Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under oktober 2011

Av Helena Laaksonen - 12 oktober 2011 20:52

Ni missar väl inte nu klockan 21 den stora matresan med Per Morberg


Idag ska han vara i mina gamla hemtrakter..Dalarna !!


Ett måste att titta på och njuta av hans matlagning 


 

Av Helena Laaksonen - 12 oktober 2011 19:29

Här kommer ett recept jag gjorde idag...ur mitt huvud men jag älskade det så jag plitade ner det så jag ska komma ihåg det flera gånger och tänkte att då kan ni ju få del av det med


600 g laxfile i mindre bitar

200 g skalade räkor

1 pkt Authentic Thai (finns att köpa på ÖoB)

1 Röd spets paprika

1 röd lök

1 vitlök

1 liten chili

1 burk kokos mjölk

5 dl vatten 

3 morötter

5 potatisar

En bit kålrot

2-3 msk dill

1 tsk tsk örtsalt

2 msk hummer fond

olja att steka i



Hacka och fräs lökarna med hackad chili (ta bort fröna) och spets paprikan. Tillsätt paketet med thai kryddorna och burken med kokos mjölk och vatten och koka upp. Skär rotfrukterna i mindre bitar och koka i ca 15 minuter. Smaka av med örtsalt, dill och hummer fonden och lägg i lax bitarna och koka max 5-7 minuter. Tillsätt räkorna och ställ bort gryta från spisen. Får inte koka med räkorna då de blir sega.


Gör ett vitlöks bröd till


Smaklig måltid !!!



 

Kramizar

Hea


 

Av Helena Laaksonen - 12 oktober 2011 08:12

Igår var jag helt slut på kvällen och la mig före halv elva...Har inte hänt på hela detta året


Vad händer??


Jo,jag försover mig i massor !!


Jag vill ha god tid på morgonen och duscha och dricka mitt kaffe..Nu blev det en snabb dusch..kaffet tar jag i farten och frukost får det bli på jobbet för nu kör bilen mot Fyllinge !!


Ha en underbar dag

kramen

Hea


 

Av Helena Laaksonen - 11 oktober 2011 20:32

Ja ,inte för mig så väl är..Då skulle ni ju få roligt..haha


Men stora sonen skulle börja sin bandy träning idag inne i isahallen.


Eftersom det inte finns is ute än får de träna inomhus ett tag till.

Kewin har inte börjat pga sin depression men nu början ju lyckan vända till honom och han mår riktigt bra för tillfället.


En underbar syn för en mamma att se sin son får ro i kroppen och börja gilla livet igen och komma tillbaka till oss igen efter den hemska vinter/våren och sommar han haft.


Nu ser han fram emot bandyn och har börjat även klinka på sin elbas och elgitarr igen.....***LER gör jag med hela kroppen


Alwin vill så gärna åka han med men han får vänta till isen ligger på planen i november  Jag VILL åka MAMMA !!!  Jonna min dotter spelar också med stora killarna,tuffing som hon är...men hon får vänta lite för hon har ont i ryggen     Nu spelar Kewin i hallen med de mindre killarna också för att få så mycket istid som möjligt  Detta är livet för min son !!!   

Fast kondisen finns inte kvar ...phuuuuuu så jäkla trött han var på slutet !!!

(ser ut som han ska bryta ihop)


Jag måste till gymmet morsan på torsdag..Så här kan jag fasen inte ha det sa han efteråt !!


   Det är kallt i ishallen och jag har ingen jacka som jag kan ha från förra året..provade Jonnas parkas i stl 170....ha ha..titta....Jag är ungdom igen !!!!!

 

Vi fick klippa Alwin lite också så nu är han så fin igen:)


Ha en underbar kväll


Själv är jag lite trött nu och ska göra mig lite pressad jucie på apelsin och ingefära så jag piggnar till lite


Kramen

Hea


Av Helena Laaksonen - 11 oktober 2011 10:30

Tisdag på programmet och det innebär ju Eng B för min del...


Jag har redan börjar lite med att plocka hem massor av information om just Charles Dickens då jag ska skriva om honom och den tids epoken då han levde.


Jag lär mig nya saker hela tiden och det är ju inte dumt även om jag just inte är sååååååå intresserad av dessa författare.


Sedan till nästa uppgift ska jag sriva en egen artikel och det kommer bli intressant då jag redan nu valt mitt ämne efter gårdagen debatt här.

Jag ska skriva om just Operationerna och fusket !!


Vad kostar dessa operationer vårt samhälle och om vi tar bort dem,vad kostar vi "feta" samhället med svåra sjukdomar och depressioner eftersom vi är så KASS att inte kunna gå ner i vikt på egen hand och hålla oss kvar där. !


Det är en mycket intressant fråga när samhället ser ut som det gör med mycket stora krav,lite egentid,och att ALLA människor SKA vara perfekta i denna värld...



Jag ska spåna lite över denna artikeln i huvudet för att sedan skriva ner den på engelska och där kommer ju verkligen en utmaning,,haha


Ha en underbar tisdag och ta hand om er alla !!


Glöm inte lite frisk luft gör susen


Kramen

Hea



Av Helena Laaksonen - 11 oktober 2011 10:30

Tisdag på programmet och det innebär ju Eng B för min del...


Jag har redan börjar lite med att plocka hem massor av information om just Charles Dickens då jag ska skriva om honom och den tids epoken då han levde.


Jag lär mig nya saker hela tiden och det är ju inte dumt även om jag just inte är sååååååå intresserad av dessa författare.


Sedan till nästa uppgift ska jag sriva en egen artikel och det kommer bli intressant då jag redan nu valt mitt ämne efter gårdagen debatt här.

Jag ska skriva om just Operationerna och fusket !!


Vad kostar dessa operationer vårt samhälle och om vi tar bort dem,vad kostar vi "feta" samhället med svåra sjukdomar och depressioner eftersom vi är så KASS att inte kunna gå ner i vikt på egen hand och hålla oss kvar där. !


Det är en mycket intressant fråga när samhället ser ut som det gör med mycket stora krav,lite egentid,och att ALLA människor SKA vara perfekta i denna värld...



Jag ska spåna lite över denna artikeln i huvudet för att sedan skriva ner den på engelska och där kommer ju verkligen en utmaning,,haha


Ha en underbar tisdag och ta hand om er alla !!


Glöm inte lite frisk luft gör susen


Kramen

Hea



Av Helena Laaksonen - 10 oktober 2011 18:17

Lägger ut en av alla kommentarer från en person som inte är opererad....Så jäkla  bra sagt !!!!
usch nu svor jag med......
Tänk....orden...Vi får inte vara feta i samhället....Men vi får inte göra hur man vill för att lösa problemet heller ???
Hur fasen ska vi göra för att få ta plats då???
Kommentar till Fusk ??
 
Mandii

Mandii

Måndag 10 okt 17:22

Folk är så jäkla snabab att döma. Vad man än gör tydligen. För det är ju å ena sidan så fruktansvärt oacceptabelt att vara överviktig i vårt samhälle, men gör man något åt det på "fel" sätt så är det alltså också fel. Man ska alltså inte vara tyjock men man får inte göra hur man vill för att bli av med övervikten heller. Hm, väldigt intressant?!


Tror inte att det är så speciellt många som skulle kalla det fusk när en alkoholist lägger in sig på rehab i nån månad och tar all hjälp han kan få. Så varför skulle inte vid med ett mateberoende få ta medicinsk hjälp, eller den hjälpen vi själva vill för den delen, för att vi ska få bli "friska" från vårt beroende.Är det inte bra att vi är beredda att ta tag i vårt problem och få ett stopp på vårt beroende. Nej tydligen inte om det görs på fel sätt..sjukt!


Det här är ingen tävling som det fuskas i det här är ju någons liv och någon som vill förändra det till det bättre. Uppmuntra sådant istället och imponeras av att det finsn folk som är beredda att kämpa. Dessutom kan jag säga att utifrån det jag har lärt på om dessa operationer så är de långt ifrån lätta och det krävs enorm diciplin både innan och efter för att inte ramla tillbaka i samma banor. Operationen är bara ett hjälpmedel. Fördmsfullt folk skrämmer mig, usch!


Kämpa på Hea, människor som denna tjej kommer alltid att finnas för sån ser vår värld ut. Men trösta dig med att du gjort något bra för dig och din hälsas skull som gör att du kommer kunna njuta av ditt liv till fullo istället. Grattis till viktminskningen!


Kram Madeleine


Tack för dina ord och de ställer helt...Tänk om människor kunde sköta sig själv och skita i vad andra gör så skulle vi ha ett trevligare samhälle...Ett mera hjälpsammare samhälle med glädje och lycka:)


Hea

Av Helena Laaksonen - 10 oktober 2011 13:43

Jag ska börja svara er kommentarer snart men jag glömde ett par saker i mitt förra inlägg !!


FUSK...vad är det??


För mig är det när man gör något för att vinna en TÄVLING till varje pris..Det är fusk..Tex dopa sig eller när sin medspelare i ett spel tittar bort så gör du något för att få en fördel till vinst...Osv....


VEM har RÄTTEN att säga att det är en tävling med bantning??


Är det en tävling vem som mår bäst eller vad då?


Ska vi tävla jämt om vem som bäst klarar av allting??


Som tex vissa missbruk då man verkligen behöver hjälp att sluta...Ska man inte ta den hjälpen??


Jag hade ett matmissbruk som gjorde att jag hade NOLL koll på vad jag stoppade i mig kontra motion


Jag tänkte väl aldrig på att om jag äter "detta" så måste jag röra på mig mera osv...


Men jag som matmissbrukare kan ju inte tex bara lägga av att äta som en annan missbrukare tex behöver göra för att lyckas i livet !!


Jag kan ju inte svälta ihjäl på kuppen utan jag måste lära mig att äta sunt och motionera, och vilket verktyg är då rätt??


Viktväktarna??

Pulver dieter?

Andra olika dieter?

Operatioen?

Eller andra metoder som finns på markanden..tusentals finns det??


Hur ska man göra då för att det inte ska kallas fusk tex ?


Eftersom tydligen kan inte alla i vårt avlånga land vara glada åt förändringen som människan i sig har gjort och sedan hur man kommer dit spelar väl för sjutton igen roll !!!!


Om en missbrukare kunnat sluta med sitt knark, eller spelmissbrukaren har lyckats betalat av alla sina skulder och fått bli frisk tex..Om den fått hjälp med det på något sätt...Är det fusk då??


Jag är glad att denna operationen finns som ett verktyg då en del människor som jag kanske kämpat i hela sitt liv med maten och INTE lyckats gå ner och hålla kvar vikten då normal vikt utan spriger iväg upp igen efter ett tag finns...


Ett perfekt verktyg som göra att FETA människor an få hjälp till en bättre vardag och kanske slippa DÖ i förtid pga av sin fettma !!


Och till er som fortfarande tycker att detta är fusk...


Hoppas ni någongång blir en bra medmänniska iställer för att hänga upp er på TÄVLINGAR !!


Jag vill leva,det är mitt mål !


Nu fick ni lite mer tankar som kom under dagen hos mig !!

Kram så länge

Hea


 



Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Ovido - Quiz & Flashcards