Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2011

Bröstcancer av multivitamin piller??

Av Helena Laaksonen - 21 augusti 2011 09:52

Nu har jag läst detta i ett flertal tidningar och börjar faktiskt bli lite orolig över detta...


Jag som gastic by pass opererad äter några olika vitaminer varje dag för att tillgodo se mitt vitamin behov efetrsom jag inte kan få det genom maten bara.


I den senaste tidningen I FORM som jag läser stod det så här !!



   JA !!!


"Resultaten är alarmelande"


Susanna C Larsson Ph D, Institutet för miljömedicin säger :


Mycket tyder på att det finns ett samband mellan multivitaminer och risken att utveckla brösycancer. Den skutsatsen drar jag då jag varit med att ta fram en mycket omfattande studie som visade att risken att få bröstcancer var 19 % högre bland kvinnor som regelbundet åt dessa vitaminertabletter jämfört med dem som aldrig åt multivitaminer.




  NEJ !!!


" Ingen anledning till panik"


David Katz, läkare och chef för Yale University Prevention reserch center.


Vi behöver inte slå på stora varnings trumman mot bakrund av svenska studien. Den visar att det finns en ökad risk att få bröstcancer, men vi talar om en ökning av så osannolikt lite som 0,06. Tar man det i procent så blir det helt korrekt 19% men i faktsiska tal så är det mycket få kvinnor som utvecklar cancer.



Om du vill läsa hela artikeln så finns den i I FORM tidning  nr 12 2011.



Min egen slutsats är att jag blir lite rädd om jag nu ska äta alla dessa piller resten av mitt liv...Och det visar FAKTISKT att cancer risken ökar.....Hmmmmmm...Jag kommer nog fråga min läkare om jag kan försöka äta i mig vitaminerna ändå på något vis för att slippa dessa PILLER !!


Har ni hört något om detta,patat med era läkare??


kram

Hea




 
 
Johanna

Johanna

21 augusti 2011 11:00

Inget jag har hört men jag brukar inte bry mig om dessa alarmerande saker. Det finns så mycket som kan orsaka cancer eller höja risken för cancer och börjar man forska runt så vågar man nog snart inte stoppa i sig något.
"Lev inte, du kan dö" brukar jag säga.

Kram

http://healthaboveall.wordpress.com

Helena Laaksonen

21 augusti 2011 18:05

Allt orsakar cancer ,till och med luften vi andas...men äta piller som ska göra en bättre och som ev gör så vi kan få cancer låter inte bra...jag ska prata med mina läkare senare
Citatet är perfekt:)
kramen

 
Cornelia

Cornelia

21 augusti 2011 16:07

Hej hej, va kul att du vill haka på Rivstarten, du är så välkommen. Jag lägger till ditt namn i deltagarlistan och länkar till din blogg. Har du Facebook så finns Rivstarten även där med en grupp som är hemlig. Massor med pepp där kan jag lova. Vill du gå med i den också så får du gärna skicka en vänförfrågan till mig (Cornelia Tonéri) så lägger jag till dig i gruppen.
Välkommen i gänget! Kram och pepp

http://www.corneliatoneri.blogspot.com

Helena Laaksonen

21 augusti 2011 17:48

Jag ska genast gå till facebook gruppen:)
kramiz

 
Hanna

Hanna

21 augusti 2011 21:27

Jag tycker att det kommer ut sådana här studier var och varannan dag. Brukar inte bry mig så mycket, men sedan är ju allt som är onaturligt sämre än det naturliga alternativet. Som cola light - de har ju kommit på att det var sämre med kemikalier än riktigt socker, chockerande!! eller... Aja. Tror inte att du behöver oroa dig, rådfråga din läkare, det är säkert vissa typer av vitaminer som är sämre, typ såna som köps på coop för en tjuga har säkert mer kemikalier i sig än om du köper något liknande på apoteket.
Ha det bra

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Helena Laaksonen

21 augusti 2011 22:47

Det är sant att det kommer massor av alarm då och då..Men man får sig en funderare..
Ha en skön vecka,kram

 
Nathalie

Nathalie

22 augusti 2011 07:50

För bara några år sen så kunde man få cancer av potatis också !! Men, 1/6 e dödsfall beror på förgiftning utav läkemedel (enligt doktor Bo dettner) kroppen är inte skapad för att proppa i sig massa olika läkemedel.. jag skulle starkt vilja rekomendera dig att dricka Aloe Vera. Aloe Veran ökar upptaget av vitaminer och antioxidanter, på ett naturligt sätt, det är en riktig näringsbomb och innehåller 75 av de 90 kända näringsämnena som man bör få i sig var dag!! Aloe Veran tvättar rent tarmen ifrån tarmludd vilket också kan hjälpa till i din viktnedgång !! Vill du prova så kontakta gärna mig, du har inget att förlora på det, för om du inte är nöjd så får du alla pengarna tillbaka!! Så det värsta som kan hända är att du får gratis vitaminer i några veckor !! Mina kontakt uppgifter hittar du på http://myaloevera.se/nathalie

http://nathalie4ever.bloggplatsen.se

Helena Laaksonen

22 augusti 2011 16:45

Frågan är om jag kan äta det som operarad??
Är det sött?
Aloe Veran är ju även bra för min psoriasis har jag hör men då kanske inte i drick form?
Jag åter kommer,Tack

 
Nathalie

Nathalie

23 augusti 2011 05:52

Får du äta äpplen efter operationen ?? då får du dricka aloe vera också :) Aloe vera är världens nyttigaste grönsak !! Men om du känner dig osäker så kan du rådfråga din läkare innan !! Den finns i 3 olika smaker, 1. naturell, 2. äpple ochh tranbär, 3. persika.. Och ja Aloe Vera hjälper bra mot psoriasis, drycken hjälper absolut till, men sen finns även Forevers Propolis creme som man smörjer på huden som många använder mot just sin psoriasis för att den hjälper oftast bättre än kortison creme..

http://nathalie4ever.bloggplatsen.se

Helena Laaksonen

23 augusti 2011 06:28

ok,då vet jag:) Ska prata lite med dietisten. Vad kostar det?
Kramen

 
Nathalie

Nathalie

23 augusti 2011 09:56

Lilla hälsopaketet (3 valfria dunkar) kostar 870kr då får du en tandkräm eller deo med på köpet.. Stora hälsopaketet (5 valfria dunkar) kostar 1450kr då får du en Gelly eller Heat lotion med på köpet, info om dessa produkter hittar du på min sida under kategorin Forever, eller på min hemsida!! Man ska dricka 3 dunkar för att se det slutliga resultatet, man dricker ca 4 - 6 cl om dagen !! Och som sagt, 90 dagars nöjdkundgaranti så är du inte nöjd så får du alla pengar tillbaka !! Om du bestämmer dig för att vara smart och dricka drycken så får du gärna slå en signal eller sända ett sms så förklarar jag mer då!! Mobil numer finns på min hemsida som jag skrev innan !! KramKram

http://nathalie4ever.bloggplatsen.se

Helena Laaksonen

23 augusti 2011 11:25

jag ska gå in på din sida och sätta mig in i dessa dunkar,,hihi
kramiz

 
Ingen bild

Anneli

23 augusti 2011 13:56

Men allt som är konstgjort är ju aldrig bra och multivitaminer är ju i allra högsta grad konstgjort så jag taycker inte det är konstigt att det skulle ge cancer eller något annat skit! Till skillnad mot potatis som är naturligt och faktiskt skitsnack!
Det är det jag tycker är läskigt med din operation...det finns ingen vetenskap hur man klarar sig i det långa loppet! De bara opererar och opererar utan att ta hand om och ansvara för vad som händer sen! Som tex att man blir beroende av onaturliga tabletter för resten av livet...och får vitamin och annan brist i kroppen! Jag är ledsen att säga detta men vägde du bara 117,8 när du opererade dig så låter det väldigt lite! Men du kanske hade svåra följdsjukdomar och då är det ju en sak...men att använda gastriken som bantningskur är otroligt dåligt av våra läkare....det borde finnas alternativ och det gör det inte idag för läkarna har hittat ett sätt att slippa ta alla konsekvenser och ändå få en bra statistik!! USCH!!!

men missförstå mig inte...jag önskar dig allt gott...och alla andra som gjort det! Jag tycker bara att vårt vårdsystem och våra läkare är patetiskt!

En fråga till: Du verkar inte ha rasat särskilt mycket i vikt heller? Går du inte ner eftersom du måste gå med i rivstart såhär pass långt efter? Fast, du var ju inte så överviktigt från början...det är kanske därför det går långsammare för dig? Än en gång kan jag ju inte veta det....du kan ju faktiskst vara 1,50 lång och då är det ju ganska mycket övervikt! Jaja...detta är lite av mina tankar...

Varmt lycka till till dig oavsett!

Helena Laaksonen

23 augusti 2011 16:12

Välkommen till min sida och jag ska försöka så bra jag kan att svara på alla dina frågor.
Först ska jag säga att jag kommer aldrig ångra min operation pga av fetma. Du tycker inte att jag var så stor,men jag räknades till sjuklig fetma med ett BMI över 44. Jag är bara 163 cm lång.
Jag är inte sjuk,men har svåra sjukdomar i min familj. Min mamma dog av hjärt och kärlkramp utan att vara överviktig som 41 år och lämnade mig som 10 åring. Jag har kämpat i 20 år av mat missbruk,jo-jo bantat upp och ner men kanske lyckats går ner bara 20 kg för att sedan fall igen. Självbilden när man är överviktig är inte den bästa och som matmissbrukare är det svårt.
Det som inte är bra med dessa operationer är som sagt eftervården då man vet mycket lite vad som händer,men vad man VET är att om man är sjukligt FET så är det hög risk för följd sjukdomar pga sin fetma. Många tycker att det är väl bara att sluta äta osv..men tänk på en knarkare eller till ex alkolist..De kan aldrig ta en sup eller spruta igen..Men VI måste äta för att överleva och där är det svårt.
Det som skulle behövas mera av i denna värld är upplysning av maten,sluta med all dess jäkla halvfabrikat som serveras överallt,och att barnen ska lära sig från början att motionera. Vi har ett super stress samhälle och ingen lagar mat längre..Se problemet...Inte ens en dagens ute är nyttig,bara massa grädde och skit i maten...Och alla portioner ska ju vara amerikanska..XXL...
Eftersom jag jo-jo bantat så min viktnedgång lite saktare än vissa,jag får platåer och kroppen vill spara på fettet.
Men om jag räknar så har jag tappat mer än 1 kg i veckan,,det är väl inte fy skam:)
jag är glad över dina frågor för alla vet inte hur jag levt eller lever,men jag är så glad att jag gjort detta för att nu kan jag kanske slippa bli sjuk och få leva och se min 3 åring växa upp och jag orkar vara en mamma i rörelse och kan verkligen ge min son en bra start i livet:)
Om du undrar någonting mer,bara skriv..
tack för din pepning och jag lovar..att jag ska träna mig till 65 kg:)
kram kram

 
Petra

Petra

6 september 2011 16:33

Jag brukar säga att min operation är som mitt antabus. Faktum är att endast 5 % av de som försöker gå ned i vikt på egen hand lyckas hålla sin vikt på lång sikt. Det betyder att det är 95 % som INTE klarar att hålla sin vikt. Förövrigt har man gjort den här typen av operation i 50!!! år i USA, så det är inte alls något nytt. Tyvärr finns det ändå lite forskning på vad som händer sedan eftersom man i USA inte forskar på det viset spm man gör här (och i Sverige). JAG tycker du är jätteduktig Hea, det är svårt att hinna med sig själv som man ska när man har barn, hus och annat som ska skötas. Vi klarar det här ska du se!

http://mumbi.bloggsida.se

Helena Laaksonen

6 september 2011 21:06

Vi är så duktiga och jag är så stolt över min operation för jag hade dött fet annars...Jag skäms aldrig över att jag tagit denna hjälp och mår bättre än någonsin,och som sagt vi ska stanna kvar på våra vikter när vi är färdiga och nu har vi allafall en chans att skippa gå upp igen..
Ha en underbar kväll:)
kramiz

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Laaksonen - 17 januari 2018 17:21


Sömnlös natt igen   Hur ska jag kunna sova på natten när jag typ ligger halva dagarna och små sover för jag orkar ingenting....förstår inte hur jag ska kolla till rätta med detta....sedan på natten är man rädd att lägga sig för då kommer alla tan...

Av Helena Laaksonen - 16 januari 2018 22:20


Ont i kroppen och TRÖTT         Om gårdagen var lite bättre så var det verkligen tvärtom idag. Vaknade med ont i kroppen och sjukligt trött. Tog mitt piller och körde Alwin till skolan och sedan har jag nästan legat hela dagen i säng elle...

Av Helena Laaksonen - 15 januari 2018 23:05


Världens bästa kollegor och barn på min förskola   Tappade lite blod på morgonen och sedan hem och sov en sväng, är ju sjukt trött hela tiden. Körde till chefen och lämnade intyg och det kändes jätte bra. Jag får mycket stöd och känner omsorg och...

Av Helena Laaksonen - 15 januari 2018 07:15

Till VC och lämna intyg till chefen                                                                                                        Lånad bild från google   Tanken var att jag skulle åka till London på BETT mässan den 23 de jan. Jätt...

Av Helena Laaksonen - 14 januari 2018 10:41

Jag måste reda ut mig själv och gå vidare   I hela mitt liv har jag stressat och haft massor i mitt huvud, liksom varit min vardag och jag har alltid gillat att ha sjukt mycket saker omkring mig. Varför då? Kanske för då behöver man inte stan...

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Ovido - Quiz & Flashcards