Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg den 18 november 2012

Av Helena Laaksonen - 18 november 2012 20:32

 

 

(bild från iform)

 

Jag läser massor om löpning och ännu mera nu när jag inte kan träna för att sedan när jag kommer igång ska förska göra det rätt så jag bygger upp mig sakta men säkert igen så det inte blir över träning. 

Jag fick en folder ifrån tidningarna Aktiv träning och Iform där det fanns massor av tips som jag kommer skriva om här framöver som ni kommer kunna ta del av för att bli en bättre löpare fram till våren


Det första de skriver som är sant är att redan som helt otränad ska man sätta ett mål för att hålla motivationen igång. Sätt dina mål på kylskåpet så du ser dem varje dag.


Denna vända tänkte jag skriva om 3 typiska fel som Du lätt kan unvika


Fel 1 : Du går för snabbt fram och hoppar över de första veckorna i ett löparprogram för att de känns för lätta.


Lösning: Påminn dig själv att programmet är skapat för att skona dina leder och senor som inte vänjer sig vid löpträning lika fort som din cirkulation. Det kan alltså vara tufft för kroppen att springa även om du inte märker det i början.Leder och senor säger inte ifrån förrän det är för sent.


Fel 2: DU springer för snabbt och det känns som lungorna ska sprängas.


Lösning : Om du pressar kroppen för hårt kommer du HATA din löprträning för att det är obehagligt.Spring så långsamt i början att du nästan inte blir anfådd.


Fel 3: DU springer i gamla skor för att du vet inte om du kommer fortsätta med löpträning


Lösning: Dålig utrustning försämrar inte bara löpar upplevelsen, utan ökar också risken för skador. Tro på din egen uthållighet och investera i ett par bra skor redan från början.

 

" Så hälsosam är din träning "

 

------->>>>>>  Att gå från otränadd till att klara av att springa 5 km är guld värt för din kropp. DU stärker ditt hjärta och dina lungor genom att förbättra din kondition, men även att ditt skelett blir starkare. Det trampas så att säga ihop av alla stötar som går igenom kroppen när du springer. Löpning är dessutom effektivt mot stress och ger ny energi.

 

(källa iform/aktiv träning)

 

Om du är sugen att börja löpträna och har aldrig sprungit förr så gå in under katogori tränings program och där hittar du olika vägar att ta sig till sina första 3-5 km. Där finns också ett program för dig som kommit lite längre och vill uppnå 1 mil. 

 

Jag kommer lägga in flera träningprogram nu framöver från 5 km till en halvmara och lite andra roliga tips till rolig träning.

 

Att träna måste vara roligt och löpning är en form av träning som fått mig att njuta...Att dra på sig löpar kläderna och bara ge sig ut i spåren..Att hitta den där mödarbacken och man ger sig fasen på att fixa den...eller trappa träning för att bli starkare och snabbare....Intervallerna som är ett helvete men oj så roligt när man ser hur mycket bättre man blir gång efter gång

 

Att löpträna ger en frihet också....Man behöver inte boka upp olika pass på gym eller åka långt för att komma till en simhall tex....Man kan även göra olika styrketränings övningar i skogen....

 

Detta var lite om vad komma skall fram över...så köp ett par bra skor...ta hjälp av sportaffärerna att prova ut en sko för din löpstil....Och sedan kan vi ge oss ut i skogen nu under hösten och börjar av vintern.....

 

Jag kommer snart igång igen,ska bara vila efter en operation...men sedan ska här tränas igång igen

 

Kramiz så länge

 

 

 


Av Helena Laaksonen - 18 november 2012 15:04

Trädgården ser ut som fasen och det var dax att kratta upp alla löv...och VI har MASSOR ska jag säga


Så det var bästa att ut och jobba lite i duggregnet....men jag orkar ju ingenting så jag gick in och bakade lite till istället...


........men en sak som är helt sjukt.....


18 NOVEMBER och min syren koppar sig...


 

Gubben stannade kvar ute med Alwin och de krattade vidare


   

Nu kan snart vintern komma och man kan krypa ner inomhus och tända brasan och ett ljusfat


 

Ha en fortsatt underbar söndag


 

 

Av Helena Laaksonen - 18 november 2012 14:39

Jag älskar att baka bröd och nu börjar jag prova lite mera egna smaker

 

Idag blev det ett lingon bröd som smakade ljuvligt

 

 

 

 

1 liter fil

5 dl grovt rågmjöl

2 dl grahams mjöl

1 ½ dl vetekross

1 dl linfrön

1 dl pumpa kärnor

1 dl solros kärnor

½ dl psylliumfrön

70 gram lingonmix

2 msk bikarbonat

2 dl valnötter eller andra nötter

 

Sätt på ugnen på 175 grader och smöra två stycken 1 ½ liters brödformar

Blanda ihop alla ingredienser i en bunke och häll upp den lösa smeten i formarna..toppa med lite frön tex pumpa. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 80 minuter. Låt dem kallna under en duk och sedan kan du njuta av ett gott saftigt bröd. Går bra att frysa

 

 


Bara att prova..Super mums !!

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 18 november 2012 14:12

Och jag glömde lägga ut några av bilderna som jag tog...Jag glömde ta under kvällen men något blev det och det var mycket trevligt och god mat

TACK Carina

     

Vilka underbara bakverk...Tur man inte kunde äta av allting....

Tyvärr glömde jag ta kort på den underbara maten som bestod av en exotisk buffé 

Pastasallad, potatissallad, kall skuret kött, kyckling spett, pajer, grönsaker och frukter i massor, olika dipp såser och gott bröd

 


Födelsedags barnet carina som fyller 50 år...

Hennes man Anders drömmer och hon njuter....

     


Lite mingel bilder på människor jag aldrig träffat. Roligt att möta nya personer

 

Underbara Jorma och Gun

 

Alwin bara älskar sin farfar :)

 


Eva-Britt med sin mamma Britta. Detta är en krutgumma på 86 år

 

Britta njuter av mat och sällskap

 

Anders och Siv

Alwins farmor

Innan vi skulle iväg tog vi lite kort och här är de

     

(klicka på bilderna så blir de större)

 


MIN UNDERBARE LILLE SON ALWIN !!

De andra barnen var inte med denna gången

TACK för trevlig kväll

Kramiz

 

 



Av Helena Laaksonen - 18 november 2012 12:32

   

Det blev en jobbig utmaning och mycket är mitt fel känner jag då jag inte funnits här för er...Så nästa gång så blir det andra bullar..För självklart om jag startar upp detta så ska det fungera...det är ju mitt egna val och jag själv behöver detta i massor. Många faller ifrån och det är inte så konstigt då många behöver peppas massor av alla....Många har aldrig tränat i sitt liv och behöver stöd för att fortsätta och få in det i sin vardag

 

Ni har alla kommit en bra bit på väg..Jag stannade av och några fler med mig..Många av er trotsade kyla,regn och har slitit i massor med träning och NI ALLA ska vara stolta över er !! Många har varit på gymmen till sena kvällar för att göra allt för sin hälsa..STOLTA!!!

Många har hittat sin träningsform som man gillar..Några håller säkert fortfarande på att prova sig fram vad som är roligt..Super bra..Testa massor....!!

 

Jag hoppas ni gillar utmaningen och den ska komma igen efter julen och jag ska fundera ut lite för jag saknar lite saker..tex på facebook sidan där jag vill flera peppar varandra..mat och tränings tips...

Andra hälsotips som är bra för själen vill jag ha in också då man inte alltid kan kuta sig i spåren blå...Kroppen måste få andas och vila och hur gör man det ??

 

Utmaningen kommer fortsätta med träning som fokus för att röra på sina muskler,leder och belasta kroppen är viktigt!

Människan är ingen soffpotatis och vi är inte gjord för det...Och det gör att vi inte mår bra. Träning ska vara lagom och vila ska också vara lagom för att återhämta sin kropp

 

Fundera gärna vad ni vill ha med i utmaningen...som ska vara genomförbart....Hur lång tid är rimligt..är 8 veckor för långt eller kort?

 

Hur gör man för att få tiden att gå ihop med vardagen så man hinner träna..tips är super för är man inte van att träna och man jobbar tex 8 timmar,har familj,hus..osv...Hur ska man lägga tiden då...Hur ska man tänka och vad försakar ni andra ??!!

 

Kondition är en färskvara som ni märkt..det räcker med en förkylning på ett par veckor för att man ska känna att man kan inte alls lika mycket som innan och man får börja slita igen. Det gäller att försöka hålla sig frisk samtidigt som att våga pressa sig det där lilla extra...Kosten spelar en stor roll här så kroppens alla byggstenar får i sig alla vitaminer och mineraler och sedan sjävklart att sömnen som gör att kroppen orkar byggas upp igen.

 

Att skriva ner vad man äter och och se så man får i sig av alla bitar i kosten är inte så dumt. Att sedan kolla hur man tränar för att se inkomster och utgifter...= går de ihop eller inte?

 

usch vad jag tjatar om dessa saker men jag tror på detta och det är viktigt för att kroppen ska må bra

 

Ha en skön söndag och kolla in på era siffror hur de blev och jag säger bara en sak

 

VAR STOLTA !!

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 18 november 2012 09:04

 

 

 

 

 

Nu kommer ångesten och den har varit här en vecka...Jag mår skit och tycker mig vara den sämsta mamma i världen

 

Hur fasen dum får man man vara som lägger sig under kniven för att snygga till sig..???

Just så känner jag....inte för att jag ska bli av med svampen under magen osv...

 

Det var ju skillnad när jag gjorde min gastric by pass för det var för överlevnad...

 

Men nu känner jag ig väldigt självisk som tar risken att lägga mig där....Och jag vet varför alla dessa tankar kommer...Jag blev föräldrarlös vid 10 års ålder och man vill inte att något barn ska leva utan sina föräldrar....

 

Nu har mina barn sina pappor men än då....Men jag vet också att detta är en period av nervösa ryck som man ska igenom och jag vill göra detta för mig själv....

 

Men hemska tankar finns där och jag måste ta itu med dem.....

 

Att sedan gå på pulver nu de sista dagarna gör det ju ännu värre och jag känner av mitt mat missbruk massor just nu....

 

Sur och grining som fasen för jag vill ju trösta mig med någt gott inför detta och så får jag pulver.....Hmmmmmmmmmm

 

Detta gör att jag blir lite sur här hemma för tillfället och jag ser signalerna till det gamla missbruket igen.....

 

Där märker man hur stark man måste vara även efter min gastric by pass för att inte fall i fällorna igen...

 

Idag ska jag sura en timma eller två..haha..sedan får det fasen vara nog....

 

Känner ni av ert missbruk..Ni som hade det innan er operation?

Hur gör ni för att styra det ?

 

Har ni haft/har andra missbruk...dela gärna med dig

 

Kramizar 

 

 

Av Helena Laaksonen - 18 november 2012 09:00

Dagens vikt blev 69,6 kg och jag har ca 2,6 kg kvar till torsdag

 

Det är 4 dagar kvar bara....och jag ska jobba 3 av dem och hoppas dagarna kommer gå snabbt så detta är snart över...

 

Kramizar på er där ute

 

 

 

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards