Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under maj 2011

Av Helena Laaksonen - 6 maj 2011 22:18

Då sitter jag här i min ensamhet. Mannen somnat på soffan,Alwin sover på övervåningen,Jonna är på sitt rum och Kewin är hemma hos sin pappa denna helgen.


Jag känner mig rastlös,varför vet jag inte. Kan det vara för jag varit ledig idag och dagen varit ganska lång,inget stress alls,utan bara en helt underbar dag då Alwin och jag på förmiddagen var till kyrkis med en god vän och hennes barn. Sedan hem och åt en god lunch och sedan tog vi en tupplur. Åkte iväg med Kewin på eftermiddagn för att sedan ta oss till Maxi och inhandla lite för helgen.

Detta är ju inte vanligt i min familj,utan alltid brukar det vara full rulle och det är alltid något/något som ska göras.

Jo,vi handlade klart idag men det tog vi som en utflykt bara,kanske Alwin då som var ganska trött,lite hungrig innan vi var färdiga. Då är man glad att de har gratis bananer till barnen så de klarar sig lite extra innan maten kommer på bordet och man de tjatar inte om det onyttiga eftersom magen fått någonting i sig innan man kommer till kassorna där allt godis finns.


Tränat skulle jag gjort idag med det fanns ingen tid alls till det ,tyvärr. kalle min sambo som också är deltidbrandman förutom lamminerare till vardags,har denna vecka jouren som innebär att han får inte vara mer än 5 minuters väg från stationen om larmet går. Då kan jag inte lämna lillen hemma med honom och man blir lite låst.

Imorgon får jag fråga Jonna,pärlan till dotter om hon kan hjälpa mig en sväng med lite barnpassning. Alwin älskar verkligen sina stora syskon,de är ju coola,häftiga och han ska göra allt de gör. Tyvärr gäller det också språket ibland..hmmmm


Saknar sin storebror kewin gör han varje gång han är hos sin pappa,men nu laddar vi batterierna till nästa vecka och hoppas det blir en bra vecka,bättre en denna vill säga. Önskar kewin fick ro i kroppen och att han vill ha hjälp för just nu vill han inte,bara på sina villkor och det går inte alls så bra,och det vet han. Hur ska jag förstå honom? Hur kan jag göra för att hjälpa honom att förstå att han är viktig,skolan är viktig,att han är underbar son som jag äslkar över allt och att jag vill bara hjälpa honom,och därför måste vi ha regler här hemma. Jag kan inte bara låta honom göra vad han vill..han är ju snart bara 16 år...men hur ska jag nå fram till honom?


Min älskade son som fyller 16 år,,,det var som igår han föddes. åren springer iväg. Tänk,min älskade dotter Jonna är snart 21 år....

Båda dessa barnen har gått igenom massor av helvete pga av sina funktionshinder och vi har slitit i massor för att få det att fungera i vardagen. oftsat har det gått bra men ibland faller allt som en sten.

Jonna som genomgått minst 25 operationer,både av rygg,urinblåsa/tarmar. Det har stärkt henne men ändå fått henne att inte lita på sin förmåga. Hon är en jätte duktig tjej men massor av underbara vänner som alltid ställt upp för henne,pch ingen att någonsin kunnat ställt sig över henne. En tjej som vet vad hon vill:)


Kewin som då tvärtom inte haft så många vänner pga sitt adhd,skrämt i väg dem genom åren har det nu jobbigt i tonåren eftersom då är det så viktigt att synas och vara populär. Då gömmer han sig bakom en data där han får vara sig själv i sin egen värld som också tyvärr ger honom massor av problem. han har ett fåltal vänner,men också sk kalle vänner som utnyttjar honom men det vill han inte lyssna på,där är mprsan inte värd något,men det förså jag.

Jag är livrädd nu att han kommer hamna i fel gäng en dag bara för han vill så gärna vara med !

Jag hoppas att alltid ska gå bra för mina barn och vi kämpar vidare varje dag.


Alwin den lille som snart fyller 3 år..wow..tiden springer verkligen iväg.Sladdisen som blir såååå bortskämd,,haha

På kärlek i denna familj,det finnas alltid någon stor i närheten som lekar med honom:)

Han har inte heller haft det lätt(inte vi föräldrar heller för den delen)

De trodde som lite att han hade kolik då han endast sov 10 minuter åt gången i 4 månader,sedan blev det lite bättre. Men han skrek på nätterna,ja även på dagarna och ingen visste vad felet var.

När han var dryga året och vi alla var helt slut krävde jag att de skulle kolla om han var allergisk mot något för han hade alltid ont i magen och diarre.

Jo,laktos var han (både jag och Jonna är det,men ingen lyssnade) och sedan tål han ingen rött..alltså inga röda frukter,grönsaker eller bär...det finns ju i allt !!!!!

Inte konstigt att han var så dålig jämt....stackars lilla barn.

Idag kan han allafall äta lingonsylt,men det är det ända röda han får.

Inte ens lite grillkrydda..paprika pulver i vet ni..ibland lite jobbigt att laga maten här hemma,men jag är van:)


Vi är lite konstiga i denna familjen..men vem är normal,vad är normalt?

Vi lever..skrattar,gråter,skriker ibland,men framför allt..Vi älskar varandra och är en familj

Jag ler när jag tänker på dem alla...Jag är lycklig att få vara del av min familj.

Så vi kämpar vidare:)




Så nu sitter jag här,laddar lite batterier i min ensamhet,en fredagskväll...och bara njuter,för imorgon öppnas nya dörrar och vem vet vad som händer då:)


Kramen





Av Helena Laaksonen - 5 maj 2011 07:54

usch vad min kropp är trött..helt slut känns det. Inte bara detta att man sovit dåligt utan skulle vilja bara sova 3 dygn känns det som.

Är det någon anna som gjort denna operation som kännt såhär efter så lång tid.

Jag är skitdålig att dricka vatten för tillfället så det måste jag bli bättre på,men jag glömmer min flaska hemma som jag ALLTID haft med till jobbet...Känner mig glömsk,mer än vanligt,,haha...

Nog för att det alldtid händer massa i min familj och lite stressig miljö men så har det ju alltid varit då man har 2 st habiliterings barn och sedan fick vi ju en lite alwin(småbarnsföäldrar sover ju aldrig,haha)


Nu måste jag iväg till jobbet..(alla 18 barn som jag har där)


kramen så länge

Av Helena Laaksonen - 3 maj 2011 21:16

Stolt är jag nu..

Äntligen har jag sprungit vårruset på 5 km tillsammans med tusentals andra kvinnor,,tjejer,tanter..ja,alla kan ju vara med i denna fest...

Fest trodde jag inte det skulle bli alls i dag på eftermiddagen..först min kära arbetskamrat som skulle med blev sjuk så jag skulle få genomföra detta själv,,skam den som ger sig tänkte jag på vägen hem...vad händer sen,,molnen drar ihop sig,,det börjar hagla,rgena och till och med snöa ju närmare min tid var inne att jag skulle köra iväg...

Oj,vilken lust man hade nu helt plötsligt,,man skulle inte bara kämpa sig i mål eftersom jag inte riktigt har kondis  för att springa hela 5 km än,,nej då ska man kämpa mot vädret makter i hagelstorm också...

Det var bara att sätta på sig alla kläderna,dra på ett leende och köra mot halmstad..Vädret blev värre och värre och jag kände att detta är inte klokt. Ska jag verkligen springa i detta,bli sjuk nu också..Är det värt det kom tankarna..Och då vet ni ju alla som är som jag..En latmask som mförsöker unvika allt när det blir jobbigt...


IN på parkeringen och satt kvar i bilen och tog för min iphone,tittade lite på tv spelade lite spel,ett flertal satt kvar i sina bilar för att se om vädret verkligen kunde ändra sig...Till slut ser vi en liten spricka i skiten...Och solen börjar titta fram...


Tog tjuren vid hornen och började gå ner mot festplatsen och tittade runt lite. Nu sprack hela himlen upp och vi fick ett underbart väder och folk jublade.

Klockan 18:40 var det dax att ställa sig i en fålla där man ville starta,jag valde mella "jogga" och lunka/strosa men tänkte fasen jag ska ju jogga mestadelen hoppas jag så jag ställde mig i jogga.

Men tyvärr kan inte folk respektera de olika fållorna så de första 2 km blev skit jobbiga då man fick springa melllan människor som inte haft vett att ställa sig längst bak då de ville bara gå...Ut på gräset/in i skogen,zick zaccka mellan alla fick jag försöka komma förbi..lite tråkigt då det är jobbigt att stanna upp ibland när man fått upp farten.

Nästa år ska jag vara fräck och ställa mig i fållan "Jogga snabbt" så kanske man slipper dessa tjejer/kvinnor som vill gå på rad och prata.


Jag sprang till en början och idag orkade jag springa hela 22 minuter innan jag fick gå en liten sväng,sedan sprang jag på igen ett tag och gick igen.

Tiden får jag vara super nöjd med och den blev 41:37. Bra för att vara första gången.

Och att jag släpade mig dit helt själv och gjorde detta på egen hand,,,det skulle vart för 6 månader sedan..Aldrig i livet jag skulle ens komma på tanken att utsätta mig för denna folksamling och träningspass.


Heja lilla mig..Detta var första målet i min träning,nu är det bara att köra vidare och bli bättre och bättre.


Visst ja,,,en sak till....På måndag ska jag skriva in mig på gymmet för nu behöver jag även börja träna styrka på allvar:)


Ni hänger väl med !!  Bli hälsosam..Kan JAG så kan ni..

kramen





Av Helena Laaksonen - 3 maj 2011 07:54

Nu är det dax för vårruset och vädret ser ut nu på morgonen allafall att bli bra. Bara det inte blir regn för det är ju ingen fest. 5 km tillsamamns med ca 10.000 tjejer ska bli jätte roligt. Jag gjorde detta för flera år sedan men då vägde man ju massor och då var dessa 5 km ganska jobbigt. Så blir det inte idag känner jag:)



Först ska jag in till jobbet för att jobba lite extra i dag några timmar.


Så ha en underbar dag så länge,vi höres senare

kramen

Av Helena Laaksonen - 2 maj 2011 14:37

Nu kommer massor av tankar...när våren är här.

Jag har snar gått ner 30 kg,hurra säger jag bara,,,men men...nu ser man ju tydligt hur skinnet börjar hänga ,särskillt på magen. De sa nere i Kristianstad att om man har mer än 4 cm skulle man få magoperation när man kommit ner till sitt BMI...Mitt högsta BMI är ju 65 kg,det är många kg kvar och kommer jag verkligen fixa ner mig till 65?... Då känns man ju nästan mager,,haha

Men hur gör man med skin som hänger vid brösten för det kommer säkert?

kanske vid lår,rygg....



Jag vill inte tänk på det nu men det kommer väl natuligt eftersom sommaren snart är här. Jag har ju sett bilder på människor som gått ner ca 50 kg och jag vill inte ha massa skin som hänger överallt..Då skulle jag inte må bra alls känner jag...så lite orolig börjar jag bli

Finns det någon mer som känner lika som jag,,eller?


Detta var några tankar som kommer denna dagen !!

kram på er

Av Helena Laaksonen - 1 maj 2011 15:20

Då var det dax att springa idag igen. Tog samma runda som sist 5 km och det var jobbigt,riktigt jobbigt ska jag säga. Rundan för 2 dar sedan satt lite i benen tror jag för de var tunga redan innan jag kom ut,men skam den som ger sig. Kalle var snäll och följde med som peppningsman. Denna runda är ju som en uppvärmning för honom,han fortsatte sedan och är fortfarande ute. Men så är det om man skall springa en halv mara snart.Jag är mycket glad att han hjälper mig och pressa mig lite mera varje gång. Denna gången sprang vi på 40,33 min. Det får man väl vara nöjd med i början.Och jag orkade springa lite längre denna gången innan jag fick gå första gången,tror det var ca efter 3 km det var dax att gå en sväng. Om jag springer denna runda 2 gånger i veckan är det tänkt så kanske jag kan springa hela om 4 veckor är mitt mål. Jag får träna lite mera kondition på min crosstrainer också,och gummibandet måste göra sitt till styrkan.


Jag måste kämpa på lite nu eftersom vi ska springa prinsen minne i augusti och det är ju 1 mil....phuuu....


Jag hoppas ni är med mig och kämpar på,tillsammans blir vi starka och skit snygga inför somaren och en sak till..hjärtat kommer må kanonbra och våran självkänsla bli på topp.!!


kramar till er alla:)

Hea



Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards