Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under december 2012

Av Helena Laaksonen - 18 december 2012 18:24

Det låter tuffare än vad det kommer att bli....

 

Men jag måste gå mera och mera för varje dag för att bygga upp musklerna i ryggen och benen för att sedan orka jobba en hel dag efter nyår...

 

Så målet är att kunna gå 5 km den 6 januari...

 

Inte så svårt kan man tycka men just nu är jag trött i ryggen efter 500 meter.

TÄNK vad man tappar muskelmassa snabbt bara för man inte rör på sig och fasen så jobbigt det kommer bli att komma dit jag var förra våren tex....

 

Men det är långsiktigt så nu ska jag från lördag öka lite varje dag..

 

Jag får sätta i gång runkeeper och börja promenera längre och längre till jag känner mig starkare i kroppen.

 

 

 

 

 

TRÅKIGT !!!

 

JAPP som fasen !!!

 

Helst vill man ju bara dra på sig löparskorna och vara den formen som jag var i och kunna svischa fram i skogen en mil.....

 

Kommer jag ge upp??

ALDRIG I LIVET !!

 

EFTERSOM JAG INTE RÖRT PÅ MIG NU PÅ 4 VECKOR ALLS KNAPPT...SÅ STIGER VÅGEN OCH NU LIGGER DEN PÅ PLUS 2 KG...på 4 VECKOR...

Inte klokt vad vanlig vardags motion gör skillnad

 

Jag bara längtar till att känna blodsmak i munnen..LÅTER HELT SJUKT VA   ???

 

Men vilken känsla det är när man klarat ett mål...Tagit ut sig till max och känner..JAG KUNDE !!

 

Vad är era kortsiktiga och långsiktiga mål för 2013 ??

 

Glöm inte att snart blir det en UTMANING..Snart kan man anmäla sig och börja peppa sig för nu i jul ska vi äta lite extra gottis...MEN Glöm inte att träna lite extra..så slipper det bli så jobbigt sedan på vågen...En extra promenad med familjen...skidor..gymmet en timme extra per vecka...simma och leka i badhuset med familjen...GLÖM aldrig att de LILLA ger resultat:)

 

Tills dessa kan ni gå in på facebook sidan och få pepping..råd..tips..ge era mumsiga recept och tränings tips tex...( Ni hittar knappen till sidan till höger i menyn)

 

 

Ha en skön kväll,,kramizar

 

 

 

 

 


Av Helena Laaksonen - 18 december 2012 17:07

Jag har läser månag tränings tidningar och sedan får man läsa lite mellan fingrarna vad som är och fel...Studier hit och studier hit hur vi ska leva med kost och motion...

 

Idag läste jag Gubbens tränings tidning Aktiv träning som kommer med många bra tips och råd för alla där ute...

 

 

(Detta är ett gammal ex)

 

Här kommer 10 sätt att tappa vikt

 

 

 

1. Mer proteiner på din tallrik = En mycket effektiv kostfrändring är att äta mera kött,fisk,fågel,ägg eller magra mejeri produkter - som alla innehåller massor av proteiner. Forskarna har länge varit medvetna om att det är mera energikrävande att smälta och omsätta detta....Och det stannat kvar längre i magsäcken och vi blir därför mättare längre.

 

 

2.FOKUSERA på maten = Koncentrera dig på maten och ingenting annat. Undersökningar har visat att vi äter mera om vi tittar på tv,läser tidningar,använder datorna osv...

En av orsakerna är att disktraktionen tar bort uppmärksamheten från de hormonella mättningssignalerna som avges när närings ämnerna tas upp i kroppen. 

 

3. VÄLJ kalorisnåla råvaror = MINSKA den totala kalorimängden genom att lägga till flera kalorisnäla råvaror i kosten.Detta gör att du kan äta dig behagligt mätt utan att få i dig för mycket energi. Så ÄT mycket grönsaker och särskilt de grövre som ger större mättnads känsla.

 

4.SMAKSÄTT din mat = Först på senare tid har man börjat lägga märke till hur mycket de fem så kallade grundsmakerna betyder för aptitregleringen. Flera forkare är vertygade om att kroppen "kräver" att få lite av alla fem i varje måltid för att bli mätt. Ett annat tips är att smaksätta maten med chili som minskar behover av mer mat. (Vilken tur jag har som äter chili varje dag,hihi)

 

5.ÄT MINDRE kolhydrater = Det är inte bara socker i GODIS, kakor och läsk som gör att man GÅR UPP i vikt. ALLA former av kolhydrater- även de som finns i tex bröd och frukt påverkar vikten. Om maten innehåller mcyket socker så stiger också blodsockret.Varje gång du äter en kolhydratrik måltid,så tvingas kroppen att sätta igång en hormonell motreaktion där insuli utsöndras i blodet. Insulin håller blodsockret i schack men det sker genom att massa kalorier från kolhydraterna FÖRVANDLAS till fettdepåer på tex buken.

 

6.STRUNTA inte i allt fett = Du ska inte strunta i allt fett då kroppen behöver det i mindre mängder.Fett gör också att vi känner också mera mätt. Så ät bra fetter som fet fisk (omega 3och 6),nötter,olivolja.

 

7.KONTROLLERA dina utsväningar = Det låter kanske lite för kontrollfixerat MEN FAKTUM är att din egen karaktär har stor betydelse för hur många kalorier du får i dej. Det är lätt att falla för frestelser och dessa är bara tomma kalorier. Ett sätt att unvika dem är att sätta upp tydliga regler NÄR det är ok att svänga ut. Tex. DU FÅR ALDRIG äta godis under veckorna...FIKA med bakverk en gång i månaden...

 

8.ÄT någon var tredje timma = Genom att tillföra kroppen mat och dryck var tredje timme blir ditt energi intag balanserat. GÖR upp en kostplan där du lättare kan hålla koll hur du äter och VAD du äter. Små men regelbundna tider gör att det inte blir utsvängningar

 

 

9. TUGGA maten länge = Ju nogrannare du tuggar maten desto snabbare blir du mätt och då äter du också mindre.Det tar nämligen minst 20 minuter innan du känner dig mätt och hormonerna når hjärnan.Så varje tugga bör tuggas 25-30 gånger. PROVA !

 

10.HELLRE rå än överkokt = Maten du koar bör inte överkokas. Forskning från proceeddings of the National Academy of Sciences visar att vi tar upp betydligt flera kalorier från maten om vi värmer den för länge. Självklart ska maten kokoas och stekas men försök att spara spänsten i råvarorna genom att ångkoka dem eller steka snabbt om det är möjligt. Detta gör tex att grönsakerna måste tuggas längre och födan tar mera plats i magsäcken.

 

Detta hämtade jag från Aktiv träning nr 1 Janurari 2013...

 

Många av dessa saker som jag skrivit om ska vi gastric bypass opererade hålla oss till...Även andra nu som ni ser för att må bra och tappa vikt...

 

Tugga länge tex..Äta långsamt för att äta mindre...Äta proteriner i massor för muskelmassa och energiupptag...Äta grövre grönsaker och inte bara gurka,tomtar osv....Äta midre kolhydrater..

 

ÄT den BÄSTA grönsakern i världen varje dag.....

BROCCOLI

 

NJUT AV god sund mat och titta till på era kalorier..Gotiis får man äta..men kanske inte varje dag...FÖR det blir SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jobbigt i tränings spåren 

 

Ta hand om er

Kramiz

 

 

 


 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 17 december 2012 21:12

Idag kom nya sjukintyget och jag är hemma resten av året och det känns skönt samtidigt som jag saknar mitt jobb massor...

Träffade mina arbets kamrater idag och alla barnen...ÅÅÅÅÅÅ så glad jag blir att se deras leenden...

 

Vissa barn blir jätte blyga medan vissa springer fram och kramar  och bara tjuter och undrar när man kommer igen....

 

På onsdag ska har vi julfest på jobbet och det ska jag åka in på och det ska bli så roligt att träffa alla tillsammans och hinna prata med alla igen..och äta massor av god mat och träffa vår underbara tomte vi har som kommer år efter år...onstigt nog så kommer han tillbaka för han måste tycka vi är ett gäng tramsiga kärringar..haha

 

Den stunden är en av de bästa på hela året ska jag säga och vi skrattar massor

 

Tack tomten för du finns:)!!!

 

 

Nu ska jag leta julklappar på nätet och var jag kan hitta dem slipper jag gå och gå...för då blir jag slut ganska snabbt....

 

Kramizar

Hea

 

 

Av Helena Laaksonen - 17 december 2012 19:45

Detta med högskolan börjar ta knäcken på mig nu....

 

Här kommer nu storyn från början...

 

Jag började söka till förskollärare för 1 år sedan och skickade då in tjänstgörings intyg där jag trodde allting stod rätt....Och Växjö godtog vad som stod på papperet men tyvärr kom jag inte in denna vändan....

 

Nu har jag sökt i våran och även hösten utan tyvärr att komma in här i Halmstad då det är väldigt höga betyg här på kusten....Alla vill väl tydligen bo här 3 år vid havet..haha

 

I år hittade jag ett par till program var av ett var i Malmö på flex distans och jag har c 14 mil till Malmö och tänkte att på denna flex är kravet bara att vara inne på skolan ca 2-4 dagar per månad och det fixar jag ju..Bara ta tåget ner och pugga på resan tex.....


Kravet på denna flex var att man skulle ha jobbat som pedagog i förskola 5 år var av minst 50% och 2 år sammanhängade...

 

Men det har ju jag gjort tänkte jag och sökte programmet....

 

Men jag blev struken då jag inte var behörig....

 

Hur kan jag inte vara behörig???

 

Det slutade med att jag fick börja jaga min chef som till slut fixade ett nytt intyg men tyvärr för sent då allting som sagt låstes och jag ströks.....

 

Jag blev hur ledsen som helst för i denna veva ser jag gamla antagnings statistiken att det var jätte dåliga betyg så jag hade nog kommit in eftersom jag hade betydligt högre än då....

 

Jag ringde min chef som i sin tur ringde ner till Malmö antagning för att höra hur det kommer sig att jag inte är behörig och när hon ringer tillbaka så står det inte på mitt papper att jag jobbat i FÖRSKOLA utan är anställd i barn och ungdoms förvaltningen bara..Och de är så löjligt kinkiga att det måste stå FÖRSKOLA för annars kan jag ju jobbat i skolan som de sa.....

 

Inte klokt......löjligt...Chefen försökte...men förgäves....

 

Men så senare på fredagen får jag ett mail av antagningen där det står att de pratat med min chef men ser nu efter att programmet är öppet för sen anmälning så han uppmanar mig att snabbt fixa ett nytt intyg som är korrekt....och skicka in det snabbt...

 

Jag ringde genast jobbet...personen som ska skriva ut det...LEDIG....

 

PHUUUUUUUUUUUUUUUUU

 

Pratade in att jag skulle ringa henne tidigt idag måndag osv...vad det gällde...

 

Ringde i morse och efter en timma eller två säger de på växeln....

 

HON ÄR SJUK idag.....

 

Men kan det vara SANT !!!!??????

 

Ringde chefen igen....hon gav mig namn på människor som måste hjälpa mig och de skulle sätta detta i prio ett skulle jag hälsa...hahah..TACK !!!

 

Fick till slut tag i dem och de skulle fixa ett nytt papper och jag kunde hämta det hos min chef kl 15:00...så jag körde in snabbt till jobbet först och hälsade på dem....

 

In till chefen och fick intyget...Ner i kuvertet och postade det....

 

När jag kom hem skulle jag nu söka programmet igen.....Internet sidan funkar inte...

 

VAD FAN.......ÄR DETTA ???

 

Jo,då ska asen just nu...just från klockan 16 idag till imorgon bitti ha underhåll så man kan inte göra någonting förrän imorgon....

 

Är det meningen att jag ska läsa högskola???

 

Det verkar INTE så.....Kanske inte är meningen att jag ska komma in....

 

Klockan 08:00 ska jag söka igen...Om det nu går...eller kanske den stängt...haha

 

Jag vet inte om jag ska skratta längre...elller gråta.....

 

Men jävlas vad jag har försökt nu alla fall....Jag har inte gett upp...Jag  tror på mig själv för en gång skull.....OCH jag vill ju detta..!!!!

 

 

HÅLL ALLA TUMMAR SNÄLLA::!!!

 

Kramizar

Hea

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 16 december 2012 21:15

Jag har inte haft känslan än att det snart är jul...jag som brukar ha hunnit med massor vid denna tiden....


Klart operationen har tagit bort massor av ork så jag får skippa en del i år...


Men jag shoppade lite nytt i år på Hemtex till köket som jag gillade...


 

Så här blev det att se ut.....Vad tycks ???



 


Min lilla tomte hörna ovanför med lite olika sorters tomtar och lyktor....Brukar handla någon ny varje år men har inte hunnit än...

Tyvärr blev bilden inte så mörk och mysig som den ska vara nu...när lyktorna är tända




 



Här har jag min fina tomtefamilj och på den andra sidan mina ulliga söt nosar med en lykta


 


Den blåa fick Alwin av kära Inger som hon stickat och han fick vara tillsammans med dessa


 

Gjorde ett nytt ljus fat till rums bordet...jag som älskar mina ljus

Har just nu  38 stycken tända...wow...Oj,det blev många när man började räkna


Men ljus är underbart för själen och det stressar av mig massor


Sedan gillar ju inte mina kära barandman detta riktigt....och jag får mig några läxor då och då....

 

Detta var några saker som kom upp idag..Fler blir det...Lovar:)!

 

Vad är din bästa jul sak ???

 

Va kan du inte vara utan under denna tiden??

 

Kramizar

Hea

 

 

 

 





Av Helena Laaksonen - 15 december 2012 17:50

Idag är det plusgrader här och all vår älskade snö är på väg att försinna...NU till jul...Inte klokt !!

 

Alwin ville genast göra en snögubbe och jag som inte får bära tunga saker.....

Ja ja..det går om man vill...

 

Alwin rullade bollar och sedan fick vi putta upp dem på varandra...

OCH TITTA SÅ FIN DEN BLEV

 

En lykta måste ha ju ha mamma annars blir det så mörkt åt honom på kvällen och då kan han bli rädd.....Underbara unge jag har...

 

 




 



 



Så glad är man när man är ute i snön..

 


 
Titta så fin han står framför huset och vinkar till alla som kör förbi

 

Mamma....Han fick inga fötter så han kan ju inte springa ifrån oss..Vilken tur..!!

 

Ha ha...Vad säger man:)

 

Nu blir det vila för min del i kväll...

 

Kramiz

Hea

Av Helena Laaksonen - 15 december 2012 11:50

Idag till lunch var jag super sugen på lite thai soppa...

 

Frågan vad jag skulle ha i den....lax har jag och kräftstjärtar...det fick det bli..

 

Till detta idag använde jag mig av en burkarna

 

   

 

Perfekt att ha hemma och vips så har du en läcker thai soppa

 

 



Koka till lite ris nudlar och vill du ha den lite hetare...i med lite chili..:)

 

Smaklig måltid

HEA 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 13 december 2012 20:47

Idag ville jag lyxa lite extra till laxen och detta recept har jag fått av min kära Gun och den måste ni prova för det är super enkelt

 

Sätt på ugnen på 200 grader och fixa ordning potatis till kokning 

 

Ta fram en lax per portion och lägg i smörad form

Salta med flingsalt och peppra

 

 


 

Ta fram en skål och rör ihop en cream fresh tillsammans med en halv tub pepparrots vips och lägg det över fisken och toppa med cocktail tomater

 

   



 

Ställ den i mitten av ugnen och ca 35 minuter och koka potatisen medans

 

Till Kewin som ville ha en kall citron och dill dressing ,salta lite och peppra

 

 

 

Jag använde denna vända av kokt broccoli och färsk grön sparris

och färska havs kräftor att njuta till..men ta vad DU gillar för grönt att njuta till din rätt

 

 



 




FY fasen sååååå gott detta är...

 

Prova och njut av denna rätten...

 

OCH man behöver ju inte ha kräftor...det var jag som var sååå sugen efter min operation och lyxade till det extra idag...PÅ EN TORSDAG...hihi

 

Smaklig måltid

Hea

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15 16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Ovido - Quiz & Flashcards