Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under oktober 2011

Av Helena Laaksonen - 10 oktober 2011 07:48

Ihelgen fick jag en fråga??

Ni kan läsa den under frågor


En tjej som tycker att att operera sig är bara fusk för då har man ju liksom inte gjort något åt sin fetma själv.!!!


Nu kommer det bli debatt om detta och det vill jag ha

fram också !!!


Är det fusk bara för man inte lyckats gå ner till BMI 25 av egen vilja??


Är det fusk för man vill bli frisk och tar en genväg


som hon säger ?


Vilket är viktigast?

Hur man lyckas gå ner..Är det en tävling vem som lyckas på bäst sätt?


Eller kan man inte njta av andras lycka och se det som ett verktyg som det faktiskt är .


Tror ni att alla som är opereade kan ligga på soff locket och käka pralliner ?


Är det okunnskap som gör att man tycer det är fusk med operation eller rädsla att man inte kan fixa det själv?


En sak ska jag säga till alla som ser att detta är fusk att gå ner !!


Är det fusk att lägga in sig på behandlingshem om man vill sluta knarka??


Är man kass om man inte kan sluta själv??



Är det så jäkla viktig att man måste alltid göra allt själv,ska vi aldrig ta hjälp när det finns hjälp att få till att må bättre !


Jag är en lycklig kvinna idag och NEJ..jag kunde inte banta ner mig till BMI 25 av egen kraft så jag tog till en operation för jag var så jävla trött på bantning !


Jag var less att må skit och att alltid vara rädd för att dö i förtid ifrån mina barn då jag har hjärt och kärlkramp i familjen !


Jag ville få tillbaka ett liv i rörelse som jag hade i tonåren så jag har faktiskt känt på det livet också !


Jag anser att alla ska få vara lyckliga och spelar det någon roll hur denna människa kommer dit?


Vi är alla olika och använder olika medel för att ta oss till olika mål. Allt passar inte alla som sagt !!


Nu ska jag fortsätta min resa och kämpa mig mot mina sista kg som jag har kvar och det kräver träning i massor av varje dag av slit för att ändra hela mitt liv..FÖR man kan gå upp i vikt igen om man inte sköter sig ½!!!



Tack för mig

Kramen

Hea


 



Av Helena Laaksonen - 9 oktober 2011 18:47

Stekt panerad kyckling file med tomat och mozzarella i ugnen


Snabbt plitade jag ner från tv när  Gordon Ramsay hade ett program. Så det finns liksom inget riktigt recept på detta


Så här gjorde jag:


Stekt panerad kyckling file med tomat och mozzarella i ugnen


900 g Kyckling file

Mjöl

ägg

Ströbröd

Kryddor

Olja att steka i

Panera kycklingen i en panna


5-6 st Scalottenlök

 4 st Vitlöks klyftor

1 paket Cocktail tomater

Hackas med färsk basilika 1 kruka

Hacka en liten chili

Fräs i panna

Lägg det på kyckling filen och skär mozzarella ost på och strö över lite riven parmansan

In i ugnen på 200 i 7 -8 minuter ca


Till detta gjorde jag rotfrukter i ugnen som morötter,lök,kålrötter,vitlök,potatis,rödbetor med lite salt och peppar på.


   Dela på kyckling filérna så de inte blir så tjocka


   Vänd dem i mjöl, ägg och ströbröd...Krydda med salt och citron peppar

   Fin hacka lökarna och fräs i en panna. Hacka ner basilikan och även tomaterna och chilin. Stek ihop det

   Lägg röran på den panerade kyckling filén och skär mozzarella ost i skivor och riv lite parmansan uppe på

   Ljuvligt luktar det när den kommer ut från ugnen

   Till detta hade jag rotfruktter i ugnen..Jätte gott      Smaklig måltid.  Det var lätt att göra och värd att prova


Ha en underbar söndags kväll


I morgon är en ny dag, ny vecka

Och nya mål !!


Kramizar

Hea


 

Av Helena Laaksonen - 9 oktober 2011 14:37

Efter morgonkaffet och frukost så tog vi på oss skogs mulle kläderna igen för att köra ut i skogen och leta efter lite svamp.


Det blev en mycket härlig dag och vi hittade massor som vanligt så jag vet vad jag ska göra i eftermiddag..Ha ha

RENSA !!


Här kommer lite bilder


Alwin hittar alltid massor av lekar i skogen. Här tar han en jätte pinne och när jag frågar honom vad han gör

- Jag piskar mamma,en jätte toooor pisk..(fisk)

Och jaaaaa,ni ser rätt..Voffen har blöja för annars kissar han på sig som Alwin säger..hihi Nu kom en törre psik mamma !!

Titta !!!

Min faffa piskar tora piskar !!    Underbar lite bäck och ljuvligt att höra ljudet   Då Ä´den igen mamma..ta kort !!

Säger Alwin


Nu behöver ja fika mamma.     Det är gott fika jag tog med

   Gissa vad jag har ??  Pappa är också sugen att smaka    Jag fick en liten påse med ostkrokar för jag somnade ifrån dem igår

MUMS!!!


Sedan när vi kom hem var vi hungriga och jag såg en bild hos min kära vän Catharina som var så rolig att jag var tvungen att prova till Alwin. Nu hade jag inte grillkorv hemma men vi provade falukorv och det är spindlar enligt Alwin och som han skrattade     När de var färdiga såg de ut som maneter och Alwin åt med stor aptit

Lite roligt ska det vara med maten !!  Själv åt jag blodpudding som min älskling lagade till.

jag kunde bara äta en bit för sedan tog det helt stopp. det är nog väldigt mättade men nu fick jag i mig lite extra järn:) Här är lite av guldet vi plockade !!


Ha en skön eftermiddag 

Passa på att omma ut en sväng i naturen och stressa av lite

Kramen

Hea


 

Av Helena Laaksonen - 9 oktober 2011 09:17


 

BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR


Idag vaknade man och huset var som en ispinne


Nej, vi har inte satt på vår värme än men nu är det väl ändå dax


En underbar morgon med strålande sol men kallt


 


Så fram med lite vedpinnar och tände en skön eld som nu sprakar gott


 

Alwin satte genast igång på morgonen att leka med sina bilar/lastbilar...


behöver jag nämna att han älskar allt med fordon...Vilken kille gör inte det förstås ??


Traktorn är trasig och måste till verkstaden


     Nu kör vi..Brum brum....




Nu ska vi lasta av den så den får lagas


Tur vi har en makaniker är i huset

Och en snickare

Målare

Cyklist

Lokförare

Racerförare


Och säkert tusen saker till som han jobbar med varje dag!!


Kramen

Hea


Fler besökare till din blogg?

Klicka och registrera dig,och det är inte svårt !!

Träningsbloggar


Viktbloggarna


Hälsa


 Hälsa

 SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />

 



Av Helena Laaksonen - 8 oktober 2011 16:21

Jag lovade lite bilder från början till nu


Jag kunde inte fixa dem i något photo program men jag ska be  



om hjälp men så här blir det nu:)


(Klicka upp bilderna för större format)



         

Vägde här 113,5 kg och var dagen efter min operation när jag                                       kommit hem



 



   



 

 


Här har jag gått ner hela 30 kg och börjar tycka att det syns även på bild



35 kilo har jag tappat här men glömde ta hel kropps kort


   

         Nu har jag tappat hela 40 kg och känner mig fri som en                                                

                  fågel och är riktigt stolt över mig själv

(behöver en klippning bara haha)


Här är jag och min underbara älskling som stöttat mig i massor


 Jag började min resa den 21 Otober 2010 så det har snart gått ett år  och aldrig i min vildaste fantasi kunde jag förstå vad denna viktresa skulle innebära för mig.


Jag är så lycklig att jag tog steget till operationen som ett verktyg och hjälp i min viktminskning. Jag gillar att träna, något som jag aldrig trodde jag skulle komma tillbaka till.

Jag orkar att leka med mina barn,vågar visa mig i folk samlingar igen,och mitt självförtroende går spik rakt uppför.


Aldrig trodde jag att det skulle vara så roligt att handla kläder och vågrar ha färg på mig även om mitt mönster är svårt att bryta från svart och grått,,haha


Bara att gå bland folk och inse att de tittar inte på mig längre för jag är störst i rummet utan kanske bara för att notera att jag går där...En UNDERBAR känsla !!


Jag är så glad att jag längre in är FET utan räknas som BARA överviktig då jag förhoppnings vis inte kommer bli sjuk i de fetrelaterade sjukdomarna som hjärtsjukdomar och diabetes osv.


Jag inser att jag är på väg mot ett mycket hälsosammare liv och livet ler emot mig och JAG ska fortsätta min resa tills jag når BMI 25 för att sedan STANNA där och för DET krävs att min hjärna förstår inkomster och utgifter i maten,och motionen för det är A och O !!


Man ska äta gott och ibland unna sig gottis saker men inte varje vecka och äter man det får man kanske ta en extra vända i spåret,20 minuter länge på gymmet eller vad nu man tränar.


Ha en underbar lördags kväll och ta hand om er alla

Kramizar från mig

Hea


 






 

Av Helena Laaksonen - 8 oktober 2011 14:25

Även idag tog vi oss en tur i naturen. det var jobbigt med tankte på att jag inte tränat på länge men det är bra att komma igång så vi tog det lugnt och jag kan säga att det kändes i benen haha


Vi sprang 5.92 km idag på tiden 46:18 minuter


Solen lyste på oss och det är en härlig höstdag och jag bor så bra att vi springer runt på landet kring kossor och hästar och bara inandas naturen. Det är avkoppling till max !!


Nu blir det stretchning och en välförtjänt dusch


Har ni tränat idag?


Ha en skön lördag

Kom ut i naturen en sväng och bara vara en stund !!


Kramen

Hea


 

Av Helena Laaksonen - 8 oktober 2011 11:42

Vi som är operarade ska tänka extra på proteriner så vår musklemassa inte försvinner och då är ägg ett super bra alternativ att få i sig proteriner,och gott är det också

 Även alla andra människor behöver få i sig extra med proteriner så ät ägg i massor 


Här är min lunch idag 


     


En omelett gjord på 3 ägg. Lite kallrökt skinka,pujolök , 1 vitlök och cocktail tomater som är så gott. Ett par riv parmansan ost på slutet.

Jag äter lite mer än 1/4 och mannen i huset tar resten..Perfekt !!


Nu är jag redo sedan för att träna idag för musklerna fått sin skörda del av allt de behöver.

Nu ska här tankas vatten till löp turen


Ha en underbar lördag


Glöm inte av ÖGONBLICKET !!


Hea

Av Helena Laaksonen - 8 oktober 2011 10:42

Tjo ho !!


Jag har nu gått ner hela 40 kg !


Jag väger nu 77,4 kg och jag ler med hela kroppen


Jag är sååå lycklig att blivit av med:


40 margarin paket


66 bregott paket


   


Kan ni förstå så mycket det är??



Jag kan knappt det för hjärnan hinner liksom inte riktigt med


När jag tittar på bilderna och jämför så ser jag skillnaden klart nu


wow kan jag bara säga


Jag är STOLT över mig själv och det är länge länge sedan jag var det...


När jag fött mina barn var jag stolt annars har jag mest stora krav på mig själv


Nu har min självkänsla blivit bättre och jag vågar ta plats och känna att jag


också är ganska viktig inte bara människor runt omkring mig.


Jag börjar sakta älska mig själv och det gör mig till en bättre med människa har jag insett


Jag kommer visa bilder på förvandlingen snart så håll utkik


Kramen på er

Ta hand om er och njut av LIVET !!


HEA


 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards