Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under augusti 2012

Av Helena Laaksonen - 27 augusti 2012 18:41

 

 

Min första kokbok om LCHF som verkar väligt bra och känner jag mig själv kommer jag snart köpa några till...Kokböcker är min svaga länk och jag bara älskar att hitta nya vägar att gå när det gäller matlagning.

 

I morse så ställde jag mig på vågen och det var väligt länge sedan jag skrev ner här och ens brydde mej då jag haft denna platå som varit från HELL:!!

 

Så här lite har jag inte vägt på många många år

Vågen stod på 70,3 kg och nu kör jag härifrån för att hoppas komma ner dessa sista kilon för att söka en bukplastik senare i höst.

 

Jag ska också mäta mig för det har jag inte gjort sedan min förra utmaning så kanske har det hänt saker på måttbandet...Glöm aldrig att mäta er då det är kämpigt på vågen

 

 

GLÖM INTE ATT UTMANINGEN KOMMER BÖRJA DEN 17 SEPTEMBER,MER OM DEN KOMMER SNART !!

 

 

kramiz

Av Helena Laaksonen - 26 augusti 2012 17:40

LCHF....Nu kommer jag !!

 

Nu har jag läst om denna livs stil i ett ganska långt tag och några av er vet att jag mår dåligt av kolhydrater så nu ska jag och min sambo försöka ändra om kosten för att elva efter detta.

 

Jag har beställt hem varor från LCHF butiken för att kunna baka bröd att äta någon gång el om jag skulle vara sugen på nudlar el ris,pasta så finns där att inhandla

 

Det tog från inte ens 48 timmar innan jag hade paket...SUPER service !!

 

Jag har idag bakat olika bröd så vi har till veckan( gubben dör ju om han inte får mackor och recept kommer)

 

Jag har även gjort ägg muffins med taco smak att ha till mellis (kommer recept)

 

Vi åkte nu in och handlade till veckans matsedel som kommer ifall någon blir sugen

 

Det är massor att lära och ju mer jag läser om dessa kolhydrater och stärkelser och socker så förstår jag varför vissa barn på jobbet blir som "galen" 20 min efter ett mellanmål med ljust bröd och vaniljyoggi...de bara spinner i varv....

 

Här kan vi även om man inte tar bort allt detta för barn lära oss massor så deras kroppar får en chans till bättre hälsa.

 

Nu ska jag även bli bättre på att blogga och träningen ska komma igång och det kommer en UTMANING igen

 

Jag ska skriva om den i ett separat inlägg men den 17 sep sätter vi igång igen fram till den 12 nov så det bli 8 veckor.

 

Är ni sugen att köra igång efter semestern igen....

 

Jag behöver utmaningar i mitt liv känner jag för att pressa mig lite extra och det är så roligt att man peppar och kämpar med andra

 

Ha en söndags kväll

kramiz

 

Av Helena Laaksonen - 21 augusti 2012 06:11

Idag blir det internat med jobbet till imorgon så här ska vi gotta oss på hotell med god mat och lite bubbel,både som dricka och bad kanske:)

 

Det är roligt att våra chefer gör detta för att pigga upp oss lite och vi får en bra start på höst terminen. Vi ska jobba ihop oss lite i våra nya arbetslag men också avsluta förra årets arbete. Lite föreläsningar blir det.

 

Ha en underbar dag

Kramis

Av Helena Laaksonen - 20 augusti 2012 06:54

Äntligen säger jag...går det neråt igen....

 

Vilken platå jag har haft...snart 8 månader har jag kämpat från 71 till 74 och tränat och kollat hur jag ätit fram och tillbaka efter min gastric by pass

 

Jag är ju den typen som kämpat med mina sista 15 kg medan vissa andra bara går ner till rätt BMI.

 

Idag när jag ställde mig på bågen stod där 70,3 kg så nu ska jag under dessa magiska 70 tal och komma till 60 talet snarast.

 

Så till er som misströstar att det inte går neråt...Kämpa vidare för det lossnar igen. Min kropp vill tydligen att jag ska väga dessa ca 72 kg men det vägrar jag så med tuff träning och bra kost ska det fungera för jag tänker inte svälta mig. 

 

 

Jag ska nu gå över till LCHF med familjen men jag kommer ju inte köra super strikt att jag aldrig får ta lite vin,äta en smörgås el någon pasta resten av mitt liv men nu i början ska det bli lite krav på mig så jag har beställt från LCHF butiken produkter som ska hjälpa oss att komma igång och jag kan baka eget gott bröd så mannne får (annars dör han) haha

 

Jag hittade på ris,pasta och nudlar som jag ska prova som kanske går att använda de få gånger man vill byta ut broccoli elller blomkål tex som verkar vara dessa grönsaer man äter mest av istället för kolhydrater till kött,fisk,skaldjur osv

 

Så från idag kör vi me det nya 

 

LCHF

 

som ska få mig i bättre form och må bättre utan alla dessa jäkla kolhydrater

och att jag ska få mera ork till familjen ,jobbet och det som jag faktiskt nu flr tiden gillar massor

ATT TRÄNA MASSOR !!

 

Ha en underbar dag alla där ute 

kramiz

Hea

 

Av Helena Laaksonen - 19 augusti 2012 21:40

Första veckan på jobbet är avklarat och jag hoppas att tröttheten ska lägga sig lite nu för denna veckan så jag orkar röra på mig

 

Nu har man varit som i koma när man kommer hem från jobbet och ingen ork till träning alls.

 

Nu på kvällen var jag ute på en tur och härligt väder fast det är ganska varmt även om klockan hann slå efter 19:30.

 

Idag tog jag en annan sträcka istället för vårt motions spår för det är så jobbigt

 

VI,Kalle och jag sprang 4.60 km på tiden 33 minuter och jag får vara nöjd med det just nu...

 

Jag ska nu bygga upp konditionen igen med helst löp pass 3 gånger i veckan om nu höften tillåter det annars får det bli lite cross training.

 

Jag simmade 400 meter idag vid badet,men FY fasen så tråkigt det är...

Fram och tillbaka..alting är lika hela tiden...gupp gupp hit och gupp gupp dit...

 

Nej,inget för mig !!

 

Det ska vara super bra musik i öronen som tex Run to the hills...Den gillar jag när tröttheten börjar komma in för är det Run för your life !!

 

Vad gillar ni för musik när ni tränar,eller ska det vara tyst i spåren..gymmet..elller vad ni nu tränar?

 

NU kör vi och jag ska lägga in nytt schema för denna vecka för det måste bokas om det ska bli någon träning för mig

 

Vi ska på Internat med jobbet tis-onsdag och då blir det bara massor av god mat,dryck och njuta efter jobbdagarna och här behövs det då träna bort lite..haha

 

Kramiz

Av Helena Laaksonen - 18 augusti 2012 12:16

Guld..det lyser,glittrar men är ganska dyrt !

 

Det finns annat guld som är GRATIS i skogen och att gå ut i skogen för att plocka dessa gula kantareller och på köpet få motion är ju helt underbart !

 

Att sedan kunna använda dessa läckerheter i maten som ger massor av smak,vitaminer och ork i vardagen är underbart

 

SÅ ge er ut och titta efter GULDET och få gratis mat och motion

 

 

Kramiz

Av Helena Laaksonen - 12 augusti 2012 21:11

Jag sitter nu med ett stort leende på läpparna

Jag har inte löptränat sedan den 14 maj och imorgon är det 12 veckor sedan

 

Sjukgymnasten gav mig total träningsförbud och jag fick inte ens promenera

 

Jag skulle belasta höften så lite jag bara kunde under dessa veckorna för att bli bra och sedan stretscha och göra olika övningar

 

Har jag ont nu?

Ja,tyvärr men det är så lite när jag belstat länge så jag tänkte att nu ska jag prova springa i skogen och inte på asfalt i början för att bygga upp kroppen igen. Jag måste även lära om mig att springa...Låter konstigt men jag springer helt fel och belastar fel punkter på kroppen som göra att jag fått denna höftkams inflammationen.

 

Idag, nu på kvällen var det dax och sabon fick följa med och tanken var ett par km till att börja med i lugnt tempo och jag tänkte att jag kommer få gå flera gånger då kondisen är helt borta...

 

Kondition är en färsk vara och det sägs att om man inte tränat på ett par veckor så får man backa i sitt program några steg för att sedan återbygga konditionen igen

 

Hur gick det då?

 

FY fasen så trött jag var när jag kom hem.....Jag tog det väldigt lugnt i början och allting kändes super och den slingan som vi springer är otroligt tuff eftersom den är aldrig plan..antigen går det rakt uppför el rakt nedför så man få aldrig vila

 

Den är bara 2 km lång och när jag sprungit ett varv så kändes det bra så jag sa vi tar ett varv till för att pressa flåset mera.

 

Jag sprang idag detta pass som var 4, 25 km på tiden 32:48 och det är inte bra alls,men nöjd får jag vara under omständigheterna

 

När jag kom hem gjorde jag några öveningar på överkroppen för att få styrka i mina gelearmar..haha

 

Nu ska här börjas kämpa igen till max och 2-3 pass i veckan ska det bli för att sakta bygga upp mig igen för jag får ta det slow nu för att inte skada mig igen

 

Men så roligt det är.....Känna av naturen,lukterna och bara njuta....

 

Det är löpträning....prova du med om du inte gjort det.....

 

OCH DU blir snabbt bättre och man blir så glad när man känner att....

 

JAG KAN VERKLIGEN !

 

Kramiz

 

 

Av Helena Laaksonen - 12 augusti 2012 10:48

 

Jag väger idag 71 kg och jag är inte längre så noga vad vågen står på men jag vill verkligen komma ner till under 25 i BMI och då ska jag som är bara 164 cm väga under 66 kg.

 

Vissa har turen att slippa massa häng och lös hud fast de tappar vikt snabbt men jag hade häng redan som tjock och nu är det bedrövligt.

 

Medicinskt måste jag ta bort det...Drygt att tvätta sig...hålla upp hänget osv...

 

Nästan ingen vet om detta för jag har kläder så det inte syns men jag mådde inte så bra när man skulle ta av sig till badkläder nu i sommar....Jag tvingade mig ändå för nog fasen ska jag bada när jag gått ner hela 46 kg....

 

Jag kan knappt tro att det är sant..hjärnan hänger ju inte med.....När kommer det då?

 

Tanken för mig nu efter denna operation nu ligger att komma tillbaka till min träningsform som jag hade och bli starkare i överkroppen

 

Ja,jag ska slita vidare med mina jävla armhävningar..haha

 

Igår var jag ute och provade Kewins inlines (rädd som fasen ) men det var super roligt..Målet är att få konditions träning med dem och stavar..Ser helt underbart ut att susa fram på vägen när jag ser andra göra detta...(själv kan jag inte ens åka skridskor,,haha)

 

Höften känns inte så bra än så jag får ta kontakt med sjukgymnasten och höra vad jag ska göra

Jag har ju inte tränat på 12 veckor...blääääääääää

 

Det blir ju inget lopp för mig den 18 Aug (skulle sprungit 21 km) så jag får fundera ut nya kortsiktiga mål och ett långsiktigt mål till nästa år istället...

 

Funderar faktiskt på Göteborgs varvet....men det är långt dit..haha

 

Men om inte löpningen kommer fungera så måste jag hitta andra träningsformer och jag har ju mitt gym och nu håller vi på att fixa vårt egna träningsrum....

 

Jag har ju här hemma cykel, crosstriner,boll,yoga matta,hopprep,tyngder och mitt gummiband som ska nu göra min kropp i form....

 

NU gäller att vinna över hjärnan som ibland inte vill....Latmasken som skriker till soffläge....

 

Men det blir schema lagt från och med imorgon och jag kommer skriva upp här på bloggen som jag gjort förr hur jag tänkt träna och hur det blev...Och givetvis skriver jag in mina resultat i JOGG:SE

 

 

OCH det kommer bli en NY UTMANING i höst....

 

Varför ?

 

JAG behöver personer runt mig som peppar mig och jag vet att det finns andra som känner desamma för är vi flera så går allting lättare

 

Intresserade?

 

Nu ska jag komma igång med mitt bloggande igen...

NU kör vi mot bättre hälsa

 

kramiz

 

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards