Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under november 2011

Av Helena Laaksonen - 18 november 2011 20:34


 


Oj så mycket jag gjort idag


Först körde jag ju ner till Lund för att träffa min läkare på Aleris...


han var så nöjd med mig och gillade inte att jag klagade lite..hihi..Att jag hade några kilon kvar är helt normalt


Han sa att normalt går man ner 80 % av sin övervikt på 1 -1 1/2 år och jag hade passerat den gränsen med flera kilon

Med kläder på deras våg vägde jag 78 kg prick och det innebär att jag tappat nästan 40 kg på 1 år..nöjd ?..massor


Midjemåttet var då 130 cm och idag var det 94 cm...wow :)



Men nu skulle jag inte deppa över om det skulle ta tid...

Kunde faktiskt ta upp till 1 år att bli av med det sista sa han...


Han var mycket glad när jag berättade om min träning och hur jag åt och sa att jag förstått att det är ett verktyg och att man inte kan äta som förr och att man måste ändra sina vanor till bättre för att hålla kvar sin vikt resten av sitt liv.


Jag berättade att jag var rädd att att jag ska börja gå upp för vissa gör det efter några år men han lugnade mig och sa att minns alltid att det är ett verktyg och att du måste kämpa varje dag med kost och motion så kommer det gå bra



Jag frågade om HÄNGET och sa det är skit....


Tyvärr är det inte han som bestämmer då det är hallands landsting som nu bestämmer om det är aktuellt men jag skulle gå ner till den vikten jag ville ha och sedan skulle jag ringa vårdcentralen och min läkare där som skulle skriva remisser vidare.


Så då lägger vi det åt sidan ett tag framöver och kämpar vidare med de sista kilorna som jag ska vara klar med till sommaren alla fall hade jag tänkt !!


Och jag tog upp min vitaminer och han tyckte det var konstigt att alla prover var så bra men sa att nu är det DAX för skärpning..haha


Så nu blir det fortsatt träning..och kämpa vidare mot nästa mål som är mina 4 kg till jul som kommer bli super svårt men alla hg är bonus får jag tänka:)


Så med denna dagen är jag nöjd och vad jag gjorde mera kommer i nästa inlägg


kramizar

Hea


 


Av Helena Laaksonen - 18 november 2011 08:09




 


Idag så ska jag vara nere i Lund på Aleris för mitt återbesök efter min Gastric bypss operation.


Tiden är 11:15 som är min och vi får se vad som ska hända..


Jag har ju märkt att massor bara får telefon samtal på sin 1 års kontroll nu mera...


Jag är glad att jag får komma ner då jag ska prata med dietisten lite..få flera råd osv...


Jag vill även visa mitt hemska häng som jag har....


En dag kanske jag är modig nog att visa er men det är massor...


Får jag bort det runt om så är det snart normalt BMI...


Och eftersom det blir tätt så blir det lätt infektioner och det är jobbigt


Hur har ni andra det med häng ??


Vi alla har ju så olika kroppar så vissa får nästan ingenting men eftersom jag har en mans kropp..haha..inga kurvor och är lika bred över axlarna som höfterna så har mitt fett suttit på magen som mest och nu hänger det jätte mycket


Sedan ska vi se vad de säger om mina blodprover..Jag som är dålig med mina vitaminer....Ops..Ska springa och ta dem nu....


Sist var alla prover jätte bra fast jag inte tagt mina vitaminer och jag sa ingenting...Nu ska jag bekänna hur kass jag är och få råd och BANNOR i massor !!


Ha en underbar dag alla


Kör försiktigt ni som ska ut på vägarna..Det ska jag !!


Höres lite senare hur det gick


Håll tummarna för att de är NÖJD med mig


Eller vadå nöjda....


JAG är super nöjd,det är huvudsaken 

Kramizar


 

Av Helena Laaksonen - 17 november 2011 18:21



 


Haha..men inte på våra kroppar utan på berget av fett som vi håller på att bli av med !!!


Jag har räknat ut och här kommer siffran för veckan nedgång..


Rekord igen !!


Hela 16,5 kg har vi tappat denna vecka


Och då har jag inte fått in alla resultat


Ni är fantastiskt duktiga...


Totalt på 4 veckor har vi alltså tappat otroliga


57,6 kg....


Det är jätte mycket !!!


GRATTIS !!!


Nu kör vi mot nya mål


Klicka in och se hur listan ser ut


Deltagarna i utmaningen




Av Helena Laaksonen - 17 november 2011 07:44

Ät rätt före & efter träning


Bra kost, rätt träning och tillräckligt med vila är tre generalpunkter för god hälsa och rätt vikt. Ju mer en person tränar, desto viktigare blir det att få i sig rätt mat vid rätt tidpunkt. Annars blir kroppen lätt i obalans och trött, vilket gör att träningen inte har den effekt som är den avsedda.

Myten

Många tror att socker och snabba kolhydrater ska ge fart på kroppen innan ett träningspass. Men inget kunde vara felaktigare. Mat, särskilt sockerrik mat, precis innan ett hårdare träningspass kan ge obalans i blodsockernivåerna. Det gör att energierna snabbt bränns slut, under passet, och det gör att vi skulle presterat då vi blir trötta och hängiga lika snabbt som vi piggnat till. Det kallas för rebound-effekten. Däremot är det rätt tänkt att ge kroppen energi före ett träningspass. Men det måste ske på rätt sätt, så att kroppen får de förutsättningar som behövs för att klara ett pass.

Ät två timmar före

Dietister och aktiva sportutövare rekommenderar ett mellanmål två timmar före träningen. Det ger tid att smälta maten ordentlig. Maten behövs för att ge energi till musklerna så att de byggs upp under träningspasset och inte bryts ner. Den mat som ska ätas innan träningen ska vara kolhydratrik.

Hård träning kräver förberedelser i kosten

Riktigt idoga tränare börjar sin förberedelse genom att äta rätt redan till frukost. Långsamma kolhydrater intas med jämna mellanrum för att hålla blodsockret konstant och lagren med tillgänglig energi påfyllda. Även vätskemängden regleras regelbundet långt före träningen.

Efter

Precis efter ett pass behöver kroppen energi och vätska. Framför allt rekommenderas vatten och proteinrika rätter som kött och fisk. Mat som innehåller snabba kolhydrater är också bra att äta direkt efter en träning. Det finns mängder med snabba kolhydrater i vitt bröd, riskakor, läsk, juice, socker och bananer. Frukt och andra glukosrika produkter fyller på glykogendepåerna i kroppen.

Det är faktiskt enda gången som dietister rekommenderar just snabba kolhydrater. Kolhydraterna gör att kroppen snabbare kan återhämta sig efter ett träningspass. Någon timme efter träningen är kroppen återigen redo att ta in större mängder mat, som till exempel en middag eller en lunch.



Det som kändes lite konstigt när jag läste var att läsk stod med som ok efter en träning..Det gillar inte jag...Finns massor av annat som måste vara bättre !!


Glöm inte att äta bra före och efter din träning så du orkar max


Hittade dennna artikel 


Ha nu en underbar dag och fånga den !!
Kramizar
Hea
 

Av Helena Laaksonen - 16 november 2011 19:56



 


JAG blir så imponerad av er alla där ute som kämpar med era mål...WOW säger jag bara !!!


Som ni vet lyckades inte jag med minus..men jag har tränat järnet förra vecka och från imorgon blir det en tränings helg i massor igen....

Kroppen bara längtar att komma ut och springa i skogen...


Jag är sjukt nöjd över mig själv för tänker man vad jag kunde göra för 1 år sedan..så kunde jag gå ett par km för att sedan har ont i ryggen dagen efter...


Jag har aldrig ont i ryggen mera..Vips borta..


Jag minns hur jag använde mig av massor av ursäkter för att INTE röra på mig...

Eftersom det klart är sjukt jobbigt att röra på sig om man nästan väger 120 kg


Den som tänker att det är väl bara att sätta fart och träna..Prova lägg på kg på kroppen och så ska du medans du tränar andas genom ett sugrör...


Så talade de om på Nautilus att en tjock människa utan kondis känner sig efter ett tags tränade...


Det var hemskt

Och man hade ångest för att man inte oekade..för om blickar från elaka människor kunde borra isg igenom kroppen hade jag nog varit strimmlad vid detta laget...


Så är livet för en tjockis...

Städig ångest för allt..

Maten

träning

vänner

sömnen (för man får ingen sömn )

Jobbet

orken

Familjen

intressen som man inte vågar utföra


Ja,hela livet


ÅNGEST !!


Men nu gör vi en enorm resa tillsamamns i utmaningen och tillsammans kämpar vi med kilon,centimetrar och bättre hälsa


och i allt detta får vi ett bättre självförtroende som gör att vi kan börja med att älska oss själv och det i sin tur gör att vi kan älska andra personer och de får komma oss nära in på livet...


Vi kommer kunna prova på nya saker som gör att vi känner sig duktiga..lyckade..och det blir som ett rus i hela kroppen för att för en tjockis..som ofta misslyckats i livet med massor av saker vågar ju klart inte ta steget utan backar och blir mera isolerad för omvärlden...

Alla är vi olika..kämpar med olika mål..det är ingen tävling utan DU ska vara nöjd med dig själv....Vi stöttar DIG till dina mål....


Välkommen ut


Kämpa vidare


Ni är skit duktiga


Ni är värda allt som alla andra


Titta er i spelgeln och säg att ni är BRA..att ni KAN !!


Ha en underbar kväll alla där ute


Kramizar från en STOLT

HEA


 


Ni som vill börja med utmaningen nu...Häng på bara



Skicka i en kommmentar ditt mål..läs lite hur det går till under


utmaningar till jul



och börja kämpa mot bättre hälsa


Det är ALDRIG för sent




Av Helena Laaksonen - 16 november 2011 07:39



 



Då var det onsdag och vi bryter utmaningen för denna vecka för lite resultat...


Jag hoppas det gått bra för er alla


Hur har det gått för mig då ??


Här tränade man max förra veckan..sprang nästan 2 mil....


Och så ställer man sig på denna våg.....


+0,3 kg


VA ???


Man sliter och sliter och får inget för det..Hur ska man göra då??


Lite besviken..För mycket godis i helgen..och vin också klart...Något mer ..hmmmm??


dax att skriva en matdagbok tror jag för att se vad jag äter nu igen...


Jag kanske äter FÖR lite...Då vill ju inte kroppen lämna fett...


Har ni plus denna vecka...


Kolla över vad ni äter...Motionerar...Vad kan man ändra på osv.. !!


Kämpa vidare mot nästa mål och jag peppar er i massor !!


Jag klarade ju tränings målen alla fall...något får man vara glad för:)


Ha en underbar dag...Glöm inte klä er...Brrrrrrr nu är det vinter !!


Kramizar

Hea



 

Av Helena Laaksonen - 15 november 2011 20:42

 


Nej,det är inte ofta jag är arg....


Men nu blir jag riktigt upprörd efter gått in min kära vän Annelis blogg och läste att årets julklapp är

MAT KASSEN !!


Jag är en stor motståndare till den jäkla kasse...


Ska vi inte ens länge orka åka till en affär och handla hem vår mat ???


Barra sitta och knappa in på en dator och så kör de hem maten....


Snart kommer det väl en kock med på köpet som ska laga denna maten också


NÄR ska vi lära våra BARN hur sund, nyttig mat ser ut, var den kommer ifrån om vi inte ens ommer inhandla den...


Nej...vi lär barnen att knappa in lite här och där..Du behöver inte veta hur maten ser ut mer än på bild...


Hur luktar fräsch mat...osv...


Kommer barnen då att lära sig att äta nyttig, god och hälsosam mat tror ni??


Jag tror inte DET !!!


Utan det blir denna snabb maten..pizza..hamburgare..kebab...olika halvfabrikat som ska gå snabbt att göra osv...


Jag skulle ALDRIG köpa en matkasse och få den hemkörd till min dörr....


Jag vill titta på min mat,,,välja och känna och lukta vad som är färskt...


Jag kommer fortsätta drilla min familj att åka och handla..Se andra människor i vardagen och lära mina barn om matlära...


Istället för att isolera mig och trycka på lite knappar och maten rullar in till huset...


SKRÄMMANDE !!


Vad har hänt i vårt samhälle ??


Vad blir nästa drag att slippa lyfta röven från datorn eller tv..eller att gå ut och vara sociala..??


kram från mig

Hea


 


Av Helena Laaksonen - 15 november 2011 20:03


 


Jag har ju blivit en liten av en knäppis efter min Gastric bypass operation..Vågade väl inte så mycket förr och känner att jag har missat massor under ina 20 år som FET !


Jag vill prova massor av nya saker..utmana mig själv i saker som jag alrig trodde jag skulle våga prova...


Nu spolar de isen för fullt...


Jag kan absolut inte åka skridskor..


Undrar om inte det ska bli en ny utmaning för mig..HAHA


Tänk vilken tränings form och när vi alltid är nere vid isen så skulle jag kunna åka med Jonna och Kewin och nu lilla Alwin som kommer ska lära sig.


Men vågar jag ???


det är ju detta med att ALLA kommer titta,,klart att de ommer göra eftersom det kommer ju verkligen synas att jag inte åkt förr....


Men kommer man någonsin över denna känslan att folk tittar...


Gör det någonting att de tittar...


Vad är man rädd för när man ska utsätta sig för saer i andras sällskap...


För att de ska skratta och man känner sig dålig ??


Kan jag bjuda på det....Kanske....


LOvar inget 


Detta var några tankar från lilla mig i en stor värld som jag är sugen på att utforska


Kramizar....


Hea



 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards