Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under mars 2011

Av Helena Laaksonen - 17 mars 2011 07:40

Solen stiger upp över taken och blottar sina strålar,finns det något mera härlig att vakna till tillsammans med en liten busunge som pussar en och ett litet heeeeej mamma. Underart säger jag. Sovit som en stock nästan hela natten så många timmar blev det i natt,skönt:)

 

Våren känns kommaför dörren och igår på jobbaet kom flertal personer med lövsugarna och städade upp på gården.

Ja vet att detta för många fortfarnde känns av ägset då jag bor i södra sverige.

Tänker på dem hemma i dalarna och där är det fortfarane massor med snö även om det börjar smälta bort lite. Nu saknar jag inte hem när sommaren snart är här och havet är nära. Strandpromenader i vår är super härligt. Sedan hoppas jag på att våga bada mera i år.

 

Men jag saknar hemma nu,familjen,vänner..Snart kommer jag åka upp till dalarna,första anhalten är hos en gammal vän över en helg,ska bli så roligt då vi knappt sets på 10 år. Sedan bär det av uppåt landet för att träffa familjen,vänner jag inte

sett på många år. Har inte blivit tid för det när vi varit uppe förr,så vssa vänner har jag inte sett på väldigt länge tråkigt nog.Man vill träffa alla mn då en vecka inte lång tid och få lite semester, Men denn gången så är det bara jag och Alwin som skall åka,ehövr inte ta hänsyn till de andra,skönt...även om jag kommer längta efter dem.

Jag blir bor många dagar, hela 11 dar,det bli roligt att se hur de ska klara sig här hemma,hihi

Men de fixar allt bara man inte är i närheten men om jag finns här så är det ju lättare att frun gör saker..konstigt va,,haha??!!!

 

Nu bär det av till jobbet,större sonen gick till skolan(inget skolk idag hoppas jag),lille sonen blir hemma på förmiddagen med pappa som jobbar EM idag,Dottern tyvärr feber igen.

Hopas på en härlig dag med utevistelsemed mina förskolebarn,kanske vi sa ut på lite äventyr och ta med en mattelåda..sägs om det:)? Det är roligt med uppdrag och skogen lockar ute nu..

Ha en skön dag alla vänner,familj,bloggare..eller andra som bara kikar in här..kram

 

Av Helena Laaksonen - 15 mars 2011 20:05

Det tog tid men som vanlig efter tjat på sjukvården och att man måste ligga på hela tiden så fick Kewin idag en tid till sjuksjköterska och ska få bra imorgon att medicineras. Vi börjar med n låg dos för att börja trappa uppåt,och träffa sjuksköterskan nästa vecka igen.


Själv är jag psyskiskt väldigt trött i kroppen. Inte bara att jag har gjort min operation och tappar vikt snabbt,utan också allting som händer här hemma med sonen som vill så gärna masssor men vi inte alltid förstår honom och hans frustration blir så stor.

Jag önskar nu att vi kan hitta en bra dos där Kewin kan bli mera "Vaken" och slipper gå på sparlåga varje dag och att det ska göra honom mera uppmärksam och orka koncentrara sig mera. Detta ska göra så att slipper känna sig så dålig och kunna tänka mera klart och att impulserna ska bli mindre. Självklart finns det biverkningar som dålig matlust,sömnproblem (har han ju redan) och ont i magen eller huvudvärk...men de skulle gå bort efter några veckor annars får vi byta medicin.


Själv verkar min kropp också gå på en sparlåga,usch vad trött jag är just nu...Men det blir väl så när man sover med ett öga öppet när man är orolig vad han kan ta sig till.

Dethar varit en mycket jobbig tid efter jul men det som haft det värst är min älskade son,tänk at det kryper i hla kroppen hela tiden,man glömmer saker hela tiden,folk tycker man ska skärpa sig,jobba på bättre,och man är bara trött,trött,trött...kroppen lägger av redan efter 10 minyter när man pratar med honom...Det är frustrernde för alla parter men mest för honom själv.

Ja vill att han ska få finna ro i själen och känna sig så duktig som jag tycker att han är och han ska tro på sig själv och lita på vad han tar sig till.

 Han är världens bästa son som är en glad sprallig och inteligent kille som älskar musik i många former,spelar sin el-bas,klinkar på både elgitarr och akustisk sådan,prova sig fram på sin keybord för att lära sig. Han gillar att dansa och utrycka sig i dans och det är en form som heter shuffel där han är jätte duktig.


Motorsport och isbandy är något han går i gång på i massor och sommrarna åker han gärna till go-kart banan och tittar på stcc med sin pappa och exta pappa som de delar som intresse.

Vintern blir det isbanyn som tar massor av tid,av hela familjen då vi vill närvara för honom och även Jonna,även hon spelar.


Nu håller jag alla tummar för min son och hela familjen att allting ska få bli bättre.

Jag är en stolt mamma till 3 st underbara barn som jag älskar över allt !!

Jag kommer alltid att kämpa för dem och min familj:)










Av Helena Laaksonen - 13 mars 2011 22:44

Det blev en sen träning idag eftersom massa annat kom ivägen.

Hälsade på lite kompisar(man måste vara social också),det var mycket trevligt

 

Sedan var det dax att ta hand om denna tvätt,,blääää

 

Men såp kvällen efter Alwin somnat var det dax för att köra hårt pass på crossen.satte den på 10 km på ett programsom är down hill,upp och ner för berg. Skulle klara det på 30 minuter så det var bara att köra på från början. Kändes attdet var 15 km i benen sedan igår,men det var bara att trampa på,eller skida kanske man ska säga.

Målet är att till den 15 april när jag åker till dalarna ska väga 90 kg. Hoppas jag ska klara det,men det blir super tufft.

Efter 10 km tog jag fram mitt gummiband och körde 10 olika övningar för att stärka musklerna i armar och rygg.

 

Det känns bättre och bättre för varje gång jag tränar,jag kommer längre i km och har kunnat öka ett motstånd sedan jag började..härligt !!

 

En sak kommer jag göra eftersom jag redan märkt att med min envishet klarar att köra längre km och pass än vad crosstrainer schemat som jag gjorde från början med hjälp av tidningen iform.Det är att justera lite så det blir mera umaningar för mig.

Detta är en härlig känsla att känna sig bättre och bättre och då blir man stolt och vill mera)Jag njuter mera av träning i dag och börjar förstå meningen med detta som förr var helt omöjligt kändes det som.

Jag minns i tonåren hu man njöt över olika pass,eller boll spoter man gjorde och hur roligt det var att träna med vänner. Det vill jag uppleva igen och eftersom jag har en sambo som älskar att träna och utövar massor av sport så tänk den dag vi kanske kunde springa lite tillsammans,vore underbart:)

 

Våren här nere börjar ju komma,motorcyklarna kommer ut och nu är det hög tid att snart ta fram cykeln me trampor och sätta Alwin där bak och börja trampa ut på lite äventyr:)

 

Jag vill passa på att säga att min familj,vänner ,och alla där ute som stöttar mig i min resa..Ni är helt underbara och jag älskar er alla...glöm aldrig bort er själv på vägen..du är värd allt:) Natti

Av Helena Laaksonen - 13 mars 2011 08:00

Söndagsmorgon är en härlig morgon med min lille son. Sambo har sin sovmorgon eftersom vi delar upp helgen så man får en sovdag.

Vi har ätit frukost: En smögås med lite kaviar och 1 ägg och 2 stora jordgubbar blev det för mig idag,mums.


Annars står det tvätt och strykning på lappen idag,,usch vad tråkigt. Men man måste och vem orkar göra sånt på veckorna?


Vi måste ut en sväng me usch vilket tråkigt väder det är ute,,kallt,ruggigt och inte alls vår. Jag som tänkte i fredags i stan...motorcyklarna börjar komma ut,och det är ett stort vårtecken,men den vill hålla på sig lite längre.


jag skulle behöva gå ner till isbanan oc stänga igen helt,ta ur allt i skåpen,städa så det är bra till nästa år,men oj vad det tar imot då...!!!


Sedan har tränigen idag som hänger över mig,,fast det ska vara en ledig träningsdag så måste jag crosstraina lite eftersom jag varit dålig i veckan. Jag måste kolla schema idag så det håller dena vecka.


Sambo har eftermiddags vecka så det blir mest crossen som gäller eller promenad med barnvagn.


Nej,slut för denna stund för nu ska vi läsa lite böcker och ha lite sångstund...Något sonen älskar:)


Av Helena Laaksonen - 12 mars 2011 16:10

  


Eftersom det blitt dåligt med träning denna vecka så fick jag bita isura äpplet och tränahårt i dag.

15 km på downhill med motstånd nr 3...och jag slog mitt rekord sedan förra veckan med 3,5 minuter. Stolt blir jag,men så trött jag var. Ingen skön promenad ska jag säga utan fullt ös från börja på crosstrainern. Slutet på Titanic fick bli min sporre och i öronen så är det olika musikstilar,men mest scooter eftersom de göra att man orkar lite till:)

Jag behöver uppdatera min lista i mp3:an.

Någon som jag tips på någon bra skiva att träna till??..komentera gärna !!


jag vill gärna ha olika goda matrecept om ni har liggande i lådorna eller så..skriv gärna ner dem..

Som matmissbrukare måste man alltid ha koll och planera sin vardag gällande vad vi ska äta under en vecka.Lättare att inhandla och hålla sig till det. Även nu som operarad är jag livrädd att återgå till dåliga vanor som snabb mat,godis,eller icke näringsrik mat..så jag provar gärna nya recpet på massa nyttigheter.

Jag älskar att laga mat,stå i köket är liksom lite terapi känns det som,,ro givande ska jag säga även om oftast det kommer en liten kille på 2 år som gärna hjälper till. Han älskar att laga mat och det gäller att lära honom att laga  och äta nyttigt.


Jag får nog inte ledigt från träningen i morgon heller utan får nog slita lite till.


Visste ni för att gå ner 1 kg fett måste man förbruka 7000 kalorier,,alltså träna bort dessa eller också dra ner på maten tillsammans med träning.

Det är många kalorier om man nu ser att jag på 45 min tränade 1,5 mil och slet som en dåre och gjorde av med 372 kalorier.!!!!

 

NU börjar jag förstå hur jag levde innan denna operation..allt jag stoppade i mig som man 10 minuter senare glömdes bort,och sedan knappt röde på mig alls. Inte konstigt att jag vägde massor. !

 

Men det är skillnad nu..Nu känner jag mig piggre,skönt att träna och jag ser att jag blir bättre för varje gå,härligt!!

 

Men det är inte långt kvar till vårruset..HUALIGEN !!!

 

Glöm inte att röra på er...upp ur soffan !!!..Ni blir så nöjd efteråt..Det är alla värda..Ta hand om DIG!!!!!!

 

Kram

Av Helena Laaksonen - 12 mars 2011 12:54

 Detta recptet är för 15 portioner med du kan halvera det om du inte vill göra storkok och frysa in till en annan gång.

 

15 portioner

 

2 kg nötkött av högrev

100 g rökt sidfläsk i bit el fläsksvål

2 stora morötter

200 g små gula lökar eller schalottenlök

200 g championjoner

4 msk rapsolja eller majsolja

5 vitlöksklyftor

(1 dl vetemjöl)

2 flaskor vin (bourgongne)

salt nymalen peppar

1 socker bit

1 kryddbukett med persiljestjälkar,1 lager blad,1 kvist timjan

 

Garnering

200 g tärnat sidfläsk (bacon)

200 g smålökar

200 g champinjoner

1 dl hackad persilja

 

  • Ta fram en stor gryta
  • Skär en rökta fläskbiten i grova bitar.Låt den smälta i grytan medan du skalar morötter och . kär sedan även dem och championjonerna i gova bitar.Lägg ner alltsammans i grytan och bryn det tillsammans med sidfläsket.
  • skär nötköttet i 4 cm stora bitar.
  • Hetta upp oljan i en stekpanna och bryn köttet i omgångar.Lägg ner det i grytan.
  • Krossa vitlöksklyftorna meden stor kniv och rör ner moset i grytan. Pudra ev över mjöl om du vill att grytan ska ha en simmigare konsitens.Rör om
  • Häll vinet och låt koka upp. Skumma
  • Salta och peppra och lägg sedan i sockerbiten och krydbuketten. Rör om. Låt grytan sjuda på spisen minst 1 timme tills köttet är mört.Hit kanman förbered och sedan kan man gärna låta gryta står ett dygn om man vill.
  • Bryn det rökta fäsket med de hela schlottnlökarna och champinjonerna (dela dem om de är stora) till garnering. Lägg ner allting i grytan strax före servering och strö över persiljan.

Servera med potatis och ett glas bourgognevin och njut av en underbar middag:)

Av Helena Laaksonen - 12 mars 2011 12:05

Då var det dax för nästa veckas matsedel i min familj,men kanske ni följer några middagar eller får något tips.

Gör som jag och låt familjen vara med och bestämma så får alla en rolig maträtt under veckan,även om jag sty lite och det ska vara nyttig mat så mycket det går. Ibland får mn unna sig lite annat,och då kanske jag själv får äta något annt för familjen valt en rätt jag inte kan äta.

 

Måndag: Skink & brookoli gratäng potatis sallad

 

Tisdag: Grönsakssoppa med greksikt bröd,oststavar(lille sonens fav) och fruker till efterrätt

 

Onsdag: Kalkonpannkaka( då fläsk är för fett) en vitkål sallad, sylt

 

Tordag: Spagetti carbonara, en sallad med dressing av vitlök som sting

 

Fredag: Laxfilé i ugnen med timjan,en kall sås gjord på rom,rödlök,och dill och creamfresh, pressad potatis och kokta grönsaker

 

Lördag: Boeuf Bourguignon  se receptet under "receptmenyn" Till efterrätt: en exotisk fruktsallad

 

Söndag: Pannbiff med lök, potatis, brunsås och kokta grönsaker. Till efterrätt glass med varm sylt

 

Smaklig måltid:)

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 11 mars 2011 20:17

Äntligen fredags mys med en härlig sallad och frukter till kvällsmat.

Hade även jordgubbar till,mums..

Stora sonen åkte väg till sin pappa,vi behövde ladda lite batterier båda två efter en turbulent vecka.

I dag fick jag äntligen tag på Bup igen och frågade varför han inte fått böra med sina mediciner för nu behövs de verkligen.

-Han ligger här i vänte kön säger människan..

- Vad? Vi som kom in akut och nu ått vänta 4 veckor,,NU är det superakut säger jag!!

På tisdag ska vi få komma ch väga och mäta och ta blodtryck,sen får vi se vad som ska hända,,blir galen snart !!!


Ska man alltid få tjata,gnata på sjukvården..Jag betalar ju fasen SKATT!!!

Jag är så trött att alltid vara dem elaka mamman,men hur ska mina barn få den vård de behöver. Man måste tyvärr varproffs som mamma när man har habliterings barn!!

Tänk om man någongång kunde bara få vara mamma och njuta av tiden att vara med sina barn,,,.


(min lille son sitter nu här och äter rå brookoli,det är hans fredgsmys)  Och jag bara ler***** Grönsaker är liver tycker han.


Idag var vi på torget och handlade våra grönsaker,frukter och bär...underbart med jordgubbar,meloner och blåbär...Awlin röstade som sagt på sina brookolin och apelsinerna. Det är härligt att ha vårat torg där vi kan handla massor tillsäkert halva priser om man jämför med de stora matkedjorna..Då kan man låta barnen njuta av massor av frukt och grönt:)

Handlade även till nästa veckas matsedel,kommer senare ikväll ifall ni vill hänga på och handla i helgen efter den.


Träningen,,ja..vart tog den vägen då??

Första som händer imorgon bitti är min vän crossen ska jag säga. Svårt att få hop den denna vecka då Kalle har brandjouren och jag måste ha Alwin hela tiden.






Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Ovido - Quiz & Flashcards