Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under juli 2013

Av Helena Laaksonen - 10 juli 2013 08:57

Så fort jag börjar belasta lite extra på denna jävla höft så slår den bakut och vill inte och nu har jag värk igen varje dag...Det var lika förra sommaren....då när jag gick till sjukgymnasten blev det ju total träning förbud och fick inte ens gå promenader i 12 veckor...

ALDRIG i livet igen....

 

Jag vill träna..Jag är SJUKT besviken och jag vill jag springa..

VILL springa några lopp

 

Nu ska jag göra mina övningar som jag fick och stretscha järnet och proppa i mig tabletterna...(har kvar sedan då)...

 

DET är då FAN...Förlåt...men nu är jag ARG !!!

 

Jag går som en gammal kärring,,vaknar och hela kroppen värker från nacken ner till höften...

 

Stel som en pinne hela tiden och detta problemet hade jag ALDRIG ens som FET innan min gastric bypass...när jag som mest kanske vägde 130 kg....

 

MEN nu när jag kommit såhär långt och är nere på ca 70 kg och verkligen vill njuta av livet...NEJ...DÅ sätter kroppen stopp...

 

VARFÖR !!!????

 

Kram från en ARG Hea för tillfället....

 

 

Av Helena Laaksonen - 8 juli 2013 19:27

Vi var till Liseberg och hade en underbar dag. Även mina stora barns pappa Patrik följde med oss upp och det är skoj att alla kan vara samlade tillsammans för barnens skull !!

 

Här kommer lite bilder från dagen och lite annat som jag inte satt ut förr...

 

   

 

 

 

Mina älskade barn..JAG älskar er och är stolt över er !!!

 

 

 

 

Min älskade Kalle

 

 

 

 

 

 

 

Gubben och jag.....njuter av dagen...

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

Kaninerna älskade Alwin att kramas med....

Den här åkte en form av rullstols cykel...för han kunde inte gå.....

 








 

 

 

Våran egen lilla Kanin

 






 

 

 

Jag vann choklad...Familjen är glad..jag ska hålla mig ifrån detta..hoppas jag :)!!!

   

 

 

Thohooooooooooooo...NU åker vi !!!

 

 

 






 

 

Älskade killar...Andreas,Jonnas pojkvän och sonen Kewin

 

 

 

 

Jonna och Kewins Pappa Patrik 

 

 

 

En egobild..och jag inser att radigt ska jag INTE HA mera...haha.....

Ser ju hemskt ut och jag är ju bred som en ladudörr.....

 




  

 

 

 

 

 

 

Lilleman väntar på att åka karusell

 

 

 

Mini radiobilarna var jätte roliga tycker Alwin

 

   

 

 

 

Det var kanin teater också inne på kaninlandet

 

 

 

 

 

Jonna och Alwin åkte lite karusell

 

   

 

Detta var en bild på morgonen

 

 

 

 

 

Den bilden kommer nog sparas till framtida bruk...kanske när man slutar gymnasiet..eller vad tycks..hihi.....

 

 

 

 


Av Helena Laaksonen - 8 juli 2013 17:26

Jag körde till jobbet idag 05:45 och kom efter efter kl 13...Tog en kopp kaffe och sedan gick jag som dvala upp i sängen och skulle "BARA" sova en lite stund....

 

 

 

 

 

När jag vaknade var kl 16:10.....HUR fasen ska jag kunna sova ikväll nu då...och börjar lika tidigt igen i morgon men jobbar fram till 15:30..phuuuuu

 

 

Jag är hur seg som helst och har jätte ont i höften....JAG måste ta mig tid att kolla upp ordentligt vad felet är för nu har det varit ett problem fram och tillbaka i över 1 år...

 

Efter Liseberg i lrdags då man gick hela dagen och stod stilla osv...har jag ont och det har väl blivit en stor belastning...

 

MEN jag vill inte ha 12 veckors tränings förbud...som förra sommaren...då jag inte ens fick gå promenader..då blir jag GALEN...så jag kämpar på lite till....

 

Korkad...JAPP.....

 

Ha en skön kväll...nu ska jag ta en kopp kaffe och hoppas jag vaknar till såhär på kvällskvisten..efter min sega sovning....

 

Kramizar

 

Glöm inte sträcka på dig...du är VIKTIG !!

 

HEA

 

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 8 juli 2013 05:39

Varför ska det vara så svårt att komma ihåg att köpa lite batterier.....??

Nu kom jag ju på detta på morgonen igen då jag skulle väga mig...ATT den inte funkar...

 

Nu är det sista veckan jag jobbar innan lite ledighet och det ska bli så skönt faktiskt..och det lutar åt att åka upp till dalarna några dagar alla fall...men jag vet inte vilken dag det blir...Om jag ska ta någon dag hemma först och sedan dra...eller sticka redan på söndag efter killarna varit på motortävlingarna på lördag....

 

Nu denna vecka har jag tre öppningar och en stängning så det kommer nog kännas i kroppen...bita ihop och längta tills nästa vecka...och sedan ta kvällarna nu som verkar bli soliga och varma och äta och dricka lite gott....fast vågen får fasen inte gå upp så det gäller balansen nu...haha

 

Ha en skön dag på er,,kramiz

Hea

 

Av Helena Laaksonen - 4 juli 2013 14:58

Jag kom ut och tränade lite och det var skönt samtidigt känns det i kroppen att det är ett tag sedan och att jag hade lite trevligt igår som jag skrev innan..haha

 

Jag har ju problem med att få djävulskt ont i mina vader i början när jag joggar..får mjölksyran som FAN rent sagt och turen är oftast inte roligt då...

 

Nu började jag hemma att stretscha lite och sedan gick jag 1 km ca och gjorde olika övningar för att pumpa upp syran i vaderna som jag nu läst mig till....

 

Tog sedan det lugnt när jag joggade för att känna efter och benen kändes bra hela vägen...

Nu var det orken som inte fanns där,,men det köper jag denna gången..

 

Jag joggade 4,6 km på tiden 31:21 och det blir 6:49 per km..

Sedan tog det stopp i kroppen och jag gick resten i mycket raskt tempo hem och pressade järnet uppför slalombacken..det blir då 2.24 km på tiden 20:41 och det blir 9:15 per km..NÖJD !!

 

Så totalt träning blev idag 7,8 km och det är jag nöjd med.

 

När man tränat bör man få i sig proteiner för att musklerna ska återhämta sig och ja som älskar ägg och keso brukar snabbt göra en röra...

 

2 ägg och en skvett mjölk blandas ihop med lite salt och chiliflingor...1/2 dl keso med en klick tacos sås så man får lite hetta i munnen..Gillar ju jag....

 

 

 

 

Efter en dusch är det gott med lite färska hallon att njuta av...

 

 

 

 

 

   

 

 


Nu ska jag fortsätta njuta av min lediga dag...

 

Vad gör du helst när du är ledig...??

 

Hur går det med din träning ??

 

Tränar du mer under semester elleer är det lätt att det läggs åt sidan...??

 

Hur ska man puscha sig själv för att göra det där lilla extra ??

 

Just nu när jag pressat mig lite mår jag toppen...och jag är fasen STOLT om jag tänker vad jag gjort under dessa åren eftermin gastric bypass operation...

 

Jag har kommit dit till den personen jag vill vara...personen som jag bara kunde drömma sulle finnas förut....EN LYCKLIG HELENA !!

 

Kramiz

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 4 juli 2013 11:04

Vem säger att man aldrig ska unna sig sig något i kost osv....

 

Vem säger att man ska leva strikt och aldrig göra roliga saker och bara jobba och osv....

 

Hälsa är ett stort ord som innebär att man ska LEVA och njuta av livets godsaer tycker jag. Ibland måste man vara strikt med kost och motion för att sedan njuta till fullo med vänner och dricka tex vin om man föredrar det,äta gott och nu vad det innebär för just DIG...

 

Igår hade jag en sån där underbar kväll med vänner och man riktigt suger in i kroppen ny energi som gör att man kan vara lite strikt igen...vara duktig att just träna,jobba,äta sk rätt osv...

 

Jag tog med mig lite vin,ost och kallrökt skinka och gick hem till Inger och dit kom sedan Linda och Margit och vi delade några flaskor vin,åt ost och kex i massor och bara njöt och pratade massor om ditt och datt....

 

Tyvärr tog jag inga bilder..phuuuuuu...får bli bättre på detta

 

Kom hem vid 1 tiden och sedan satt jag vid datorn några timmar bara för jag kunde...LEDIG idag...Hur underbart är inte det.....

 

Gick upp nu vid kl 10:50 och min älskling hade satt på kaffe. Nu njuter jag i soffan av min kopp...Gubben åkte iväg och jobbade och jag undrar vad jag ska hitta på min lediga dag...

 

TRÄNA är ett måste känner jag.....för jag vill !!

 

Ha en riktigt skön dag...ledig eller sedan efter jobb....

 

Kram Hea

 

 

Av Helena Laaksonen - 4 juli 2013 01:52

Nu är jag hemma efter en underbar kväll hemma hos Inger. Margit och Linda kom också över och vi ät ost och kex och delade några flaskor vin. Vi pratade innen efter Ingers Ole,både glada och även sorg. Vi saknar honom alla massor !

 

Jag saknar ocså min älskade lille son som är hos Jonna och Andreas på sin mini semester till fredag. han ringde mig och sa godnatt och berättade att han ätit glass och imorgon ska de till Ölands djurpark hela dagen...Så roligt de kommer få..

 

Jag kom aldrig ut och träna idag utan efter jag jobbat färdigt åktej ag in till Eurostop för att handa lite ost och kallrökt sinka och vin till kvällen. Handlade även lite annat som färksa bär,yoggi,frukt och grönsaker som jag måste ha i kylen. Köpte även lite öl till gubben när jag var på systemt. Jag är ur kass på öl då det är vidrigt enligt mig då...Så han gillar att jag plockar ihop lite då jag går efter flskan och etiketten..haha...Hittar alltid lite nya sorter till honom att prova.

 

Nu sitter jag här och klockan är som vanligt långt över midnatt...01:58 står det på uret...men jag behöver inte ställa någon klocka då ajg ahr en ledig dag imorgon..UNDERBART !!

 

Så min dag ser ut såhär imorgon vad jag vet : SOVA tills jag vaknar..äta yoggi med färska bär och dricka vatten...sedan är tanken att jag ska träna..ut i naturen blir det..gå eller springa....

 

NJUTA hela dagen i min ensamhet då Kalle jobbar från lunch till säkert midnatt...

Sedan hoppas jag den gubben får gå på semester för det behöver han efter all den övertid han gjort de senaste månanderna...LOVE U min darling...

 

Natti så länge..kramiz

 

HEA

 

 

Av Helena Laaksonen - 2 juli 2013 21:34

Idag har jag varit hungrig...så kroppen har fått lite extra proteiner


Tisdag 2 juli

 

Kl 7:00 Kaffe med mjölk

 

Kl 8:00 Frukost: 1 påse nutrilett

Kl 10:00 Mellis: ½ banan

 

Kl 11:30 Lunch: kokt fisk ca 80 gram,1 liten potatis, ½ dl gröna bönor,paprika och gurka

 

Kl 14:15 Mellis: 1 påse nutrilett

 

Kl 15:30 Middag: Mc Donalds…5 kyckling vingar

 

Kl 16:00 Kaffe med mjölk

 

Kl 18:00 1 påse nutrilett

 

Kl 21:00 50 gram kyckling file 

 

Hoppas kroppen känns bra imorgon nu så jag kan träna på lite :)

 

 

Kramizar

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards