Skriv in i en kommentar dina träningsminuter du vill träna per vecka och ev viktmål.

 

På min facebook för utmaningen kommer jag även hålla en mindre utmaningen där vi peppar varandra att powerwalking,jogga,simma,eller cykla 7 mil på 30 dagar från och med 21 okt...

 

Det blir lite dryg 1,7 mil i veckan....så det krävs lite klart...men det ska vara lite press också....JAG behöver detta !!

 

Ta gärna kort,lägg upp på runkeeper eller annan app och sätt in på facebook och vi andra peppar och peppar så vi fixar det målet...

 

Heja Heja och pepp...ta hand om er alla

Kramiz

Hea

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 12 oktober 2013 16:13

Jag har lite planer för vintern och hur man kan göra för att fortfarande laga mat ute på vintern...MEN jag behöver en hängade wokpanna som har lite djup men på ställning som jag kan ställa över en eldstad.....Frågan är om denna här från Clas Ohlson funkar fast ha maten i pannan och veden under..haha

 

 

 

Jag måste in  till stan och kolla upp detta och om det går lätt att ta bort gryta från kedjorna för diskning....Eller vad det är för material så man ens kan laga mat i den så det inte flagnar i maten...

 

ELLER vet  NI där ute var jag kan köpa en sådan här typ.....Jag vill kunna grilla kött,fisk,krov ...göra grytor ,woka grönsaker osv i  den...

 

Finns det något mer härligt att vara ute och äta på vintern efter en dags lek tex....

 

Vi ska bygga ihop bänkar att sitta på och ett avlastningsbord och där kan vi borra ner oss i snön och tända lite lyktor och njuta av frisk luft !!

 

Kramiz så länge

Av Helena Laaksonen - 11 oktober 2013 06:34

Hur har det gått tycker jag ?

 

Har det varit värt alla våndor och skit...för det lilla godis jag äter....som jag har tyckt var illa !!

 

NEJ är mitt resultat......

 

Jag satt igår och tänkte tillbaka hur mina kost sett ut den sista månaden och om jag gjort några ändringar....och vad jag tror det beror på...!

 

JAG har aldrig varit en bröd människa...kex,skorpor osv....

 

FY fasen så mycket sånt skit jag har stoppat i magen under den här tiden....

 

Har jag börjat morgonen med bröd har det fortsatt hela dagen tycker jag...OCH då pratar vi om mitt eget bröd som jag bakar...men det finns hela dagen ett underliggande sug efter mat...gott...

 

Kan det vara bara att det varit FÖRBJUDET som gjort att jag har blivit en skåpätare igen ...valt dåliga val ?

 

JAG vet inte...men jag skulle hålla på med detta till den 16 okt...MEN lägger AV NU !!!

 

Jag ska inte proppa i mig godis,glass,popcorn,bakverk osv....utan tänka till om jag verkligen behöver eller inte..Är det värt det osv ??

 

Kan det varit extra svårt för att jag har jobbigt med studierna ??...Ja,kanske då det är lätt man vill tugga på något när man jobbar...Men det kommer fortsättningsvis bli nötter osv till det !!

 

Är det farligt att äta 20 godisar en vecka..bakverk äter jag ju nästan aldrig...

NEJ säger jag nu...men annan god kost och tillsammans med träning så ska man unna sig ibland och aldrig förbjuda saker...det triggar bara ett annat beteende

 

MINA ord...min kropp...så fungerar jag märker jag...

DU måste hitta din stil och hur din kropp fungerar...

 

Jag är glad att jag provade...Jag fixade 25 dagar..INTE fy skam...på torra land !!

 

Nu bär det iväg med tåg upp till Varberg igen för lite lek föreläsningar och en stund med min studiegrupp....SEDAN är det helg för mig och jag ska ta det lugnt...njuta av min älskade familj !!

 

 

Kramizar och ha en underbar dag där ute 

Helena

 

 

 


 

 

Av Helena Laaksonen - 7 oktober 2013 07:07

LESS  ARG  BESVIKEN

 

 

 


 

 

 

 

 

Några ord hur jag just nu känner på morgonen när man ställer sig på denna jävla våg!!

 

Nu har jag slitit i 6 veckor..jag går som en dåre och joggar när tillfälle ges..Jag har fasen inte ätit godis eller bakverk på 21 dagar.......OCH så som vanligt gåt vågen UPP varannan vecka...

 

JAG vet att jag samlar vätska vid ägglossning och mens veckan....men man blir så besviken att se dessa skit kilon hela tiden...

 

Idag blev det alltså plus 1,6 kilo och jag har tränat 235 min..det är nästan 4 timmar och i detta har jag sprungit över 13 km och jag har gått som en dåre i mycket snabbt tempo då ajg ska hålla ett snitt när jag går på under 8.59 per km är mitt mål .....DÅ måste jag trampa på snabbt kan jag lova med mina korta ben !!

 

SÅ i utmnaingen står jag just nu på plus minus noll i viktminskning....HUR fasen ska jag göra för att tappa mina sista 5 kg...NÅGON som har ett tips...Skriv GÄRNA !!!

 

INGA DIETER DOCK och svält metoder utan det ska vara något som varar !

 

USCH SÅ ARG jag blir....GRRRRRRRRRRRRRRR

MOOOORRRRRRRRRRRRR

 

Kramiz

Hea

 

 

Av Helena Laaksonen - 6 oktober 2013 10:33

Jag hittade bra motevation till träning och hur man ska hitta den där lilla stunden istället för att hoppa träning...


Så får du tid att träna

Tar du hissen när det finns trappor att gå i? Underskatta inte den motion du kan få i vardagen. Det är ett av 5 tips till dig som tror att du inte har tid att träna.

  1. Sänk dina ambitioner – Tänk att den träningen som blir av är den bästa. Om du får loss 20 minuter en dag, eller kanske bara 15 minuter, så är det toppen. Att sätta ambitionerna för högt kan lätt leda till att du blir besviken på dig själv. Livet är en karusell som lätt kan snurra för fort och inte alltid i den riktning man hade tänkt sig. Saker händer på vägen. Boka in de lite längre träningspassen och de lite tuffare passen de dagar där du verkligen vet att du har tiden. Dom andra dagarna kör du några minuter här och några där.
  2. Vardagsmotion – Underskatta inte vardagsmotion. Forskning visar att stillasittande är vår största bov till ohälsa idag och att vardagsmotion kan öka ditt välbefinnande och din hälsa enormt mycket. Gå eller cykla till jobbet. Ta en promenad på lunchen eller en kvällstur efter middagen. Istället för att sitta i ett konferensrum och ha möte på dagen, flytta ut mötet i naturen under tiden ni tar en promenad. Det blir både trevligare och mer effektivt. Behöver du ”sitta” i ett långt samtal, gör det gåendes istället.
  3. Hitta en träningskompis – Det är helt normalt att känna ett visst motstånd till träningen ibland. Vissa dagar har vi inte det där drivet som behövs för att komma iväg. Med en träningskompis blir det lättare. Ni kan peppa varandra. Har du ett möte med en kompis i löparspåret är det svårare att hoppa av än om du hade varit själv.
  4. För dagbok – För dagbok över din träning och dina framsteg. Skriv ner hur du mår och hur du kände före, under och efter ditt pass. Det kan bli en kul morot när du tittar igenom den emellanåt. Som en extra klapp på axeln över vad du har presterat. Varje pass du skriver ner blir ett kvitto på din väg framåt mot ett sundare och hälsosammare liv.
  5. Dramatik i löpspåret – Ladda hem en ljudbok och plugga in i öronen när du ger dig ut på en rask promenad eller i löpspåret. En spännande bok kan få vem som helst att glömma bort tid och rum. Rätt som det är har du sprungit fem kilometer utan att ens tänka på det. Satsa på en ljudbok med mycket dramatik.



Caroline Hougner Viktklubben

 

Kramiz Hea

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards